• Millan101

Invandrare ta hand om era barn

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

• Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn
  • Anonym (Anonym)

Välkommen till en helt vanlig random "svensk" skola med "svenska" elever så ska du se att svennebananerna också ofta är sjukt dåliga på att ställa upp!

• Anonym (invandrare själv)
    Millan101 skrev 2014-12-02 08:38:27 följande:

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

muslimska syrianer? vad är det för något?

De flesta jag känner har 1, 2 eller tre barn,    finns det barn som badar utan uppsyn av vuxna är det simhallens ansvar att se till att de inte får bada.  Kan även tänkas en oroanmälan.

5-åringar som går själva är det upp till dagis att informera föräldrarna. Görs det?  kan även tänka mig en orosanmälan där om man har tagit ett snack med föräldrarna och inget förändras.

Cykla utan hjälm, som jag själv gjorde som barn ? Det är på senare år som detta med hjälmpåbud kommit, när jag var liten fanns det ingen som cyklade utan hjälm, tex användandet av bilbälte är även det ganska nytt. Men hur som, kanske skulle man tala med föräldrarna om just hjälmtvång, att man kan bötfällas om barn cyklar utan hjälm och det är förbjudet. 
    Vet inte om du någon gång varit utanför din by men i andra delar av världen Tyskland, Spanien och Kroatien är det en ganska förekommande syn. Även mopedåkning utan hjälm. 

Konstigt ställe du bor i , hos oss finns det svenska som utländska föräldrar som tar hand om kakförsäljning (klassföräldrarna) och de kommer även på klassmöten. Kan tänka mig att om de är nyinflyttade till vårt land att de inte kanska kommer till klassmöten om de ändå inte förstår vad som sägs, men då är det så fyndigt att man kan få ett papper där det står vad som sagts och vad som tagits upp, och föräldrarna kanske känner någon som kan tolka. Men ofta glöms detta bort ,och trots att de ska ha full insyn i skolan så bistås det inte alltid tolkar avsett för detta.   Är det då föräldrarnas fel eller är det vi som brister i vår förståelse ?

Är själv invandrare och blir utpekad av dig för att vara en dålig förälder. Vad vet du om mitt föräldrarskap? hur jag tar hand om mina barn?    
  • Zpree
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 13:33:32 följande:
    Det är mycket möjligt. Men nu är vi Sverige och jag är ledsen men då är det våra regler /premisser som gäller. Med ödmjukhet inför andras tidigare upplevelser.

Integration är superviktigt, det håller jag med om. Och jag har full förståelse för att man inte haft samma syn på utbildning exempelvis, i sitt tidigare hemland. Eller att man ens fått möjlighet att gå i skolan. Men borde man då inte vara glad åt att ens barn får den möjligheten? Bry sig om? Delta?

Om någon ger mig en instruktion och säger att här är en skola och ditt barn går i klass 1B. Fröken heter Karin. Här är schemat då ditt barn förväntas vara på plats. Du får ett veckobrev hem där det står att det ska vara föräldramöte. Kan man då inte fråga om man undrar något? Jag menar att mycket är "serverat", det är bara att delta. Du har tom rätt till tolk! Och hela skolan vimlar av modersmålslärare som barnen träffar, de har handledning med dem och föräldrar som hämtar och lämnar kan få hjälp av dem om det är så. Men de tar liksom inte emot det?
    Då känns de bara som total ignorans för oss andra som ändå försöker.
    Jo precis. Man borde vara glad över den möjlighet barnen får här och delta aktivt. Så tänker vi och därför är det otroligt viktigt med integration så att dom föräldrarna som inte tänker så börjar göra det. Om det vore så enkelt som du beskriver det skulle vi inte ha utanförskap här i Sverige. Man måste tänka på att många som kommer hit från krig mår redan dåligt och att hamna i utanförskap gör inte det hela bättre. Och då blir inte sånt som föräldramöten i skolan viktigt. När föräldrarna mår bra och kommer ut i samhället och känner sig som en del i det, då kommer också dom att delta.
  • Millan101
    Jag har verkligen så svårt att förstå hur man kan bli så upprörd över att man på något sätt kritiserar en invandrare. 
     Tanken var att kunna föra en diskussion om ämnet inte att spy galla på någon. Som jag har skrivit innan så är detta så klart ett problem bland säkert en massa svenska barn. Men både i min uppväxt då mina föräldrar har arbetat som jourfamilj åt en massa invandrar barn och även nu i min närhet så har jag verkligen upplevt detta som jag beskriver och tycker att det bör tas upp. Jag tror verkligen att det kan komma att bli ett problem i framtiden,,, 
    Men det kanske bara är jag :),,,,, 
    Frågan är väl hur man gör för att få det att fungera, och som någon skrev att jag bor på ett konstigt ställe... Då antar jag att det fungerar bättre i era kommuner än i våran. Det är ju kul att höra och det vore ju bra om man kan ta del av hur man gjort för att komma dit. Borde kanske bli ett bättre samarbete mellan kommunerna. 
    Och du som tycker att jag pekar ut dig för att vara en dålig förälder..... löjligt !!!
  • Anonym (Ebba)
    Zpree skrev 2014-12-02 14:06:51 följande:
    Jo precis. Man borde vara glad över den möjlighet barnen får här och delta aktivt. Så tänker vi och därför är det otroligt viktigt med integration så att dom föräldrarna som inte tänker så börjar göra det. Om det vore så enkelt som du beskriver det skulle vi inte ha utanförskap här i Sverige. Man måste tänka på att många som kommer hit från krig mår redan dåligt och att hamna i utanförskap gör inte det hela bättre. Och då blir inte sånt som föräldramöten i skolan viktigt. När föräldrarna mår bra och kommer ut i samhället och känner sig som en del i det, då kommer också dom att delta.

