Inlägg från: Fanny b |Visa alla inlägg
  • Fanny b

Invandrare ta hand om era barn

Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 16:08:27 följande:
    Fast där håller jag inte med i ditt resonemang.
    I "de länder där de kommer ifrån" är det kanske 25 grader varmt året om. Aldrig minus. Skolan börjar inte 08:20 så att man behöver vara i säng senast 21. Och föräldrarna jobbar på en restaurang eller något dit barnen kan springa och hälsa på mellan varven. De samhällena, de områdena ser annorlunda ut. Det är mer alla känner alla och alla håller ett vakande öga på varandras barn.
    Så funkar det inte här.
    Sedan tycker jag också att om man flyttar till ett annat land har man också ett eget ansvar att se hur samhället i det landet fungerar. T ex inte ta för givet att de vuxna i omgivningen vakar över alla barn runt om dem. När det gäller klassresor, inte tro att barnen får åka på dem gratis, utan kolla vad som krävs för att barnen ska få följa med.
  • Fanny b
    Natulcien skrev 2014-12-03 11:10:05 följande:
    Men du inser väl att för att förstå hur ett samhälle fungerar, lära sig kulturen, alla koder och regler så krävs ett språk? Och att lära sig ett helt nytt språk i vuxen ålder, som är fullständigt olikt ens eget...det tar ett tag...
    Lite svårt att bara "kolla upp vad som gäller" då... Jag tror att de flesta gör så gott de kan.
    Jag tycker inte man nödvändigtvis måste kunna språket för att i alla fall skapa en bild av vilka normer som finns i ett samhälle. T ex om man tror att det finns vuxna här som övervakar alla barn i ett område tycker jag det är rimligt att tänka innan om det verkligen är så.  Man kanske ska fundera på om det verkligen är så att klassresan är gratis för ens barn, och om man undrar fråga läraren om det.
    Genom SFI kurser och liknande kan man fråga efter sedvänjor i samhället.
Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn