• Millan101

Invandrare ta hand om era barn

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

• Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn
  • Donum
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 12:22:09 följande:
    Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
    Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.
    Jag tycker att det är relevant med lite perspektiv på tillvaron när man påstår att detta åstadkommer ett stort samhällsproblem. Det är lite väl mycket höga hästar här när man är oförmögen att se andra sätt att hantera tillvaron än just den "svenska", vad det nu är. För, som sagt, det blev rätt bra folk av 70-talisterna också som inte alls är uppvuxna med så strikta ramar och regler och, Gud förbjude, inte ens hade cykelhjälm på sig.
  • elyse

Föräldraengagemang i förskole- och skolaktiviteter är en sak och det kan man inte kräva (men kanske förvänta sig). Är det så att barn får gå själva till dagis, bada på badhuset utan att kunna simma etc så är en orosanmälan på plats. Många gånger tror jag att man ursäktar sådana situationer med att föräldrar inte vet bättre, men barn till sådana föräldrar har rätt att vara lika trygga som alla andra. 

• Ascendere
    Donum skrev 2014-12-02 12:05:32 följande:
    Eller så visar det hur futtig världsbild man har när man upprörs över sådana triviala saker. 

Tycker du också det är futtigt att bli upprörd över "trivialiteter" som skenande kriminalitet, kraftigt sjunkande skolresultat, ökande utanförskap, stigande arbetslöshet, krav på särbehandling på grund av religion, krav på minskad yttrandefrihet, ökande kostnader för samhället osv osv? 

Eller vad är det OK att bli upprörd över enligt dig?

Nu har jag inte länkat några siffror till ovanstående exempel, men både du och jag vet ju lika väl att de finns och ungefär vad de säger, eller hur?

• Donum
    Ascendere skrev 2014-12-02 16:16:54 följande:

Tycker du också det är futtigt att bli upprörd över "trivialiteter" som skenande kriminalitet, kraftigt sjunkande skolresultat, ökande utanförskap, stigande arbetslöshet, krav på särbehandling på grund av religion, krav på minskad yttrandefrihet, ökande kostnader för samhället osv osv? 

Eller vad är det OK att bli upprörd över enligt dig?

Nu har jag inte länkat några siffror till ovanstående exempel, men både du och jag vet ju lika väl att de finns och ungefär vad de säger, eller hur?

Att uppröras över kriminalitet eller sjunkande skolresultat i samhället är klart vettigare än att gnälla över bullbak.
  • Anonym (Ebba)
    Donum skrev 2014-12-02 16:11:22 följande:
    Jag tycker att det är relevant med lite perspektiv på tillvaron när man påstår att detta åstadkommer ett stort samhällsproblem. Det är lite väl mycket höga hästar här när man är oförmögen att se andra sätt att hantera tillvaron än just den "svenska", vad det nu är. För, som sagt, det blev rätt bra folk av 70-talisterna också som inte alls är uppvuxna med så strikta ramar och regler och, Gud förbjude, inte ens hade cykelhjälm på sig.
    Det är absolut relevant och jag kör inga höga hästar. Jag är inte oförmögen till något. Men faktum är att vi svenskar är rätt fega av oss. Det är väldigt mycket "oj förlåt mig" och man vill inte göra fel. Vi ber hellre om ursäkt än att ta för oss. Det är nog väldigt få av oss som skulle komma till ett nytt land och börja kräva saker/inte försöka anpassa oss.
  • Anonym (Svenskt område)

Jag bor i ett svenskt område. Alla skiter i sina barn. WT morsorna står och röker vid barnvagnen och vrålar på ungarna som står och torterar myror varpå ungarna skriker tillbaka ''jävla hora!'' till morsan, mm snacka om respekt.

Barnen går med hål i kläderna, könskodade så in i HELVETE: Flicka: rosa kläder pojke: blå kläder. Man kan ju inte ha råd att köpa nya kläder till ungarna när man ska ha råd med cigg och hårfärg från Lidl. 

Nå vad säger du TS, varför kan inte svenskarna ta hand om sina barn?

Idiot.

• Donum
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 16:23:13 följande:
    Det är absolut relevant och jag kör inga höga hästar. Jag är inte oförmögen till något. Men faktum är att vi svenskar är rätt fega av oss. Det är väldigt mycket "oj förlåt mig" och man vill inte göra fel. Vi ber hellre om ursäkt än att ta för oss. Det är nog väldigt få av oss som skulle komma till ett nytt land och börja kräva saker/inte försöka anpassa oss.
    Jag är inte alls så säker på det, du. Just när det kommer till samhällsorganisation tycker jag att svenskar är duktiga på att tala om för andra på vilket sätt just vårt sätt att leva är optimalt, till skillnad från alla andras. Som i TS ungefär. ;)

(Jag syftade på TS som oförmögen med höga hästar). 
  • cirkusmamman

Ta ut pinnen ur röven och sköt ditt eget.

• Filli89
    Anonym (Svenskt område) skrev 2014-12-02 17:26:39 följande:

Jag bor i ett svenskt område. Alla skiter i sina barn. WT morsorna står och röker vid barnvagnen och vrålar på ungarna som står och torterar myror varpå ungarna skriker tillbaka ''jävla hora!'' till morsan, mm snacka om respekt.

Barnen går med hål i kläderna, könskodade så in i HELVETE: Flicka: rosa kläder pojke: blå kläder. Man kan ju inte ha råd att köpa nya kläder till ungarna när man ska ha råd med cigg och hårfärg från Lidl. 

Nå vad säger du TS, varför kan inte svenskarna ta hand om sina barn?

Idiot.

Förlåt men Detta var roligt faktist hahahah gott skratt.. näe ts en dålig föräldrar har inget med vart man kommer ifrån att göra, En av de jobbigaste ungarna i mitt område är blå ögd och svensk, går aldrig hem, började röka i ung ålder redan som 11 åring gick han runt och frågade vuxna efter cigaretter, såg ut som ett gatubarn, inte tror jag att han var så för att han hade svenska föräldrar, skärp dig, btw sånna här ämne går att diskutera utan problem, har att göra med hur du formulerar dig dock, "invandrare ta hand om era barn " var ingen höjdare bättre lycka nästa gång.
  • Anonym (Invandrare)
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 12:22:09 följande:
    Men om det är som du beskriver kring din fyra åring så behöver du ju inte ta åt dig eller ta illa upp!

Det här är ett jättestort problem i våra barns skola och jag är ledsen men man tappar sin positiva inställning till slut. Ingen uppslutning på föräldramöten, läxor läses inte, en allmän arrogans till regler mm.
    Samtidigt som skolan är väldigt tydlig med att det är ett samarbete mellan skolan och familjen för att få allting kring en elev att fungera. Jag måste ju kommunicera med mina barns lärare om det är något särskilt som hon behöver veta, och likaså förväntar jag mig att hon kontaktar oss om det händer något som vi behöver ta tag i. Skolan erbjuder också tolk vid varje möte men det efterfrågas i princip aldrig. Då förstår jag också att man inte kommer på mötena om det är så att man inte begriper vad som sägs!? Men hur ska man då kunna hjälpa sina barn?

Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
    Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.
    Om DITT barn sköter sig och gör sina läxor och du är med på möten så skit i vad resten gör. Ja, det finns massa invandrare som själva inte gått i skolan, kan inte språket och ja, de skiter i en hel del kring sina barns utbildning och uppfostran. Det finns också en jäkla massa svenskar som super, knarkar, knullar runt skaffar massa ungar, går ifrån varandra och skiter i ungarna. Så låt oss då snacka om dåliga föräldrar. 

Men poängen med det hela är om ditt barn sköter sig så skit i vad andra gör. 
    De barnen i mitt barns klass vars föräldrar struntar i det mesta stör inte resten öht. Andra barn sköter sitt, de är med på alla aktiviteter, föräldrar är med på möten, vi har bra kontakt med varandra och med förskolepersonalen. Du har ansvar för DITT barn och inget annat. 

Och jag är helt för integration och man ska absolut anpassa sig till regler i det landet man befinner sig i, tro mig, har gjort det själv. Men alla är inte såna och att gå runt och irritera sig på det kommer inte göra saken ett dugg bättre. 
Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn