• Gbgkvinna79

IVF 2015 januari - februari

Jag och min man ska göra vår första ivf nästa år. 
    Jag är fruktansvärt nervös över sprutorna och att vi kommer bli mer och mer hoppfulla med tiden. Någon annan som ska börja nästa år. 

• Svar på tråden IVF 2015 januari - februari
  • Kakan1976

Akeolis: Verkar helt bananas! Allt är ju i princip klart så vad tjänar de på att göra så här? Statistik tänker jag men det är ändå helt galet!

Ni andra: Vet ni vilken dag embryot fäster i livmoderväggen! Googlat som sjutton men hittar inget riktigt svar.

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-02-08 09:28:16 följande:

Akeolis: Verkar helt bananas! Allt är ju i princip klart så vad tjänar de på att göra så här? Statistik tänker jag men det är ändå helt galet!

Ni andra: Vet ni vilken dag embryot fäster i livmoderväggen! Googlat som sjutton men hittar inget riktigt svar.

Det är nog olika, men det brukar vara mellan dag 5-8 efter ägglossning (äggplock för vår del då).

Jag är ganska säker på att jag kände när det hände, och det var på kvällen dagen efter ET (hade fått tillbaka en 5-dagars). Jag kollade tom klockan så att jag skulle minnas tidpunkten, för om jag var gravid så hade det säkert fäst då det vibrerade på ett väldigt speciellt sätt i livmodern. På morgonen efter kom det lite rosa på pappret, så är rätt säker på att det var nidblödningen.
  • Mollan79

Hej tjejer

Jag brukar läsa i eran tråd ibland. Eftersom ni verkar vara aktiva och kunniga så vill jag fråga en sak. Hur länge tar ni Lutinus?

Jag fick ett 2-dagars tillbaka i onsdags och har bara Lutinus 3ggr/dag i en vecka. De flesta verkar ha längre än så.. Kram kram

• Linda8110
    Akelois skrev 2015-02-07 19:01:56 följande:

Hej tjejer.

Har funderat fram och tillbaka om jag ska skriva här eller inte....

Jag har iaf bestämt mig för att vara ärlig med er tjejer då jag gillar hela högen, är så ledsen att jag måste lämna er.

Nu är det så här att både vår hemmaläkare och läkaren i Falun har helt missat att informera oss om en viktig sak, fast vi HAR frågat och varit helt ärliga.

Frågan är om det finns någon BMI-gräns när vi betalar privat. Nej det är inga problem för er har vi fått till svar. Dagen efter äggplock ringer först en sköterska och säger att det ser så bra ut och att vi kan komma tillbaka på måndag för insättning. Ni kan ju tänka er lyckan här hemma! Någon timme senare ringer överläkaren och säger att de fryser äggen och att det inte blir någon insättning. Lyckan byttes mot panik på 2,3 sekunder...! Du uppfyller inte vår BMI-gräns var svaret. Vilken j*vla gränsen frågar vi?! Vi hävdade kontraktsbrott och att det är en fråga om etik och moral.

Han erkänner att både han och hemmaläkaren har gjort fel men inget att göra. Vad krävs det för att vi ska få gå vidare frågade jag och svaret blev. "Gå ner 20(!!) kilo så syns vi om 2 månader"

Så läkaren uppmanar mig till att svälta mig själv för att ens kunna uppnå en sån makaber viktnedgång. Helt sinnessjukt! Jag förstår inte hur kroppen ska må bättre av två månaders svält? Vad de har för gräns talar de inte ens om...

Vilket otroligt dåligt sätt att göra det på. SJÄLVKLART skulle de ha tagit detta med er direkt ni kom dit första gången. Innan du ens börjat med själva behandlingen. Jag hoppas att de kryper på sina bara knän och ber om förlåtelse...

Anledningen att de stoppar är ju såklart för att en graviditet kan vara farlig om man är för överviktig och de kan ej vara ansvariga för det, samt att chansen är liten att det kommer fungera. MEN detta ska de ju säga från början! Jag skulle anmäla detta.

Självklart ska du inte svälta dig själv i 2 månader! Lägg upp en plan med någon kunnig och återkom när du nått målet. Bättre att det tar någon månad extra så din kropp mår bra och ej är helt slut av svält.
  • mom2012

Fröken smilla. Mellan dag 7 och 10 fäster embryot :)

Tempar du varje morgon kan du ha sett en dipp i tempen de dagar implantationen skedde.

• mom2012

Akeolis vilken soppa :( Och 20 kg går man inte ner över en natt. Vilket BMI har du idag och vad kräver kliniken är väl viktigare att de meddelar.

Riktigt tråkigt hur ni har blivit behandlade.

• GrukanGrace

Lutinus tar du 3/dag fram till testdagens minst.

Kram

Mollan79 skrev 2015-02-08 10:03:18 följande:

Hej tjejer

Jag brukar läsa i eran tråd ibland. Eftersom ni verkar vara aktiva och kunniga så vill jag fråga en sak. Hur länge tar ni Lutinus?