Det försöker vi tänka på mycket i vår familj, särskilt nu vid jul när det är pengar som ska spenderas osv. Det är lätt att allt liksom blir "i-landsproblem" när jag vet med säkerhet att ett antal kamrater i mina barns klasser har flytt från krig, levat i läger utan mat, inte vetat om mamman eller pappan ens lever och hört bomber slå ner. Då är det inte svårt att vara ödmjuk.

Det ligger mycket i att föräldrarna också måste känna sig delaktiga. Men de måste också ta till sig språket tycker jag. Inom många branscher står du utanför om du inte kan uttrycka dig eller ta till dig instruktioner, det går inte.

Nyligen har man startat ett projekt på barnens skola där alla barn OCH föräldrar är välkomna på läxläsning ett antal eftermiddagar per vecka. Det tycker jag är ett bra exempel på integration, kunskapsöverföring, språkträning  - ja allt!
    Jag förstår också att det inte är lätt att hjälpa barnen igenom en läsläxa på svenska om det inte är ens modersmål men då är man välkommen att komma dit med sitt barn.

• YokohamaNr2
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:37:56 följande:
    Vet inte om jag har varit så otydlig, så att du verkligen tror att det bara handlar om kakförsäljning ?

Är väl kanske mer en fråga om arrangemang från föräldrar, vilket även innebär kakförsäljning. Många av dessa barn har inga regler och sköter sig så gott som själva. Vad tror du händer när dom växer upp om ingen hjälper till med att visa vad som är rätt och fel ?

En andra fråga är väl hur man kan räkna med att andra tar hand om sina barn. Tycker du verkligen att en 5 åring borde vara i badhuset med sin 7 åriga syster själv ? 

Vem ska ta hand om dom ?????
    Men vad fasiken har ni för badhus då som låter barn under 12 gå in själva? varför pratar du inte med badhuset?
  • Millan101

Tack Anonym Bella,,,läxhjälp där föräldrar kan deltaga var ett bra förslag som ska föras vidare till kommun ledningen.

Kan kanske vara tolk där med så att dom även kan få sina skollappar mm. översatta.

:),,,,

• Anonym (kulturella skillnader)

Rent generellt när man ser små barn som ränner ute sent utan föräldrar så är det barn med invandrarbakgrund.

Man kan tycka det är förjäkligt att barn i små åldrar som 5-10 år ränner ute utan föräldrar sent om kvällarna. Men det är olika kulturer. Åker jag till grekland, turkiet eller andra delar i sydeuropa, spainen osv.. så är det så det ser ut. Där har barnen en annan frihet och helt annan dyngsrytm än vi är vana vid här hemma.
    Vi är vana att man äter middag, läser saga och stoppar barnen i säng kl sju.
    Men så funkar det inte överallt.
    Därför blir det något av en chock när man ser den skillnaden. Man anser inte att barn ska vara uppe så sent, eller ute utan föräldrar. För att vi inte är vana vid det. men det fungerar uppenbarligen bra i de länderna de kommer ifrån.

Det handlar inte om att föräldrarna inte tar hand om barnen, de gör det bara inte på samma sätt som vi gör.

Sen gällande bullbak och annat så är det inte alla svenskar som hjälper till och deltar i sånna aktiviteter heller så där säger jag ingenting.

• matildaaf

TS har ''rätt''. Är svensk & bodde i ett ''ghetto'' i 10 år (från födseln) & flyttade sedan till en annan stadsdel med bara lägenheter som stället jag bodde på innan men nästan bara svenskar. Där var det HELT annorlunda. I princip allt stämmer in, även ifall invandrarfamiljerna bott i Sverige längre än vad jag levt, så har det alltid varit så i majoriteten av fallen. Det förekommer inte i samma utsträckning i ett ''ghetto'' med svenskar även om dem går på soc med mammor med 6 barn med olika pappor.

Tycker frågan är värd att diskutera då det typ stämmer. Folk reagerar ju av en anledning.. 

• Anonym (Ebba)
    Anonym (kulturella skillnader) skrev 2014-12-02 14:46:44 följande:

Rent generellt när man ser små barn som ränner ute sent utan föräldrar så är det barn med invandrarbakgrund.

Man kan tycka det är förjäkligt att barn i små åldrar som 5-10 år ränner ute utan föräldrar sent om kvällarna. Men det är olika kulturer. Åker jag till grekland, turkiet eller andra delar i sydeuropa, spainen osv.. så är det så det ser ut. Där har barnen en annan frihet och helt annan dyngsrytm än vi är vana vid här hemma.
    Vi är vana att man äter middag, läser saga och stoppar barnen i säng kl sju.
    Men så funkar det inte överallt.
    Därför blir det något av en chock när man ser den skillnaden. Man anser inte att barn ska vara uppe så sent, eller ute utan föräldrar. För att vi inte är vana vid det. men det fungerar uppenbarligen bra i de länderna de kommer ifrån.

Det handlar inte om att föräldrarna inte tar hand om barnen, de gör det bara inte på samma sätt som vi gör.

Sen gällande bullbak och annat så är det inte alla svenskar som hjälper till och deltar i sånna aktiviteter heller så där säger jag ingenting.

Fast där håller jag inte med i ditt resonemang.
    I "de länder där de kommer ifrån" är det kanske 25 grader varmt året om. Aldrig minus. Skolan börjar inte 08:20 så att man behöver vara i säng senast 21. Och föräldrarna jobbar på en restaurang eller något dit barnen kan springa och hälsa på mellan varven. De samhällena, de områdena ser annorlunda ut. Det är mer alla känner alla och alla håller ett vakande öga på varandras barn.
    Så funkar det inte här.
Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn