• Millan101

Invandrare ta hand om era barn

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

• Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn
  • Hoppentoss

Varför envisas folk att skriva och kalla folk för svenne, svenne banan osv, så jävla dumt! Jag skulle aldrig använda orden blatte neger m.m. Alla dessa ord är kränkande.

Min son har vart mobbad som enda svensken i en klass och där användes slagordet Svenne, med olika kränkande ord framför.

Överallt är det snack om att om någon upplever att ett ord är kränkande skall man inte använda det, men det gäller ordet Svenne är det tydligen så att det är ok att kränka människor.
    Kom inte med att det inte är samma sak eller att det bör vi tåla! För min son som har plågats och hånats för att han är svensk i årskurs 4-6 är det INTE ok att kalla svenskar för Svenne. Lika lite som det är ok att kalla folk för blatte!
    Så sluta kalla folk för slagord och visa respekt åt alla håll!

• Fanny b
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 16:08:27 följande:
    Fast där håller jag inte med i ditt resonemang.
    I "de länder där de kommer ifrån" är det kanske 25 grader varmt året om. Aldrig minus. Skolan börjar inte 08:20 så att man behöver vara i säng senast 21. Och föräldrarna jobbar på en restaurang eller något dit barnen kan springa och hälsa på mellan varven. De samhällena, de områdena ser annorlunda ut. Det är mer alla känner alla och alla håller ett vakande öga på varandras barn.
    Så funkar det inte här.
    Sedan tycker jag också att om man flyttar till ett annat land har man också ett eget ansvar att se hur samhället i det landet fungerar. T ex inte ta för givet att de vuxna i omgivningen vakar över alla barn runt om dem. När det gäller klassresor, inte tro att barnen får åka på dem gratis, utan kolla vad som krävs för att barnen ska få följa med.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Invandrare) skrev 2014-12-02 18:07:00 följande:
    Om DITT barn sköter sig och gör sina läxor och du är med på möten så skit i vad resten gör. Ja, det finns massa invandrare som själva inte gått i skolan, kan inte språket och ja, de skiter i en hel del kring sina barns utbildning och uppfostran. Det finns också en jäkla massa svenskar som super, knarkar, knullar runt skaffar massa ungar, går ifrån varandra och skiter i ungarna. Så låt oss då snacka om dåliga föräldrar. 

Men poängen med det hela är om ditt barn sköter sig så skit i vad andra gör. 
    De barnen i mitt barns klass vars föräldrar struntar i det mesta stör inte resten öht. Andra barn sköter sitt, de är med på alla aktiviteter, föräldrar är med på möten, vi har bra kontakt med varandra och med förskolepersonalen. Du har ansvar för DITT barn och inget annat. 

Och jag är helt för integration och man ska absolut anpassa sig till regler i det landet man befinner sig i, tro mig, har gjort det själv. Men alla är inte såna och att gå runt och irritera sig på det kommer inte göra saken ett dugg bättre. 
    Fast det kan jag inte göra, mina barn klarar sig ok just nu men hela klassen skulle nog må bättre om det gemensamt togs lite mer ansvar från föräldrahåll.
    Jag varken vill eller kan skita i vad andra gör. Särskilt när det handlar om barn. Vad för typ av förebild tycker du att jag vore för mina egna barn om jag blundade för vad som händer och påverkar dem dagligen???
  • Anonym (Ebba)
    Fanny b skrev 2014-12-02 18:38:17 följande:
    Sedan tycker jag också att om man flyttar till ett annat land har man också ett eget ansvar att se hur samhället i det landet fungerar. T ex inte ta för givet att de vuxna i omgivningen vakar över alla barn runt om dem. När det gäller klassresor, inte tro att barnen får åka på dem gratis, utan kolla vad som krävs för att barnen ska få följa med.
    Absolut!!
  • Royalle
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 16:23:13 följande:

Det är absolut relevant och jag kör inga höga hästar. Jag är inte oförmögen till något. Men faktum är att vi svenskar är rätt fega av oss. Det är väldigt mycket "oj förlåt mig" och man vill inte göra fel. Vi ber hellre om ursäkt än att ta för oss. Det är nog väldigt få av oss som skulle komma till ett nytt land och börja kräva saker/inte försöka anpassa oss.

Hem. Har du bott utomlands? I de "Sverigeghetton" som jag bott i har inte en enda svensk anpassat sig till landet, och jag ansågs som ytterst störande som beblandade mig med de lägre stående i ortsbefolkningen.
  • YokohamaNr2
    Royalle skrev 2014-12-03 08:14:44 följande:
    Hem. Har du bott utomlands? I de "Sverigeghetton" som jag bott i har inte en enda svensk anpassat sig till landet, och jag ansågs som ytterst störande som beblandade mig med de lägre stående i ortsbefolkningen.
    Har samma erfarenhet, det snackas skit om hur konstiga 'de' är = de inhemska! Svenska traditioner blir plötsligt helt otroligt viktiga och svenska språket ska talas jämt och ständigt! snacka om att inte ta seden dit man kommer
  • sextiotalist

Jag tvivlar på att det går att skriva invnadrare och sedan hävda på att alla är på ett sätt.
    Det kan skilja väldigt mycket på synen på barn och synen på barnuppfostran inom ett land. t.ex Irak eller Pakistan.
    Jag har en bekant som är från Pakistan, barnen cyklar med hjälmar, de bor i en villa i medeklassområdet, välutbildade och båda föräldrarna arbetar. Barnen är skötsamma, duktiga i skolan etc
    Sedan finns det folk från Pakistan som knappt är läskunniga, där syskonen får ta hand om varandra (inte helt ovanligt koncept i många länder, syskonen ser till de andra syskonen, mamman sköter hemmasysslor)

Att tänka om, att anpassa sig till en helt ny kultur och synsätt är tillräckligt svårt för en välutbildad person som har en trygg bakgrund, jag kan knappt föreställa mig svårgheten en person har som har en traumatisk flykt bakom sig och dessutom inte har någon utbildning kan ha det

Att stötta är väl det enda sättet. men då måste man nå fram och komma med pekpinnar kan göra att många blir defensiva (och det är samma som oss svenskar, pekpinnar gör även oss svenskar defensiva)

• Natulcien
    Fanny b skrev 2014-12-02 18:38:17 följande:
    Men du inser väl att för att förstå hur ett samhälle fungerar, lära sig kulturen, alla koder och regler så krävs ett språk? Och att lära sig ett helt nytt språk i vuxen ålder, som är fullständigt olikt ens eget...det tar ett tag...
    Lite svårt att bara "kolla upp vad som gäller" då... Jag tror att de flesta gör så gott de kan.
  • YokohamaNr2

Och ställer min fråga igen, om man ser att simhallen släpper in små barn själva så kanske första grejen att göra är att prata med dem och ifrågasätta? eller kanske till och med fråga barnet, var är dina föräldrar?  jag hade inte velat ha osimkunniga barn ensamma i simhallen om jag vore föreståndare där! 

Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn