Inlägg från: Andra augusti |Visa alla inlägg
  • Andra augusti

Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?

Var bor du?

När jag födde mitt första barn (födde i Varberg) så ville jag också ha ett planerat snitt och fick först träffa en aurorabarnmorska som var, om inte lika dålig som din verkar ha varit, så inte alls bra. Jag kände att hon behandlade mig som ett barn och redan hade bestämt sig för att "riktiga kvinnor föder vaginalt och bara du har fött ditt barn 'på riktigt' så kommer du att känna dig så stolt och kvinnlig". Sedan fick jag träffa en läkare som var så mycket bättre än denna förstnämnda person. Hon sa att förstföderskor inte erbjöds planerade snitt utan mycket goda skäl så det jag blev erbjuden var ett kontrakt som gav mig rätt att avbryta en pågående vaginal förlossning för ett snitt om jag så önskade. Det slutade med att jag faktiskt var inställd på att föda vaginalt, främst för att jag tyckte att läkarens beskrivning av hur jag skulle ligga naken inför hela förlossningsteamet och tvättas inför snittet var så skrämmande (någonting som inte alls visade sig vara fallet, om läkaren hittade på detta för att skrämma mig eller andra kvinnor upplevt situationen så annorlunda hur jag upplevde det har jag ingen aning om...). När förlossningen väl startade var värkarna vidriga och ryggmärgsbedövningen tog inte alls som den skulle så det slutade med ett snitt trots allt (och med den smärta jag kände då hade jag kunnat bli rullad naken genom hela sjukhuset utan att bry mig bara jag hade sluppit ha så ont...). Underbart var det.

Nu är jag gravid igen och blev skickad direkt till en läkare som visade sig vara helt fantastisk och la avgörandet om ett snitt helt i mina händer. Den 28 april får vi träffa vårt väntade mirakel om hen inte bestämmer sig för att komma ut tidigare (och även då har jag rätt till ett snitt).

Jag önskar dig allt lycka till och råder dig att till att börja med träffa läkaren och hoppas att hen är mycket bättre än barnmorskan du träffade och att du får ett bra beslut av henom och får du inte det så kräv att bli hänvisad till någon annan (det är trots allt läkaren och inte barnmorskan som fattar beslutet så försök att inte lägga allt för mycket vikt vid vad barnmorskan sa, även fast jag förstår att det är lättare sagt än gjort).

Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Andra augusti

Jag kan tillägga att bortsett från stark smärta i operationssåret (ingenting jämfört med värkarna dock) så gick mitt snitt helt smärtfritt, och läkte ihop precis som det ska, och det viktigaste av allt är att vårt barn mådde jättebra och började skrika precis när hon kom ut.

• Andra augusti

LudenLitenSvans och andra som tycker att det är okej att neka snitt/försöka övertala till vaginal förlossning på grund av ekonomiska skäl: Var drar vi gränser? Mina svärföräldrar får blodtryckssänkande mediciner trots att det hade varit mycket billigare för sjukvården om de hade ändrat sin livsstil (svärfar röker och båda dricker för mycket och motionerar dåligt), detta är de knappast ensamma om. Någon som röker sig till cancer, ska hen få sin behandling betald? Någon som sportar sig till sin? Det finns hur många exempel som helst.

• Andra augusti

Tillägg: Sportar sig till en skada (inte cancer) menar jag givetvis.

• Andra augusti

Kesperina: Fast var drar vi gränsen som sagt? Om någon missköter sina tänder, ska den personens tandvård subventioneras av staten då (som den i många fall gör idag)?

• Andra augusti
    darling87 skrev 2015-01-28 20:16:08 följande:
    håller ej med att du får tandvård av staten.. var de dummaste jag har hört.

Hur fungerar högkostnadsskyddet?

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3000 kronor. Sedan får du ersättning för

50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
    85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Om tandläkaren skulle ha tagit ut ett högre pris än referenspriset för någon åtgärd som ingick i behandlingen hade din kostnad blivit högre.

Källa: forsakringskassan,se

• Andra augusti
    Janna84 skrev 2015-01-29 22:23:19 följande:
    Jag vill inte dra någon gräns överhuvudtaget utan jag tycker att varje enskilt fall ska prövas individuellt. Livet är inte svart eller vitt utan det består av en massa gråskalor och därför är det bara idioti att diskutera gränser. Jag är inte emot planerade snitt men jag tycker inte heller att vi ska säga ja utan en ordentlig prövning. I Sverige har alla rätt till vård oavsett om man orsakat skadan/sjukdomen själv eller inte (högst orättvist system men självklart bra!). En graviditet är dock ingen skada/sjukdom och man står ju inte direkt utan alternativ om man blir nekad ett planerat snitt. Jag tycker det är klokt att man gör en bedömning där man väger in både för- och nackdelar.

Angående ekonomi så handlade inte mitt svar om min åsikt utan det faktum att vården har en begränsad budget. Pengarna måste fördelas och av den anledningen kan vi inte blöda pengar till höger och vänster. Pengarna ska fördelas mellan barnomsorg, äldreomsorg, socialförvaltningen, vård osv. Budgeten måste helt enkelt gå ihop och därför spelar såklart kostnaderna en viktig roll. Alternativet är att höja skatterna men vi hör sällan glädjetjut i samband med skattehöjningar.
    Anser du då också att det finns andra, icke livhotande, situationer där vården av ekonomiska skäl ska kunna neka en patient den behandling hen önskar? Eller är det bara kvinnor som önskar snitt av ickemedicinska skäl som det ska gälla?

Då kanske det också borde vara så att vissa medicinska kejsarsnitt ändras från de planerade snitt som finns idag så att de startar som vaginala förlossningar och först om det inte går vägen snittas dessa kvinnor. Min mormors mamma eller syster (kommer inte ihåg vem och det spelar ingen roll i sammanhanget) födde två barn i säte, inte var det tal om något snitt då inte. Finns säkerligen många kvinnor som skulle tycka att det vore mindre hemskt att föda ett barn i säte än många kvinnor med förlossningsrädsla tycker att det är att föda vaginalt överhuvudtaget.
Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?