Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 12:22:09 följande:
Men om det är som du beskriver kring din fyra åring så behöver du ju inte ta åt dig eller ta illa upp!
Det här är ett jättestort problem i våra barns skola och jag är ledsen men man tappar sin positiva inställning till slut. Ingen uppslutning på föräldramöten, läxor läses inte, en allmän arrogans till regler mm.
Samtidigt som skolan är väldigt tydlig med att det är ett samarbete mellan skolan och familjen för att få allting kring en elev att fungera. Jag måste ju kommunicera med mina barns lärare om det är något särskilt som hon behöver veta, och likaså förväntar jag mig att hon kontaktar oss om det händer något som vi behöver ta tag i. Skolan erbjuder också tolk vid varje möte men det efterfrågas i princip aldrig. Då förstår jag också att man inte kommer på mötena om det är så att man inte begriper vad som sägs!? Men hur ska man då kunna hjälpa sina barn?
Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.
Vi kan inte se på saken utifrån våra egna premisser. Vissa barn har aldrig gått i skola tidigare eller har föräldrar som aldrig har gått i en skola. Och skolorna där är helt annorlunda om man jämför med svensk skola. Det blir väldigt svårt att få med dom föräldrarna på föräldramöten eller andra aktiviteter. Man kanske inte ens ser det viktigt att ha en utbildning. Det är en stor omställning att flytta hit och då blir det viktigt med integration. Det måste kanske finnas någon förening mellan skolan och familjerna som kan stötta med information, läxläsning för både barn och vuxna, etc. Sånt ändras men det tar tid