• Millan101

Invandrare ta hand om era barn

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

• Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn
  • Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:37:56 följande:

Vet inte om jag har varit så otydlig, så att du verkligen tror att det bara handlar om kakförsäljning ?

Är väl kanske mer en fråga om arrangemang från föräldrar, vilket även innebär kakförsäljning. Många av dessa barn har inga regler och sköter sig så gott som själva. Vad tror du händer när dom växer upp om ingen hjälper till med att visa vad som är rätt och fel ?

En andra fråga är väl hur man kan räkna med att andra tar hand om sina barn. Tycker du verkligen att en 5 åring borde vara i badhuset med sin 7 åriga syster själv ? 

Vem ska ta hand om dom ?????

Och då frågar jag igen - hur går det för barn i de 245 av världens övriga länder?

Hur gick det för oss som inte är uppvuxna med krav på cykelhjälm?
    Eller för oss som "släpptes ut" i det fria och blev inkallade lagom till middag?
    Och det, Gud förbjude, inte fanns mobiltelefoner, utan vi kunde vara ute och leka precis hur som helst utan att någon visste exakt var vi var?
    Gick det väldigt illa för oss?

• Millan101

Nej jag riktar mig inte till nyanlända flyktingar, utan ville veta precis som jag frågade i TS, är det så här i fler kommuner ?

Vi har tolkar och många av dessa barn är väldigt duktiga på svenska så dom kan översätta till sina föräldrar. Jag har även varit och lämnat hjälmar till flera familjer så att deras barn kan använda.... Jag har försökt.

Men har verkligen kommit till slutsatsen att många av dessa föräldrar till fullo förlitar sig på att andra ska ta hand om deras barn.. Vilket jag tycker är ett stort problem och jag tror verkligen att vi kommer att få se konsekvenser att detta i framtiden.
    Sen kan man förlöjliga det hela med att trycka på kakbak. Vilket bara visar hur mycket man stoppar huvudet i sanden... Eller inte ser problemen. 

• Anonym (Nils)

Grattis,du har blivit kulturberikad.

Gnäll inte,du röstade med all säkerhet för denna utveckling.

• Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:58:20 följande:

Sen kan man förlöjliga det hela med att trycka på kakbak. Vilket bara visar hur mycket man stoppar huvudet i sanden... Eller inte ser problemen. 

Eller så visar det hur futtig världsbild man har när man upprörs över sådana triviala saker. 
  • Anonym (Invandrare)

Jag tar väldigt illa upp. Har en 4-åring och jag tar visst hand om henne. Hon cyklar aldrig själv, har alltid hjälm på sig och vi bakar som tusan och säljer kakor när det behövs. Så ditt sätt att uttrycka dig här var rätt klumpigt. 

Jag förstår problematiken och i min tjejs förskoleklass har vi faktiskt ett par barn som är likadana som det du beskriver men gissa vad, de är blåögda blonda svenssons med oansvariga föräldrar. Men man ÄR bara ansvarig för sitt eget barn så så länge du sköter ditt så borde du inte bry dig om andras. Om det stör något i skolan så får ni ta upp det på föräldramötet och se om skolan kan trycka på föräldrarna. 

• Zpree

Jag tror det är väldigt svårt för barn att översätta normer till sina föräldrar. Man måste utbilda föräldrarna. Man ska aldrig tro att sådant kommer utav sig självt. Om jag skulle flytta till ett annat land med mina barn så skulle jag bete mig som jag gör nu. Antagligen tills någon kom och informerade mig om vad som är ok eller inte i det landet. Skulle det göra mig till en dålig förälder?

Sen måste jag påpeka att även om det verkar som om barnen är ute ensamma utan uppsyn så finns det alltid någon vuxen som ser efter ALLA barn. För i många länder så räcker det med att nån vuxen är ute. Man tar inte bara hand om sina barn där utan alla vuxna tar ansvar för barnen i området. Så gör man ju inte riktigt här. Och sånt får man förklara för föräldrarna. Jag har själv knackat på hos en somalisk familj en gång och förklarat att även om det är ganska säkert för barnen ute så är det inte ok i folks ögon att små barn är själva långt från sina hem. Och även förklarat vilka konsekvenser som kan uppkomma. När dom förstod så höll dom bättre uppsikt på sina barn

• Anonym (Ebba)
    Anonym (Invandrare) skrev 2014-12-02 12:13:56 följande:

Jag tar väldigt illa upp. Har en 4-åring och jag tar visst hand om henne. Hon cyklar aldrig själv, har alltid hjälm på sig och vi bakar som tusan och säljer kakor när det behövs. Så ditt sätt att uttrycka dig här var rätt klumpigt. 

Jag förstår problematiken och i min tjejs förskoleklass har vi faktiskt ett par barn som är likadana som det du beskriver men gissa vad, de är blåögda blonda svenssons med oansvariga föräldrar. Men man ÄR bara ansvarig för sitt eget barn så så länge du sköter ditt så borde du inte bry dig om andras. Om det stör något i skolan så får ni ta upp det på föräldramötet och se om skolan kan trycka på föräldrarna. 

Men om det är som du beskriver kring din fyra åring så behöver du ju inte ta åt dig eller ta illa upp!

Det här är ett jättestort problem i våra barns skola och jag är ledsen men man tappar sin positiva inställning till slut. Ingen uppslutning på föräldramöten, läxor läses inte, en allmän arrogans till regler mm.
    Samtidigt som skolan är väldigt tydlig med att det är ett samarbete mellan skolan och familjen för att få allting kring en elev att fungera. Jag måste ju kommunicera med mina barns lärare om det är något särskilt som hon behöver veta, och likaså förväntar jag mig att hon kontaktar oss om det händer något som vi behöver ta tag i. Skolan erbjuder också tolk vid varje möte men det efterfrågas i princip aldrig. Då förstår jag också att man inte kommer på mötena om det är så att man inte begriper vad som sägs!? Men hur ska man då kunna hjälpa sina barn?

Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
    Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.
  • Zpree
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 12:22:09 följande:
    Men om det är som du beskriver kring din fyra åring så behöver du ju inte ta åt dig eller ta illa upp!

Det här är ett jättestort problem i våra barns skola och jag är ledsen men man tappar sin positiva inställning till slut. Ingen uppslutning på föräldramöten, läxor läses inte, en allmän arrogans till regler mm.
    Samtidigt som skolan är väldigt tydlig med att det är ett samarbete mellan skolan och familjen för att få allting kring en elev att fungera. Jag måste ju kommunicera med mina barns lärare om det är något särskilt som hon behöver veta, och likaså förväntar jag mig att hon kontaktar oss om det händer något som vi behöver ta tag i. Skolan erbjuder också tolk vid varje möte men det efterfrågas i princip aldrig. Då förstår jag också att man inte kommer på mötena om det är så att man inte begriper vad som sägs!? Men hur ska man då kunna hjälpa sina barn?

Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
    Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.
    Vi kan inte se på saken utifrån våra egna premisser. Vissa barn har aldrig gått i skola tidigare eller har föräldrar som aldrig har gått i en skola. Och skolorna där är helt annorlunda om man jämför med svensk skola. Det blir väldigt svårt att få med dom föräldrarna på föräldramöten eller andra aktiviteter. Man kanske inte ens ser det viktigt att ha en utbildning. Det är en stor omställning att flytta hit och då blir det viktigt med integration. Det måste kanske finnas någon förening mellan skolan och familjerna som kan stötta med information, läxläsning för både barn och vuxna, etc. Sånt ändras men det tar tid
  • ZeldinaMina

Håller med ts 100%! Fast i mitt område är dom inte INVANDRARE utan SVENSKA barn familjer . Har ringt soc och gjort oros anmälan . 3 SVENSKA barnfamiljer som inte kan ta hand om sina barn !! Helt sjukt!! Varför skaffar man barn om man inte tar hand om dom?? Hur kan man som förälder strunta i att köpa kläder till sina barn , klippa håret på dom , inte hämta från skolan ??? D äldsta barnet brukar få hämta små syskon från fritids och dagis . Sen måste hon hämta morsan från kvarters krogen ... JÄKLA SVENNAR SOM INTE TAR HAND OM SINA BARN . Blir galet arg på idiot trådar som ts .

• Anonym (Ebba)
    Zpree skrev 2014-12-02 12:53:31 följande:
    Vi kan inte se på saken utifrån våra egna premisser. Vissa barn har aldrig gått i skola tidigare eller har föräldrar som aldrig har gått i en skola. Och skolorna där är helt annorlunda om man jämför med svensk skola. Det blir väldigt svårt att få med dom föräldrarna på föräldramöten eller andra aktiviteter. Man kanske inte ens ser det viktigt att ha en utbildning. Det är en stor omställning att flytta hit och då blir det viktigt med integration. Det måste kanske finnas någon förening mellan skolan och familjerna som kan stötta med information, läxläsning för både barn och vuxna, etc. Sånt ändras men det tar tid
    Det är mycket möjligt. Men nu är vi Sverige och jag är ledsen men då är det våra regler /premisser som gäller. Med ödmjukhet inför andras tidigare upplevelser.

Integration är superviktigt, det håller jag med om. Och jag har full förståelse för att man inte haft samma syn på utbildning exempelvis, i sitt tidigare hemland. Eller att man ens fått möjlighet att gå i skolan. Men borde man då inte vara glad åt att ens barn får den möjligheten? Bry sig om? Delta?

Om någon ger mig en instruktion och säger att här är en skola och ditt barn går i klass 1B. Fröken heter Karin. Här är schemat då ditt barn förväntas vara på plats. Du får ett veckobrev hem där det står att det ska vara föräldramöte. Kan man då inte fråga om man undrar något? Jag menar att mycket är "serverat", det är bara att delta. Du har tom rätt till tolk! Och hela skolan vimlar av modersmålslärare som barnen träffar, de har handledning med dem och föräldrar som hämtar och lämnar kan få hjälp av dem om det är så. Men de tar liksom inte emot det?
    Då känns de bara som total ignorans för oss andra som ändå försöker.
Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn