• Gbgkvinna79

IVF 2015 januari - februari

Jag och min man ska göra vår första ivf nästa år. 
    Jag är fruktansvärt nervös över sprutorna och att vi kommer bli mer och mer hoppfulla med tiden. Någon annan som ska börja nästa år. 

• Svar på tråden IVF 2015 januari - februari
  • Luthien87
    noctura skrev 2015-01-21 10:34:04 följande:

Fröken Smilla: Det låter faktiskt riktigt rimligt. Att jag inte tänkte på det, att vikt och längd påverkar dosering. Det är rätt logiskt när jag tänker efter och det är flera mediciner som man doserar efter vikten :) Jag är 170 cm och vägen 60 kg. Sedan kan ju även prover och ålder påverka vilken dosering man får.

Jag är glad så länge jag slipper biverkningar. Men jag är lite fundersam över äggplockningen. Ni som har gjort den biten, vad fick ni för smärtstillande? Känns det mycket? Förstår att det är olika från person till person. Jag har bestämt mig för att inte tänka för mycket på det utan att ta det som det kommer och hoppas på att de får ut några ägg. Delmål ett :)

Tur att jag har en otroligt stöttande man och jag hoppas att ni andra också har det :)

Enligt min läkare har doseringen ingenting med kvinnans vikt att göra, utan mer hur många ägg hon kan vara benägen att producera, tror att det baseras på de blodprover som tas. 

Jag har gjort två äggplock och de var helt olika varandra. 
    Första gjorde fruktansvärt ont, bedövningen gjorde ont att få och varje äggblåsa gjorde jätteont. Jag bara grät och grät. Då fick jag bedövning i äggstockarna, morfin intravenöst och fick prova lustgas (men jag gjorde nog fel, för det blev ingen skillnad).

Inför andra äggplocket fick jag extra lugnande innan (tablett, minns inte vad den hette, kanske ngt på T?) och sen morfin intravenöst. Fick också lustgas samtidigt som de satte bedövningen i äggstockarna. Tog sedan lustgas mest hela tiden under äggplocket och fick lite mer morfin. Upplevde inte alls det som lika smärtsamt och jobbigt, trots att jag var väldigt uppstressad och nervös...
    Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
  • Petris

Nu har ja varit på Huddinge för första samtalet. Kommer köra på samma mediciner som förra ivfen, höjde dock menopuren från 375 till 412,5.. Nedreglering med synarela med start 25/1 ska spraya 3 veckor långa protokollet. Beräknat ÄP vecka 10! :)

• maka011
    happyhappy skrev 2015-01-21 10:00:33 följande:
    Känner igen det där med mindre flexibel arbetsplats.

Var också på vul idag, flera äggblåsor på g men ska fortsätta beh och nytt vul i helgen (jobbar såklart dag i helgen) men hoppas på att någon kollega vill byta pass med mig.

Hejja äggen!!!

Positiva tankar! Det är vår tur nu. ????????????
    Som mig då. Fast är ledig som tur är. Har krånglat så det räcker för en vecka känner jag.
    Ja jag hoppas verkligen det!! :)
  • noctura
    Luthien87 skrev 2015-01-21 15:51:06 följande:
    Enligt min läkare har doseringen ingenting med kvinnans vikt att göra, utan mer hur många ägg hon kan vara benägen att producera, tror att det baseras på de blodprover som tas. 

Jag har gjort två äggplock och de var helt olika varandra. 
    Första gjorde fruktansvärt ont, bedövningen gjorde ont att få och varje äggblåsa gjorde jätteont. Jag bara grät och grät. Då fick jag bedövning i äggstockarna, morfin intravenöst och fick prova lustgas (men jag gjorde nog fel, för det blev ingen skillnad).

Inför andra äggplocket fick jag extra lugnande innan (tablett, minns inte vad den hette, kanske ngt på T?) och sen morfin intravenöst. Fick också lustgas samtidigt som de satte bedövningen i äggstockarna. Tog sedan lustgas mest hela tiden under äggplocket och fick lite mer morfin. Upplevde inte alls det som lika smärtsamt och jobbigt, trots att jag var väldigt uppstressad och nervös...

Roligt att få svar på mina funderingar som jag inte har hunnit att fråga ännu. Tack!

Tråkigt att det gjorde ont för dig. Jag hoppas på att äggplockningen går smärtfritt. Det kommer nog att ske någon gång nästa vecka. Jag ska iväg på ultraljud innan helgen. De senaste två åren så har jag börjat att känna av mina äggstockar, ganska häftigt, men jag hoppas att det inte kommer att påverka äggplockningen negativt med smärta. Får vänta och se, ingen ide att oroa sig i onödan.

Känner mig än så länge otroligt lugn och tar det hela som det kommer för att inte bli allt för besviken om insättningen inte kommer att lyckas. Första steget är att det produceras bra med ägg och att de blir befruktade. Tänk vilken häftig teknik!

Man är otroligt tacksam att tekniken finns då man inte på naturlig väg kan bli gravid. Antalet ofrivilligt barnlösa ökar för varje år och man börjar undra varför? Jag är normalviktig, äter hälsosamt, röker eller snusar ej, motionerar, dricker sällan alkohol och är sällan sjuk. Det är allt lite märkligt att forskarna fortfarande inte vet varför detta drabbar så många och vad det beror på. Tur att forskningen går framåt för var dag som går :)

• ladyzess

Första IVf nyss fyllda 40 och korta metoden med menopur. Fick 13 äggblåsor och 13ägg.

7 befruktade och nu långtidsodlar dom återföring på lördag . Sprutar nu med fragmin och tar progynon + lutinus. Är det fler som får ta fragmin innan återföringen?

