Invandrare ta hand om era barn
Jag tar väldigt illa upp. Har en 4-åring och jag tar visst hand om henne. Hon cyklar aldrig själv, har alltid hjälm på sig och vi bakar som tusan och säljer kakor när det behövs. Så ditt sätt att uttrycka dig här var rätt klumpigt.
Jag förstår problematiken och i min tjejs förskoleklass har vi faktiskt ett par barn som är likadana som det du beskriver men gissa vad, de är blåögda blonda svenssons med oansvariga föräldrar. Men man ÄR bara ansvarig för sitt eget barn så så länge du sköter ditt så borde du inte bry dig om andras. Om det stör något i skolan så får ni ta upp det på föräldramötet och se om skolan kan trycka på föräldrarna.
Det här är ett jättestort problem i våra barns skola och jag är ledsen men man tappar sin positiva inställning till slut. Ingen uppslutning på föräldramöten, läxor läses inte, en allmän arrogans till regler mm.
Samtidigt som skolan är väldigt tydlig med att det är ett samarbete mellan skolan och familjen för att få allting kring en elev att fungera. Jag måste ju kommunicera med mina barns lärare om det är något särskilt som hon behöver veta, och likaså förväntar jag mig att hon kontaktar oss om det händer något som vi behöver ta tag i. Skolan erbjuder också tolk vid varje möte men det efterfrågas i princip aldrig. Då förstår jag också att man inte kommer på mötena om det är så att man inte begriper vad som sägs!? Men hur ska man då kunna hjälpa sina barn?
Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.