Inlägg från: Anonym (Ebba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ebba)

Invandrare ta hand om era barn

Anonym (Invandrare) skrev 2014-12-02 12:13:56 följande:

Jag tar väldigt illa upp. Har en 4-åring och jag tar visst hand om henne. Hon cyklar aldrig själv, har alltid hjälm på sig och vi bakar som tusan och säljer kakor när det behövs. Så ditt sätt att uttrycka dig här var rätt klumpigt. 

Jag förstår problematiken och i min tjejs förskoleklass har vi faktiskt ett par barn som är likadana som det du beskriver men gissa vad, de är blåögda blonda svenssons med oansvariga föräldrar. Men man ÄR bara ansvarig för sitt eget barn så så länge du sköter ditt så borde du inte bry dig om andras. Om det stör något i skolan så får ni ta upp det på föräldramötet och se om skolan kan trycka på föräldrarna. 

Men om det är som du beskriver kring din fyra åring så behöver du ju inte ta åt dig eller ta illa upp!

Det här är ett jättestort problem i våra barns skola och jag är ledsen men man tappar sin positiva inställning till slut. Ingen uppslutning på föräldramöten, läxor läses inte, en allmän arrogans till regler mm.
    Samtidigt som skolan är väldigt tydlig med att det är ett samarbete mellan skolan och familjen för att få allting kring en elev att fungera. Jag måste ju kommunicera med mina barns lärare om det är något särskilt som hon behöver veta, och likaså förväntar jag mig att hon kontaktar oss om det händer något som vi behöver ta tag i. Skolan erbjuder också tolk vid varje möte men det efterfrågas i princip aldrig. Då förstår jag också att man inte kommer på mötena om det är så att man inte begriper vad som sägs!? Men hur ska man då kunna hjälpa sina barn?

Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
    Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.
  • Anonym (Ebba)
    Zpree skrev 2014-12-02 12:53:31 följande:
    Vi kan inte se på saken utifrån våra egna premisser. Vissa barn har aldrig gått i skola tidigare eller har föräldrar som aldrig har gått i en skola. Och skolorna där är helt annorlunda om man jämför med svensk skola. Det blir väldigt svårt att få med dom föräldrarna på föräldramöten eller andra aktiviteter. Man kanske inte ens ser det viktigt att ha en utbildning. Det är en stor omställning att flytta hit och då blir det viktigt med integration. Det måste kanske finnas någon förening mellan skolan och familjerna som kan stötta med information, läxläsning för både barn och vuxna, etc. Sånt ändras men det tar tid
    Det är mycket möjligt. Men nu är vi Sverige och jag är ledsen men då är det våra regler /premisser som gäller. Med ödmjukhet inför andras tidigare upplevelser.

Integration är superviktigt, det håller jag med om. Och jag har full förståelse för att man inte haft samma syn på utbildning exempelvis, i sitt tidigare hemland. Eller att man ens fått möjlighet att gå i skolan. Men borde man då inte vara glad åt att ens barn får den möjligheten? Bry sig om? Delta?

Om någon ger mig en instruktion och säger att här är en skola och ditt barn går i klass 1B. Fröken heter Karin. Här är schemat då ditt barn förväntas vara på plats. Du får ett veckobrev hem där det står att det ska vara föräldramöte. Kan man då inte fråga om man undrar något? Jag menar att mycket är "serverat", det är bara att delta. Du har tom rätt till tolk! Och hela skolan vimlar av modersmålslärare som barnen träffar, de har handledning med dem och föräldrar som hämtar och lämnar kan få hjälp av dem om det är så. Men de tar liksom inte emot det?
    Då känns de bara som total ignorans för oss andra som ändå försöker.
  • Anonym (Ebba)
    Zpree skrev 2014-12-02 14:06:51 följande:
    Jo precis. Man borde vara glad över den möjlighet barnen får här och delta aktivt. Så tänker vi och därför är det otroligt viktigt med integration så att dom föräldrarna som inte tänker så börjar göra det. Om det vore så enkelt som du beskriver det skulle vi inte ha utanförskap här i Sverige. Man måste tänka på att många som kommer hit från krig mår redan dåligt och att hamna i utanförskap gör inte det hela bättre. Och då blir inte sånt som föräldramöten i skolan viktigt. När föräldrarna mår bra och kommer ut i samhället och känner sig som en del i det, då kommer också dom att delta.

Det försöker vi tänka på mycket i vår familj, särskilt nu vid jul när det är pengar som ska spenderas osv. Det är lätt att allt liksom blir "i-landsproblem" när jag vet med säkerhet att ett antal kamrater i mina barns klasser har flytt från krig, levat i läger utan mat, inte vetat om mamman eller pappan ens lever och hört bomber slå ner. Då är det inte svårt att vara ödmjuk.

Det ligger mycket i att föräldrarna också måste känna sig delaktiga. Men de måste också ta till sig språket tycker jag. Inom många branscher står du utanför om du inte kan uttrycka dig eller ta till dig instruktioner, det går inte.

Nyligen har man startat ett projekt på barnens skola där alla barn OCH föräldrar är välkomna på läxläsning ett antal eftermiddagar per vecka. Det tycker jag är ett bra exempel på integration, kunskapsöverföring, språkträning  - ja allt!
    Jag förstår också att det inte är lätt att hjälpa barnen igenom en läsläxa på svenska om det inte är ens modersmål men då är man välkommen att komma dit med sitt barn.

• Anonym (Ebba)
    Anonym (kulturella skillnader) skrev 2014-12-02 14:46:44 följande:

Rent generellt när man ser små barn som ränner ute sent utan föräldrar så är det barn med invandrarbakgrund.

Man kan tycka det är förjäkligt att barn i små åldrar som 5-10 år ränner ute utan föräldrar sent om kvällarna. Men det är olika kulturer. Åker jag till grekland, turkiet eller andra delar i sydeuropa, spainen osv.. så är det så det ser ut. Där har barnen en annan frihet och helt annan dyngsrytm än vi är vana vid här hemma.
    Vi är vana att man äter middag, läser saga och stoppar barnen i säng kl sju.
    Men så funkar det inte överallt.
    Därför blir det något av en chock när man ser den skillnaden. Man anser inte att barn ska vara uppe så sent, eller ute utan föräldrar. För att vi inte är vana vid det. men det fungerar uppenbarligen bra i de länderna de kommer ifrån.

Det handlar inte om att föräldrarna inte tar hand om barnen, de gör det bara inte på samma sätt som vi gör.

Sen gällande bullbak och annat så är det inte alla svenskar som hjälper till och deltar i sånna aktiviteter heller så där säger jag ingenting.

Fast där håller jag inte med i ditt resonemang.
    I "de länder där de kommer ifrån" är det kanske 25 grader varmt året om. Aldrig minus. Skolan börjar inte 08:20 så att man behöver vara i säng senast 21. Och föräldrarna jobbar på en restaurang eller något dit barnen kan springa och hälsa på mellan varven. De samhällena, de områdena ser annorlunda ut. Det är mer alla känner alla och alla håller ett vakande öga på varandras barn.
    Så funkar det inte här.
  • Anonym (Ebba)
    Donum skrev 2014-12-02 16:11:22 följande:
    Jag tycker att det är relevant med lite perspektiv på tillvaron när man påstår att detta åstadkommer ett stort samhällsproblem. Det är lite väl mycket höga hästar här när man är oförmögen att se andra sätt att hantera tillvaron än just den "svenska", vad det nu är. För, som sagt, det blev rätt bra folk av 70-talisterna också som inte alls är uppvuxna med så strikta ramar och regler och, Gud förbjude, inte ens hade cykelhjälm på sig.
    Det är absolut relevant och jag kör inga höga hästar. Jag är inte oförmögen till något. Men faktum är att vi svenskar är rätt fega av oss. Det är väldigt mycket "oj förlåt mig" och man vill inte göra fel. Vi ber hellre om ursäkt än att ta för oss. Det är nog väldigt få av oss som skulle komma till ett nytt land och börja kräva saker/inte försöka anpassa oss.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Invandrare) skrev 2014-12-02 18:07:00 följande:
    Om DITT barn sköter sig och gör sina läxor och du är med på möten så skit i vad resten gör. Ja, det finns massa invandrare som själva inte gått i skolan, kan inte språket och ja, de skiter i en hel del kring sina barns utbildning och uppfostran. Det finns också en jäkla massa svenskar som super, knarkar, knullar runt skaffar massa ungar, går ifrån varandra och skiter i ungarna. Så låt oss då snacka om dåliga föräldrar. 

Men poängen med det hela är om ditt barn sköter sig så skit i vad andra gör. 
    De barnen i mitt barns klass vars föräldrar struntar i det mesta stör inte resten öht. Andra barn sköter sitt, de är med på alla aktiviteter, föräldrar är med på möten, vi har bra kontakt med varandra och med förskolepersonalen. Du har ansvar för DITT barn och inget annat. 

Och jag är helt för integration och man ska absolut anpassa sig till regler i det landet man befinner sig i, tro mig, har gjort det själv. Men alla är inte såna och att gå runt och irritera sig på det kommer inte göra saken ett dugg bättre. 
    Fast det kan jag inte göra, mina barn klarar sig ok just nu men hela klassen skulle nog må bättre om det gemensamt togs lite mer ansvar från föräldrahåll.
    Jag varken vill eller kan skita i vad andra gör. Särskilt när det handlar om barn. Vad för typ av förebild tycker du att jag vore för mina egna barn om jag blundade för vad som händer och påverkar dem dagligen???
  • Anonym (Ebba)
    Fanny b skrev 2014-12-02 18:38:17 följande:
    Sedan tycker jag också att om man flyttar till ett annat land har man också ett eget ansvar att se hur samhället i det landet fungerar. T ex inte ta för givet att de vuxna i omgivningen vakar över alla barn runt om dem. När det gäller klassresor, inte tro att barnen får åka på dem gratis, utan kolla vad som krävs för att barnen ska få följa med.
    Absolut!!
Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn