• Gbgkvinna79

IVF 2015 januari - februari

Jag och min man ska göra vår första ivf nästa år. 
    Jag är fruktansvärt nervös över sprutorna och att vi kommer bli mer och mer hoppfulla med tiden. Någon annan som ska börja nästa år. 

• Svar på tråden IVF 2015 januari - februari
  • maka011

Usch vad jobbigt det är med menopuren denna gången. Svider jätte mycket varje gång jag tar den som kan bara spruta in ytterst lite åt gången. Någon mer än jag som upplever detta?

• Luthien87
    Sandi skrev 2015-01-18 21:09:37 följande:
    Spännande med äggplock Luthien87. Hoppas att ni får ut många fina ägg :) Jag ska börja spruta med Menopur snart för första gången. Vid vår förra IVF fick jag Gonal-f. Du som har testat båda, har du märkt av några skillnader? Har du fler äggblåsor den här gången? Biverkningar?
    Ja det är jättespännande! Jag tog precis ägglossningssprutan!
    Fick inte nämnvärt fler äggblåsor än sist, de kunde hitta 6-7 st i ena äggstocken, och kanske 2 st i den andra (den gömde sig så läkaren kunde inte se, kan återkomma på tisdag när jag vet :) ) Men de är mer jämnstora nu än vad de var sist. Hoppas att det är ett bra tecken. 

Har endel hormonsvängningar nu som jag inte hade förra gången + att jag är sjuuuukt trött hela tiden, det var jag inte heller förra gången. Jag vill bara sova hela tiden. 

Vad jag har förstått det som så ger Menopur mer kvalité över kvantitet. Alltså få men "bättre" äggblåsor  

Nu väntar jag på att det skall bli tisdag, är jättenervös! 

När skall du börja med sprutorna? 
    Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
  • Luthien87
    maka011 skrev 2015-01-18 21:24:26 följande:

Usch vad jobbigt det är med menopuren denna gången. Svider jätte mycket varje gång jag tar den som kan bara spruta in ytterst lite åt gången. Någon mer än jag som upplever detta?

Japp, tycker också att det svider. Jag har gjort så att jag har sprutat in det jättelångsamt, tyckte att det kändes mindre då. Upplevde inte samma "sveda" med Gonal-f. 
  • Luthien87
    Josefinehej skrev 2015-01-18 15:54:50 följande:

Är det någon annan som får köra med lågdos av menopur? Jag har bara 112,5. Vad har ni?

Nej, jag körde med 300 IE. Frågade min läkare varför det kan skilja så pass mycket och han sade att det har endel att göra med hur mycket äggblåsor man kan ha benägenhet för att få. Eftersom jag bara fick 7 st när jag körde 225 IE av Gonal-f så fick jag en hög dos av Menopur, som oftast inte ger så många äggblåsor. 

Intressant det där..
  • Sandi
    Luthien87 skrev 2015-01-18 21:29:21 följande:
    Ja det är jättespännande! Jag tog precis ägglossningssprutan!
    Fick inte nämnvärt fler äggblåsor än sist, de kunde hitta 6-7 st i ena äggstocken, och kanske 2 st i den andra (den gömde sig så läkaren kunde inte se, kan återkomma på tisdag när jag vet :) ) Men de är mer jämnstora nu än vad de var sist. Hoppas att det är ett bra tecken. 

Har endel hormonsvängningar nu som jag inte hade förra gången + att jag är sjuuuukt trött hela tiden, det var jag inte heller förra gången. Jag vill bara sova hela tiden. 

Vad jag har förstått det som så ger Menopur mer kvalité över kvantitet. Alltså få men "bättre" äggblåsor  

Nu väntar jag på att det skall bli tisdag, är jättenervös! 

När skall du börja med sprutorna? 
    Typiskt att det ska bli fler biverkningar. Och svedan vid själva injektionen låter inte skoj. Men, men.. vad gör man inte för bättre ägg :)

Mer jämnstora äggblåsor tror jag också är ett gott tecken. Jag håller tummarna! Själv ska jag ta blodprov imorgon och se om jag är tillräckligt nedreglerad . Om allt har fungerat börjar jag med sprutorna på tisdag.

• Josefinehej
    Luthien87 skrev 2015-01-18 21:33:27 följande:

Nej, jag körde med 300 IE. Frågade min läkare varför det kan skilja så pass mycket och han sade att det har endel att göra med hur mycket äggblåsor man kan ha benägenhet för att få. Eftersom jag bara fick 7 st när jag körde 225 IE av Gonal-f så fick jag en hög dos av Menopur, som oftast inte ger så många äggblåsor. 

Intressant det där..

Meeeen jag har förstått de som att de inte alls är

bättre att få så många som möjligt. Utan de man strävar eget och
  • Josefinehej

[quote=74707777][quote-nick]Josefinehej skrev 2015-01-18 22:32:41 följande:[/quote-nick]

Meen jag har förstått de som att de inte alls är bättre att få så många som möjligt. Utan de man strävar efter och ska vara de bästa och optimala är ca. 5-12 stycken. Så 7 stycken är ju jättebra?

• Josefinehej

[quote=74705959][quote-nick]happyhappy skrev 2015-01-18 18:14:26 följande:[/quote-nick]Jag har samma stryka! Dom ville gå ut lite lågt med tanke på risk för överstimuli

.[/

Okej vad bra, jag har varit rädd för överstimulering faktiskt så de känns bra att börja lågt. När jag har kört pergotime har jag fått uppemot 20 stucken äggblåsor så jag får för mig att jag är lättstimulerad. Har du pco?

• happyhappy
    Josefinehej skrev 2015-01-18 22:37:19 följande:

[quote=74705959][quote-nick]happyhappy skrev 2015-01-18 18:14:26 följande:[/quote-nick]Jag har samma stryka! Dom ville gå ut lite lågt med tanke på risk för överstimuli

.[/

Okej vad bra, jag har varit rädd för överstimulering faktiskt så de känns bra att börja lågt. När jag har kört pergotime har jag fått uppemot 20 stucken äggblåsor så jag får för mig att jag är lättstimulerad. Har du pco?

Det låter ju så!håller tummarna så det inte blir överstimulering! Pco-äggstockar var utlåtandet jag fick i torsdags, men inga andra symtom som gjort att jag fått diagnosen.
  • lisodan

Hej hej, ny i denna tråd. Är just nu stolt ruvare av ett toppenembryo, det blev insatt i torsdags. Vi hoppas så! Inga embryon till frysen denna gång. Det är 2:A IVF försöket på Sahlgrenska. Ett MA i bagaget efter första IVF:n. Haft ett tungt 2014 på många sätt, men nu hoppas vi på 2015 istället. Testdag 31/1, men kommer säkert testa innan

Svar på tråden IVF 2015 januari - februari