Jag fick ett 2-dagars tillbaka i onsdags och har bara Lutinus 3ggr/dag i en vecka. De flesta verkar ha längre än så.. Kram kram

• Akelois

Tack alla ni! Ni är så gulliga!

Ja alltså här hemma har vi gråtit, blivit förbannade samt suttit helt tomma och stirrat ut i ingenting.... Precis som ni säger så hade jag förstått om de sa INNAN att jag behöver gå ner innan vi startar. Därav vår fråga innan men då var det inga problem. Jag frågade även Falun varför min hemmaläkare (Jörgensen) inte sa nåt varpå Falun svarar; han uppfattade inte mig som överviktig. Och nu helt plötsligt har jag 20 KILOS övervikt!!

Jag frågade varför de i Falun inte sa något då eftersom Jörgensen är blind. Det står ju trots allt i journalen att jag har en viss övervikt. "Nja det stod så otydligt i journalen säger ÖVERLÄKAREN i Falun, är inte det hans jobb att läsa sådana?!

Medan jag frågar detta börjar han rota i några papper (min journal) och ber mig vänta. Jo här står det visst säger han...

Jag vet som sagt inte vilket BMI Falun har så på måndag ska jag ringa och kolla det och anmäla till socialstyrelsen. (Tack för tips) kommer förmodligen anmäla Jörgensen med, i torsdags när jag fick beskedet från Falun sa han att Jörgensen skulle ringa upp mig samma dag för "stöttning" , vad nu det innebär? Har han magiska piller som gör att jag går ner de kilona på 2 månader eller? Tyvärr har varken jag eller sambon hört ett ord från honom trots att vi har spelat in meddelanden och skickat mejl. Och han har mage att ta 5000:- per behandling!! (Ett schema och två VUL)

• sanla
    Akelois skrev 2015-02-07 19:01:56 följande:

Hej tjejer.

Har funderat fram och tillbaka om jag ska skriva här eller inte....

Jag har iaf bestämt mig för att vara ärlig med er tjejer då jag gillar hela högen, är så ledsen att jag måste lämna er.

Nu är det så här att både vår hemmaläkare och läkaren i Falun har helt missat att informera oss om en viktig sak, fast vi HAR frågat och varit helt ärliga.

Frågan är om det finns någon BMI-gräns när vi betalar privat. Nej det är inga problem för er har vi fått till svar. Dagen efter äggplock ringer först en sköterska och säger att det ser så bra ut och att vi kan komma tillbaka på måndag för insättning. Ni kan ju tänka er lyckan här hemma! Någon timme senare ringer överläkaren och säger att de fryser äggen och att det inte blir någon insättning. Lyckan byttes mot panik på 2,3 sekunder...! Du uppfyller inte vår BMI-gräns var svaret. Vilken j*vla gränsen frågar vi?! Vi hävdade kontraktsbrott och att det är en fråga om etik och moral.

Han erkänner att både han och hemmaläkaren har gjort fel men inget att göra. Vad krävs det för att vi ska få gå vidare frågade jag och svaret blev. "Gå ner 20(!!) kilo så syns vi om 2 månader"

Så läkaren uppmanar mig till att svälta mig själv för att ens kunna uppnå en sån makaber viktnedgång. Helt sinnessjukt! Jag förstår inte hur kroppen ska må bättre av två månaders svält? Vad de har för gräns talar de inte ens om...

Mycket dåligt. Så behandlar verkligen inte patient eller klient. Inte mitt i processen. Anmäl till IVO (gamla socialstyrelsen) när du känner att du orkar.

Och 20 kg på 2 månader är inte sunt för fem öre. Man får verkligen var försiktigt hur man lägger fram saker när det gäller fertilitet och kropp.

Och detta ska synkas INNAN som sagt.
    Kan ge ett bra exempel i mitt fall hur man kan hantera detta på ett bra sätt (gäller Huddinge)
    När vi ställde oss i kön i juni hade jag bmi på 31-32. Huddinge gjorde inga IVF försök över bmi 35, men rekommenderar över 30.
    På hösten kanske i september eller oktober ringer de mig och diskuterar förutsättningarna för högre bmi på ett lugnt och bra sätt. De erbjuder mig om jag vill gå i grupp där på dietprogram som ett alternativ då statistiken faktiskt talar att det är bättre under 30. 
    Lyckligtvis då hade lyckats själv med lchf (tränar också mycket) att gå under strax under 30, så behövde inte..Tyckte iallafall att det var ett bra sätt de bemötte det på!

Ta hand om dig, lev sunt framförallt, och ta extra månader för att vila som sägs här innan.
  • Niskan15

Hej,

Jag fick också tillbaka ett 2 dagars embryo i ons. Jag ska latinus 3gr/dag fram till den 22/2 (testdagen)

Verkar inte stämma att du endast ska ta det i en vecka. Dubbelkolla med läkaren igen.

Mollan79 skrev 2015-02-08 10:03:18 följande:

Hej tjejer

Svar på tråden IVF 2015 januari - februari