• Gbgkvinna79

IVF 2015 januari - februari

Jag och min man ska göra vår första ivf nästa år. 
    Jag är fruktansvärt nervös över sprutorna och att vi kommer bli mer och mer hoppfulla med tiden. Någon annan som ska börja nästa år. 

• Svar på tråden IVF 2015 januari - februari
  • lisodan

Tack för välkomnandet och att någon la in mig på listan. :) Tänk att få vara första ruvare!

Lycka till Luthien på ÄP! Kommer bli bra även om det ej är så många ägg. Det räcker med ett! Vem vet, kanske alla blir bra fina embryon denna gång. Mina två IVF har skiljt sig en del från varann, men ändå insättning båda gångerna! Se till att vila bra efteråt. Jag trodde jag kunde jobba dagen efter o det var en dålig ide. Ont i livmodern och helt utslagen. Nu en vecka senare mår jag (som jag sa till min man igår) oroväckande normalt. Så kändes det inte alls sist och då blev jag ju gravid. Men dumt att jämföra. Fick dock en huggande ilande smärta i högra sidan av nedre delen av magen igår när jag skulle sova. Försvann efter nån minut. Tror det passar med tiden att det skulle kunna varit ägget som fäste. Och precis SÅ kändes det sist kommer jag ihåg. Brösten e ömma o större, men det är jag säker på är från Lutinusen.

• lisodan

Tack för välkomnandet och att någon la in mig på listan. :) Tänk att få vara första ruvare!

Lycka till Luthien på ÄP! Kommer bli bra även om det ej är så många ägg. Det räcker med ett! Vem vet, kanske alla blir bra fina embryon denna gång. Mina två IVF har skiljt sig en del från varann, men ändå insättning båda gångerna! Se till att vila bra efteråt. Jag trodde jag kunde jobba dagen efter o det var en dålig ide. Ont i livmodern och helt utslagen. Nu en vecka senare mår jag (som jag sa till min man igår) oroväckande normalt. Så kändes det inte alls sist och då blev jag ju gravid. Men dumt att jämföra. Fick dock en huggande ilande smärta i högra sidan av nedre delen av magen igår när jag skulle sova. Försvann efter nån minut. Tror det passar med tiden att det skulle kunna varit ägget som fäste. Och precis SÅ kändes det sist kommer jag ihåg. Brösten e ömma o större, men det är jag säker på är från Lutinusen.

• Sandi
    Josefinehej skrev 2015-01-20 07:35:12 följande:
    åh, kul med någon som kör ungefär lika hårt som mig. Då fortsätter jag med det jag tänkt också, fram till ÄP. Sedan blir det omedvetet liite lugnare på träningen faktiskt :) Tack för svaret!
    Jag tränar 4 ggr i veckan. Både crossfit och kondition. Jag har också funderat på om det är dåligt att träna så mycket när man vill bli gravid. Vid min första IVF trappade jag ner eftersom magen blev så svullen. Efter FET har jag både testat att avstå från tyngre träning (bara promenader) samt träna precis som vanligt. Inget av embryona fäste så jag vet inte om det gör någon skillnad.
  • Akelois
    Josefinehej skrev 2015-01-20 07:38:01 följande:
    hahaha okej. Ja jag är också bara på sprayen än så länge :) Vilken dag är du sedan spraystart? Har du fått blödning?
    Jag är på dag 16 av spray, den senaste veckan har jag mått som sämst av sprayen men hoppas som sagt att det lägger sig när jag börjar med sprutorna.

Ja jag fick en blödning förra veckan, 12/1.

Prick 1 vecka efter spraystart alltså och den var över på 4 dagar.

Vilken dag är du på och har du haft din blödning?
  • Josefinehej
    Sandi skrev 2015-01-20 08:17:31 följande:
    Jag tränar 4 ggr i veckan. Både crossfit och kondition. Jag har också funderat på om det är dåligt att träna så mycket när man vill bli gravid. Vid min första IVF trappade jag ner eftersom magen blev så svullen. Efter FET har jag både testat att avstå från tyngre träning (bara promenader) samt träna precis som vanligt. Inget av embryona fäste så jag vet inte om det gör någon skillnad.
    jag vet inte heller om det gör någon skillnad.Säkert inte, så man ska göra det som känns bäst. Men runt ÄP och ruvning kommer det (för mig) kännas som jag kommer att vilja ta det lugnt med tung styrketräning, vill bara vara på den säkra sidan, sedan kan man ju komma igång igen inom kort tid, så vad är 2 veckor mot ett helt år eller så. Sen om det i slutändan har en betydelse, vet ej :)

KRAM
  • Josefinehej
    Akelois skrev 2015-01-20 08:36:19 följande:
    Jag är på dag 16 av spray, den senaste veckan har jag mått som sämst av sprayen men hoppas som sagt att det lägger sig när jag börjar med sprutorna.

Ja jag fick en blödning förra veckan, 12/1.

Prick 1 vecka efter spraystart alltså och den var över på 4 dagar.

Vilken dag är du på och har du haft din blödning?
    okej, skönt för dig att få börja med sprutorna! Jag önskar att jag också fick börja NU., allt.tar.sådan.tid.med.detta. Vad är jobbigaste för dig med sprayen? 

Idag är jag på dag 7 bara och har från och med igår börjat må rätt dåligt med huvudvärk och svettningar, så vi får väl se hur jag kommer att känna när jag är uppe i dag 16 som dig ;) Ingen blödning än så länge ....
  • Utflykt i verkligheten
    lisodan skrev 2015-01-20 08:04:58 följande:

Håller alla tummar och tår för dig! Kul med en ruvare redan i gänget.
  • Kakan1976
    Hej!

