• Millan101

Invandrare ta hand om era barn

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

• Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn
  • Royalle
    Natulcien skrev 2014-12-03 11:01:55 följande:

Muslimska syrianer? Vad är det? Syrianer är ju kristna?

Man menar nog muslimer från syrien. Där finns ju alla möjliga religioner i det landet...
  • gbgumman

I mitt barns klass går bara svenskar men ändå mycket få som ställer upp när något ska fixas. Samma tredjedel varje gång.

• Natulcien
    Royalle skrev 2014-12-03 17:45:02 följande:
    Man menar nog muslimer från syrien. Där finns ju alla möjliga religioner i det landet...
    Jo, så kanske "man" menar. Men det styrker ju bara det faktum att fördomar föds ur okunnighet....
  • mammalovis

I vår simhall finns regeln att du måste vara 15 år för att gå dit ensam, om jag fattat det rätt. Om samma regler gäller hos er är det ju personalen på badhuset som brister som inte avvisar barnen. Att du då "hjälper" dem ger det ju bara signalen att det är okej att förlita sig på andra vuxna.

Sedan är väl synen på barn en annan och förändras inte automatiskt av en flytt. Jag har elever i skolan där pappan svarar att jag får väl slå sonen om han inte gör rätt ... visserligen med ett leende, men vi vet ju inte vad som förekommer hemma.

Att familjer inte bidrar vid kakbak i skolan tycker jag är mindre viktigt. Däremot är det tragiskt att de inte får del av skolans information, ibland på grund av brist på tolkar.

• Royalle
    Natulcien skrev 2014-12-03 18:27:50 följande:

Jo, så kanske "man" menar. Men det styrker ju bara det faktum att fördomar föds ur okunnighet....

Jovisst. Och media hjälper till genom att framhäva islam utan att ta fram att det finns fler religioner i området. Likadant att det inte bara finns ett eller två folkslag utan en mosaik av folk och kulturer i området runt Syrien. Där är ju skolan och kunniga lärare som inte är rädda att diskutera med barnen om mediernas rapportering oerhört viktigt.
  • Fanny b
    Natulcien skrev 2014-12-03 11:10:05 följande:
    Men du inser väl att för att förstå hur ett samhälle fungerar, lära sig kulturen, alla koder och regler så krävs ett språk? Och att lära sig ett helt nytt språk i vuxen ålder, som är fullständigt olikt ens eget...det tar ett tag...
    Lite svårt att bara "kolla upp vad som gäller" då... Jag tror att de flesta gör så gott de kan.
    Jag tycker inte man nödvändigtvis måste kunna språket för att i alla fall skapa en bild av vilka normer som finns i ett samhälle. T ex om man tror att det finns vuxna här som övervakar alla barn i ett område tycker jag det är rimligt att tänka innan om det verkligen är så.  Man kanske ska fundera på om det verkligen är så att klassresan är gratis för ens barn, och om man undrar fråga läraren om det.
    Genom SFI kurser och liknande kan man fråga efter sedvänjor i samhället.
  • Natulcien
    Fanny b skrev 2014-12-03 21:44:36 följande:
    Jag tycker inte man nödvändigtvis måste kunna språket för att i alla fall skapa en bild av vilka normer som finns i ett samhälle. T ex om man tror att det finns vuxna här som övervakar alla barn i ett område tycker jag det är rimligt att tänka innan om det verkligen är så.  Man kanske ska fundera på om det verkligen är så att klassresan är gratis för ens barn, och om man undrar fråga läraren om det.
    Genom SFI kurser och liknande kan man fråga efter sedvänjor i samhället.
    Så man behöver inte ett språk för att "fråga efter sedvänjor" och "fråga läraren"? Alla kan inte engelska heller, och då är det inte lätt.
    Åk till ett land där man talar ett språk som är fullständigt olikt svenskan, t.ex.arabiska, kinesiska eller dari, och försök förstå så mycket som möjligt utan att använda engelska. Lätt som en plätt. Eller inte.
  • Anonym (Hmmm)

Vilket påhopp du gjorde nu "TS" mot just invandrare, finns även svenskar som är likadana. Det är vad folk har bakom pannbenet som räknas, inte vilket ursprung:) sen är det min tolkning, men ja tror dom svenska barnen är mer curlade än utländska barn som växer upp i Sverige. Syftar på dom som inte är födda här. Uppfostran tex..

• Anonym (hehe)

Öppna era hjärtan! Närmsta 4 åren väntas en halv miljon till : D

• Anonym (granne)

Kan bara hålla med. Vi bor granne med en somalisk familj. Mamman har bott här i drygt 20 år men pratar knappt någon svenska. Skolan börjar 8.10 på morgonen och det uppfattar hon som att det är då hon ska skicka iväg ungarna till skolan. Eftersom jag har barn i samma ålder har jag många, många gånger försökt förklara för henne att barnen ska vara i skolan 8.10 så hon måste skicka iväg dem en kvart innan (det är ungefär 400 m till skolan). Det går inte in. Vi har bott grannar i tio år och det har varit samma problem hela tiden. Nu skiter jag i det. 

Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn