• Svar på tråden BF September 2015 Andra barnet
  • meim
    Lovemyson skrev 2015-02-01 09:52:53 följande:

Åh fy jag mår så dåligt..

Förra graviditeten mådde jag oförskämt bra, hade inget o klaga på.

Nu får jag ett allmänt dåligt mående flera gånger om dan... blir liggande o orkar inte göra nånting, men jag har iaf inte kräkts så får vara glad för de.

Nån som känner igen sig, vad gör ni för att lindra? Har ju en liten son att hand om o ett jobb att sköta :(

Har också börjat känna av lite illamående, men värst är tröttheten för mig och humöret!

Idag fick jag sovmorgon av man och son till 8.30 men var ändå jättetrött och la mig och vilade i soffan vid 11 igen och vaknade för en liten stund sen..

Jag är väldigt sur och irriterad och efteråt blir jag ledsen för att jag får dåligt samvete över mitt dåliga humör :(. Det var lättare sist när det inte gjorde så mycket att man sov bort hela helgen för då hade man bara sig själv att skylla, men nu har man ju ett barn som man nästan känner att man försummar :(.

Magen är redan synligt gravid och jag får tänka på hur jag klär mig och hur jag står för att folk inte ska se än. Tänk om det är tvillingar!?
  • meim
    Bubbly skrev 2015-01-28 12:12:40 följande:

Ja jag är ändå glad att jag slapp en utdragen förlossning även fast lillan inte orkade med. Min syster fick sin första en månad innan mig och för henne tog det 30 timmar. Hon fick sin andra i höstas och då tog det bara 8, så det kan ju gå mycket snabbare!

Så nu skrämmer hon upp mig att jag inte kommer hinna in då vi har 1,5 timmes resa till BB. Och med 8 timmar med första så undrar man ju hur fort det kommer gå...

Ja jag tyckte också det var skönt att veta könet förra gången men hoppas ändå att jag kan hålla mig den här gången för spänningens skull... :)

Jag fick iaf tag i min gamla barnmorska som blev så glad att vi ville gå hos henne fast vi bytt kommun. Så nu är jag inbokad på hälsosamtal den 4/2 och inskrivning 25/2. :D

För mig hade jag bara känt lite sammandragningar och lättare värkar på dagen som jag inte hade så ont av förrän det pang slog till vid halv 1 på natten, vaknade av det och fick panik. Vi åkte in direkt och fick veta att jag bara var öppen 2-3 cm. Besviken men fick vara kvar iallafall.

Får lite morfin och jag och min man somnar på vårt rum. Kl 4 på morgonen vaknar jag igen och har ont! Och kroppen börjar krysta av sig själv vid varje värk, jag jobbar emot med alla krafter jag har eftersom jag fattar att jag inte kan ha öppnat mig tillräckligt än. Vi får in en sköterska som meddelar att bm är upptagen med en annan förlossning så jag får vänta lite och ta lustgas. Vi kallar på henne igen efter en stund eftersom jag inte kan hålla tillbaka krystvärkarna och hon konstaterar att jag nu är öppen 10 cm, bm kommer springande och sonen föds en stund efter det. Vattnet hade fortf inte gått och hinnan tas hål på när huvudet tittar fram och sonen kommer ut med en våg av fostervatten. Så från att de riktiga värkarna började till att han är född tog det 4,5 timmar. Inga stygn heller vilket jag trodde att det skulle bli miljarder av eftersom det gick så fort.

Som tur är har vi ca 15 min till förlossningen för jag antar att det kommer att gå snabbare denna gången..
  • Nannana

1 vecka nu sedan den lilla bruna flytningen, och det blev ingenting mer än så. Så jag har bestämt mig för att tro att det var något helt normalt. Det sägs ju att det är rätt så vanligt.

Illamåendet har under veckan tilltagit ORDENTLIGT! Kräks direkt jag ser någonting som uppfattas som lite äckligt. Eller som luktar mycket. Jag klarar inte ens av lukten av mat! Lite problematiskt då den ska lagas varje dag ;)

Och trött! Jisses så trött jag är! Somnar före 8 varje kväll, och nu i helgen har jag fått ta sovmorgon varje dag. Maken har stigit upp med sonen. Såå underbart att bara sooooova!

På tisdag har jag första tiden hos min barnmorska, en underbar kvinna! Till skillnad från förra gången, hon var inte alls rolig. Men nu har vi flyttat till mitt hemställe, och hon som finns här är tack och lov så go! Lite virrig, men på ett gulligt sätt.

• februaribebis 2014
    meim skrev 2015-02-01 12:47:46 följande:
    Har också börjat känna av lite illamående, men värst är tröttheten för mig och humöret!

Idag fick jag sovmorgon av man och son till 8.30 men var ändå jättetrött och la mig och vilade i soffan vid 11 igen och vaknade för en liten stund sen..

Jag är väldigt sur och irriterad och efteråt blir jag ledsen för att jag får dåligt samvete över mitt dåliga humör :(. Det var lättare sist när det inte gjorde så mycket att man sov bort hela helgen för då hade man bara sig själv att skylla, men nu har man ju ett barn som man nästan känner att man försummar :(.

Magen är redan synligt gravid och jag får tänka på hur jag klär mig och hur jag står för att folk inte ska se än. Tänk om det är tvillingar!?
    Jag har nästan inget illamående. Bara någon gång om jag är hungrig och inte hinner stoppa i mig något i tid. Samma som förra graviditeten.