Fick mens idag och har således sprutstart på torsdag, uppdaterar listan.

NAMN & ÅLDER:
    Happyland: 38 år
    Meligna: 28 år
    Kakan1976: 38 år
    Akelois: 29 år
    Sandi: 36 år
    maka011: 29 år
    Happyhappy:28 år
    Fröken Smilla: 33 år
    Flinilinis: 25 år
    Heystella: 24 år
    Josefinehej: 24 år
    Lisodan:
    Linda8110:
    Utflykt i verkligheten: 36 år
    Jenjoh5: 37 år
    Väntar2015: 28 år
    Sofotrollet: 29år
    Söndag: 31 år
    MadArp: 34 år

FÖRSÖKSNUMMER:
    Happyland: 1
    Meligna: 1
    Kakan1976: 6 (4 ET, 1 FET, missfall efter ET 3 i vecka 6)
    Akelois: 1
    Sandi: 2 (1 IVF, 3 FET)
    maka011: 2 (första avbröts)
    Happyhappy: 1
    Fröken Smilla: 1
    Flinilinis: 2 (första avbröts)
    Heystella: 2 (1 IVF missfall v. 5
    Josefinehej: 1
    Lisodan: 2 (1 MA)
    Linda8110: 2 (1 FET)
    Utflykt i verkligheten: 1
    Jenjoh5: 2 (Första ET blev gravid, nu andra IVF, första för syskonförsök)
    väntar2015: 1
    Sofotrollet: 2 (1 ET, 1 FET)
    Söndag:1
    MadArp: 2 (1:a inget ägg blev befruktat av 14 st)

SPRAYSTART:
    Sandi: 31/12
    Akelois: 5/1
    Josefinehej: 14/1

SPRUTSTART:
    Sandi: 20/1
    Meligna: 12/1
    Kakan1976: 22/1
    Akelois: 22/1
    maka011: 14/1
    Happyhappy: 15/1
    Fröken Smilla: 2/1
    Flinilinis: 14/1
    Jenjoh5: 28/1, nedreglering med sprutor
    Happyland: 14/1
    Sofotrollet: 19/1
    Söndag: v 5
    MasArp: 18/1

ÄP:
    Happyland: v. 5
    Meligna: v 5
    Akelois: v 6
    Fröken Smilla: 16/1
    Sofotrollet: v.5
    Kakan1976: v. 6

FET:
    Heystella: v. 6

ET:
    Fröken Smilla: 21/1

TD:

KLINIK:
    Happyland: Sahlgrenska
    Meligna: Sahlgrenska
    Lisodan: Sahlgrenska
    Kakan1976: Nordic IVF Gbg
    Heystella: Nordic IVF Gbg
    maka011: Carlanderska
    Utflykt i verkligheten: Carlanderska
    Happyhappy: carl von linne uppsala
    Fröken Smilla: RMC Malmö
    Jenjoh5: Nordic IVF Malmö
    Flinilinis: Falun
    väntar2015: Falun 
    Akelois: Falun
    Sandi: Huddinge fertilitetscentrum
    Josefinehej: Huddinge fertilitetscentrum
    Sofotrollet: Huddinge fertilitetscentrum
    Söndag USÖ, Örebro

RUVARE:
    Lisodan: Testdag 31/1

GRAVIDA:
  • Akelois
    Josefinehej skrev 2015-01-20 10:16:24 följande:
    okej, skönt för dig att få börja med sprutorna! Jag önskar att jag också fick börja NU., allt.tar.sådan.tid.med.detta. Vad är jobbigaste för dig med sprayen? 

Idag är jag på dag 7 bara och har från och med igår börjat må rätt dåligt med huvudvärk och svettningar, så vi får väl se hur jag kommer att känna när jag är uppe i dag 16 som dig ;) Ingen blödning än så länge ....
    Ja det är lite blandade känslor tills på torsdag.... Som du säger så tar allt såååån tid så det blir skönt att få börja med nästa steg. Tyvärr är det sprutor som är just nästa steg..! Men det är väl bara att bita ihop och längta till ännu nästa steg, VUL och äggplock! (Med ännu en stor nål INUTI kroppen)

Haha, det är tur att längtan efter ett barn är större! :)

Ja precis. Första veckan gick bra sen började kroppen må konstigare och konstigare. Kanske du får en blödning imorgon då?

Jobbigaste med sprayen är att den smakar så hemskt så jag håller på att kräkas i 30 minuter efter sprayningen. (Ganska lättkräkig) Sen delar yrseln en stark förstaplats! :)
  • Luthien87

Tack för tumhållningarna! 

Det gjorde inte alls lika ont den här gången. Fick en lugnande tablett när jg kom till kliniken. Sen väl inne i salen fick jag första dosen med morfin, därefter fick jag lustgas medan de satte bedövningen, det kändes men gjorde inte så fruktansvärt ont som det gjorde förra gången. 
    Sen började de att plocka och inte heller det gjorde jätteont, sved till några ggr, men så fort de såg att det började göra ont så fick jag mer morfin och lusgas. Hela upplevelsen blev helt annorlunda och det känns sååå skönt!

De hittade 3 ägg. Kan dock inte hjälpa att känna mig besviken. Hade hoppats på fler så att det finns lite marginal. Förra gången hittade de 6 st, varav 1 var skadad och 2 var omogna, resten delade sig inte. Är livrädd för samma senario. 

Skall vara hemma idag, i morgon och på torsdag. Kommer inte att kunna fokusera på jobbet. Beroende på vad som händer på torsdag så får jag se hur jag gör på fredag och det är min chef beredd på som tur är. 

Nu blir det att vila hemma i soffan, sambon åkte precis till jobbet.

Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
Svar på tråden IVF 2015 januari - februari