• Gbgkvinna79

IVF 2015 januari - februari

Jag och min man ska göra vår första ivf nästa år. 
    Jag är fruktansvärt nervös över sprutorna och att vi kommer bli mer och mer hoppfulla med tiden. Någon annan som ska börja nästa år. 

• Svar på tråden IVF 2015 januari - februari
  • Linda8110
    Lisa 236 skrev 2015-03-02 08:51:48 följande:
    Hej igen smile1.gif  Nja man känner inte så mycket av dom igentligen.
    Jag får lite frossa av dom samma kväll som jag fått dom inget annat.

Dock är de svåra att få utskrivna desutom måste man få någon som ger det i och med att det är dropp med kontroller mm. och det är dyrt.
    Själva medicinen kostar bara drygt 100 på gång (det går inte på högkostnadskortet) Men de som ger droppet sen tar 1500kr per gång. och man ska ha en massa. Man börjar första 2 veckor innan insättning sedan runt samma dag du återför sedan var tredje vecka minst till vecka 20 om inte längre. så blir en del pengar.

Bor i Linköping och hittat en läkare som ställer sig bakom detta men hon tar inte nya patienter just nu. Och de som adminestrerar själva droppet är Cordinator i Linköping men de kräver en läkare som står bakom det hela.
    Pengar är inga problem om det funkar! Vi får vår IVF gratis genom landstinget. Jag har en kompis som skrivit över ett par påsar intralipider på mig (hon ska inte använda dem) så jag funderar på om jag ska använda dem eller inte. Får ringa Sophiahemmet någon dag och fråga vad de tror.
  • Velveteen

I dag hade vi vår återföring av en blastocyst! Det kändes bara bra under ingreppet. Men nu på kvällen känns det som att det hugger och krampar i livmodern. Är det inte lite tidigt att få några symptom.... Det kan ju vara Lutinuset som spökar tänker jag. Hade någon av er ont samma dag/kväll som återföringen?

• Kingston
    Velveteen skrev 2015-03-02 21:42:00 följande:

I dag hade vi vår återföring av en blastocyst! Det kändes bara bra under ingreppet. Men nu på kvällen känns det som att det hugger och krampar i livmodern. Är det inte lite tidigt att få några symptom.... Det kan ju vara Lutinuset som spökar tänker jag. Hade någon av er ont samma dag/kväll som återföringen?

Vågar nog påstå att det är lutinuset som ger dig sådana symptom. Många känner av kramper och mensvärksliknande smärtor...

Hoppas det ger med sig snart och lycka till med "blastisen" :)
  • Smillan83

Nu har vi äntligen fått tid för fösta besöket på IVF kliniken! Känns spännande, speciellt då man läst så mycket här vad som väntar en!

Har ett par frågor!

Startar man alltid sprutbehandlingen/sprayningen i samband med en mens? Är rädd att jag precis kommer att ha haft min mens när vi kommer dit och har inte mens så ofta då jag är PCOare. Hur gör man då?

Och vad är det soma avgör om vi kommer att få gå korta- eller långa protokollet?

Vore jätteglad om nån tog sig tid å svara!

• Kingston
    Smillan83 skrev 2015-03-03 05:22:07 följande:

Nu har vi äntligen fått tid för fösta besöket på IVF kliniken! Känns spännande, speciellt då man läst så mycket här vad som väntar en!

Har ett par frågor!

Startar man alltid sprutbehandlingen/sprayningen i samband med en mens? Är rädd att jag precis kommer att ha haft min mens när vi kommer dit och har inte mens så ofta då jag är PCOare. Hur gör man då?

Och vad är det soma avgör om vi kommer att få gå korta- eller långa protokollet?

Vore jätteglad om nån tog sig tid å svara!

Kul! Vilken klinik blir det?

Jag gissar att du kommer få gå långa protokollet om du har "så allvarlig" pco.

Vid korta protokollet påbörjar man behandling 2-3 dagar efter mensstart och den långa varianten påbörjas ca två veckor före det (tror det är så, någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Din klinik bör ha en hemsida med all info annars finns det flertalet andra kliniker som har och där finns all info att läsa.
  • Smillan83
    Kingston skrev 2015-03-03 05:49:20 följande:

Kul! Vilken klinik blir det?

Jag gissar att du kommer få gå långa protokollet om du har "så allvarlig" pco.

Vid korta protokollet påbörjar man behandling 2-3 dagar efter mensstart och den långa varianten påbörjas ca två veckor före det (tror det är så, någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Din klinik bör ha en hemsida med all info annars finns det flertalet andra kliniker som har och där finns all info att läsa.

Vi ska gå på IVF kliniken i Umeå! Läkaren vi ska ha heter Leif Hägglund och är gästläkare från en IVF klinik i Öresund!

Någon som haft honom?

Varför tror du att jag hamnar på långa protokollet, är det vanligt att PCOare får köra det?
  • Kingston
    Smillan83 skrev 2015-03-03 12:31:08 följande:
    Vi ska gå på IVF kliniken i Umeå! Läkaren vi ska ha heter Leif Hägglund och är gästläkare från en IVF klinik i Öresund!

Någon som haft honom?

Varför tror du att jag hamnar på långa protokollet, är det vanligt att PCOare får köra det?
    Okei. Jag håller själv till nere i Gbg så vet inte så mkt om klinikerna i Norrland.

Jag ska inte svära på att du får gå det långa protokollet ;)

Men det är den allmänna uppfattningen jag har fått, att PCOare prövar långa protokollet först, för att sedan prova korta om det inte funkar...

Men jag hoppas du slipper långa! Tyckte korta var långt nog ;)
  • Smillan83
    JK8808 skrev 2015-03-03 13:04:36 följande:

Jag har pco och håller på med de korta :)

Ok, då är det väldigt olika vilket man hamnar i! Får helt enkelt vänta och se!

Har ögglissning nu, så kommer mensen kommer precis ha tagit slut när jag kommer på läkarbesöket!

Undrar om man jan få köra igång direkt ändå eller måste vänta till nästa mens!

Hur har ni gjort?
  • Kingston
    Smillan83 skrev 2015-03-03 13:37:38 följande:
    Ok, då är det väldigt olika vilket man hamnar i! Får helt enkelt vänta och se!

Har ögglissning nu, så kommer mensen kommer precis ha tagit slut när jag kommer på läkarbesöket!

Undrar om man jan få köra igång direkt ändå eller måste vänta till nästa mens!

Hur har ni gjort?
    Ska du köra korta programmet bör du få vänta till nästa omgång... Den behandlingen börjar som sagt på dag 2-3 i menscykeln.
Svar på tråden IVF 2015 januari - februari