Fruktansvärt trött hela tiden men jag kan ju inte gå och lägga mig mitt på dagen då det är full fart här hemma... Nu är min man på tjänsteresa i över en vecka också så jag får hålla ut.

Här börjar det också synas lite mage. Går in i v 10 i morgon och det känns väldigt tidigt för synlig mage. Förra gången började det inte synas förrän runt v 16. Men det är ju tydligen så andra graviditeten. Sen är ju mina rätt täta så det hjälper väl till.

Jag är just nu i valet och kvalet om KUB-test... Gjorde det inte förra gången. Känns så långt att vänta till vanliga ultraljudet! Lite mest därför jag skulle vilja göra det och se så att allt är ok. Någon mer?
  • Nannana
    februaribebis 2014 skrev 2015-02-01 20:19:05 följande:
    Jag har nästan inget illamående. Bara någon gång om jag är hungrig och inte hinner stoppa i mig något i tid. Samma som förra graviditeten.

Fruktansvärt trött hela tiden men jag kan ju inte gå och lägga mig mitt på dagen då det är full fart här hemma... Nu är min man på tjänsteresa i över en vecka också så jag får hålla ut.

Här börjar det också synas lite mage. Går in i v 10 i morgon och det känns väldigt tidigt för synlig mage. Förra gången började det inte synas förrän runt v 16. Men det är ju tydligen så andra graviditeten. Sen är ju mina rätt täta så det hjälper väl till.

Jag är just nu i valet och kvalet om KUB-test... Gjorde det inte förra gången. Känns så långt att vänta till vanliga ultraljudet! Lite mest därför jag skulle vilja göra det och se så att allt är ok. Någon mer?
    Här där jag bor blir man inte erbjuden KUB-test, men jag hade nog gjort det om jag fick Oskyldig Mest för att få se till den lilla plutten lite, RUL känns ju precis som du säger evigheters evighet bort Obestämd
  • Linette

Vi ska inte göra KUB testet men vi blir erbjudna ultraljud ändå . De tkr jag är riktigt shysst för är ju långt till v.18. Vet dock fortfarande inte vilken vecka jag är i. Har inte fått något riktigt svar på de. Va på vul i tisdags då såg de bara en fostersäck men inget hjärtljud så ska dit på fredag. Får hoppas att det är hjärtljud då!

• Otåliglängtan

Jag börjar jobba idag, känns både skönt och roligt. Tröttheten blir så påtaglig när man går hemma!

Jag har senaste veckan varit riktigt trött, inte orkat någonting och får verkligen anstränga mig för att orka med vardagen. På jobbet tror jag inte man hinner med att känna efter på samma sätt! Jag har även börjat må mer illa, kräks inte, men illamåendet kommer i tid och otid!

Vi var på inskrivning på mvc i fredags, kändes riktigt bra. Jag ska på läkar besök och göra vul om 2v och efter det får vi se om jag ska börja på spec mvc. Känslan är att det kommer att räcka att gå på vanliga mvc, men vi får se!

• februaribebis 2014
    Nannana skrev 2015-02-01 20:41:01 följande:
    Här där jag bor blir man inte erbjuden KUB-test, men jag hade nog gjort det om jag fick Oskyldig Mest för att få se till den lilla plutten lite, RUL känns ju precis som du säger evigheters evighet bort Obestämd
    Här får man göra KUB om det finns lediga tider. 35-plussare har givetvis förtur. Pratade med spec. mvc i dag och jag får helt enkelt ringa tillbaka när jag gått 11 fulla veckor och se om det finns tider. Annars får jag väl ge mig till tåls...
  • Fia88

Hej allihopa hoppas allt går bra med era bebisar i magen

Jag börjar bli lite orolig här.. Är i v 6+4 och har inte ett enda symtom.. Inga ömma bröst, inget illamående, ingenting.. Känner mig precis som vanligt. Dagarna runt jag plussade så kände jag av illamående till o från varje dag men detta slutade för 1,5 vecka sedan.. Enda jag kan känna av på kvällarna är svag mensvärk. Hur har ni det?! Har ni massa symtom?

Vet ni om detta är normalt?

med första så hade jag ömma bröst vid denna tiden samt illamående..

Vill inte att det ska vara mf pågång

Har tid hos Gyn nästa fredag ska då göra vul..

Känns som evigheter dit...

• Amerigo
    Fia88 skrev 2015-02-03 10:07:29 följande:

Hej allihopa hoppas allt går bra med era bebisar i magen

Jag börjar bli lite orolig här.. Är i v 6+4 och har inte ett enda symtom.. Inga ömma bröst, inget illamående, ingenting.. Känner mig precis som vanligt. Dagarna runt jag plussade så kände jag av illamående till o från varje dag men detta slutade för 1,5 vecka sedan.. Enda jag kan känna av på kvällarna är svag mensvärk. Hur har ni det?! Har ni massa symtom?

Vet ni om detta är normalt?

med första så hade jag ömma bröst vid denna tiden samt illamående..

Vill inte att det ska vara mf pågång

Har tid hos Gyn nästa fredag ska då göra vul..

Känns som evigheter dit...

Det är helt normalt, så hade jag det när jag väntade första :)

Svar på tråden BF September 2015 Andra barnet