• Fröken Smilla

Noctura - jag har också starka ägglossningskänningar, men hade inte problem med det vid ÄP. Hade också oroat mig för det innan ÄP

• ladyzess

Fyllda 40år och gör mitt första ivf.

Har sprutat med menopur och korta metoden och varit på äp. 13äggblåsor och 13ägg 7befruktade nu långtidsodlar dom och återföring på lördag. Jag sprutar nu med fragmin och tar progynon och lutinus. Min fråga är varför jag måste spruta med fragmin innan återföringen är det någon mer som gjort det?

• toksnippa

Spännande att många är på G nu och fullt upp med spray, sprutor och äggplock! Jag beställde tid förra måndagen och kliniken skulle skicka hem en kallelse då dem inte hade schemat framme just då när jag ringde. Om kallelsen kommit? Nix! Segaste kliniken i stan... imorgon får jag ställa mig i kön och jaga dem, men chansen att få börja i februari med sprutorna minskar drastiskt då vi måste hinna med att göra virusproverna o ett vul, och det är den kallelsen jag väntar på. Lägger till mig på listan iallafall så länge så får vi se om jag plockar bort mig.

NAMN & ÅLDER:
    Happyland: 38 år
    Meligna: 28 år
    Kakan1976: 38 år
    Akelois: 29 år
    Sandi: 36 år
    maka011: 29 år
    Happyhappy:28 år
    Fröken Smilla: 33 år
    Flinilinis: 25 år
    Heystella: 24 år
    Josefinehej: 24 år
    Lisodan:
    Linda8110:
    Utflykt i verkligheten: 36 år
    Jenjoh5: 37 år
    Väntar2015: 28 år
    Sofotrollet: 29år
    Söndag: 31 år
    MadArp: 34 år
    Monsan: 29 år 
    noctura: 29 år
    toksnippa: 33 år

FÖRSÖKSNUMMER:
    Happyland: 1
    Meligna: 1
    Kakan1976: 6 (4 ET, 1 FET, missfall efter ET 3 i vecka 6)
    Akelois: 1
    Sandi: 2 (1 IVF, 3 FET)
    maka011: 2 (första avbröts)
    Happyhappy: 1
    Fröken Smilla: 1
    Flinilinis: 2 (första avbröts)
    Heystella: 2 (1 IVF missfall v. 5
    Josefinehej: 1
    Lisodan: 2 (1 MA)
    Linda8110: 2 (1 FET)
    Utflykt i verkligheten: 1
    Jenjoh5: 2 (Första ET blev gravid, nu andra IVF, första för syskonförsök)
    väntar2015: 1
    Sofotrollet: 2 (1 ET, 1 FET)
    Söndag:1
    MadArp: 2 (1:a inget ägg blev befruktat av 14 st)
    Monsan: 1
    noctura: 1
    toksnippa: 6 (1 MF & 1 MA, tredje syskonförsöket nu)

SPRAYSTART:
    Sandi: 31/12
    Akelois: 5/1
    Josefinehej: 14/1

SPRUTSTART:
    Sandi: 20/1
    Meligna: 12/1
    Kakan1976: 22/1
    Akelois: 22/1
    maka011: 14/1
    Happyhappy: 15/1
    Fröken Smilla: 2/1
    Flinilinis: 14/1
    Jenjoh5: 28/1, nedreglering med sprutor
    Happyland: 14/1
    Sofotrollet: 19/1
    Söndag: v 5
    MasArp: 18/1
    nocura: 14/1

ÄP:
    Happyland: v. 5
    Meligna: v 5
    Akelois: v 6
    Fröken Smilla: 16/1
    Sofotrollet: v.5
    Kakan1976: v. 6

FET:
    Heystella: v. 6

ET:
    Fröken Smilla: 21/1

TD:

KLINIK:
    Happyland: Sahlgrenska
    Meligna: Sahlgrenska
    Lisodan: Sahlgrenska
    Kakan1976: Nordic IVF Gbg
    Heystella: Nordic IVF Gbg
    maka011: Carlanderska
    Utflykt i verkligheten: Carlanderska
    Happyhappy: carl von linne uppsala
    Fröken Smilla: RMC Malmö
    Jenjoh5: Nordic IVF Malmö
    Flinilinis: Falun
    väntar2015: Falun 
    Akelois: Falun
    Sandi: Huddinge fertilitetscentrum
    Josefinehej: Huddinge fertilitetscentrum
    Sofotrollet: Huddinge fertilitetscentrum
    Söndag USÖ, Örebro

Monsan: IVF kliniken i Umeå
    noctura: IVF Falun
    toksnippa: Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala

RUVARE:
    Lisodan: Testdag 31/1

GRAVIDA:

♥ Mileon 3/12-10 ♥
  • JenJoh5

Kakan1976, jag vet de som gjort ännu fler ivf än vad du gjort och lyckats till slut, så ge inte upp! Tänk på att det i vanliga fall tar upp mot ett år innan ett "normalt" par bli gravida så då har du ju inte gjort så många försök än! Det är vårt år i år! Hoppas att det är nu den här behandligen som det händer. Jag håll tummarna!

• mom2012

Ge inte upp Kakan1976, jag är 39 och ska göea försök nr 7 om jag räknat rätt. Ska jag vara ärlig fick vi mer eller mindre rådet att sluta av vår klinik men vi får fortfarande ut ägg. Sist 5 som alla var mogna och 2 av dem befruktades och var bra för återföring. Jag får dock ganska låga doser av mina sprutor ser jag nät jag läser här. Som mest har fått gonal f 150 ui.

Undras också över att ni tar prover under tiden ni sprutar. Någon tog prov på östrogen. Kan ni berätta mer, det är jag mer nyfiken på då min klinik inte gör mer än vul.

Svar på tråden IVF 2015 januari - februari