Inlägg från: charlotta1985 |Visa alla inlägg
  • charlotta1985

Bf Augusti 2015

Lite avis på er som inte är så svullna och matglada :). +5 kg här, gick in i v 12 idag... Fått enormt godissug för första gången under graviditeten, inte bra! Innan har jag mått illa vid bara tanken, nu vill jag ha godis till frukost. Får hejda mig dock, har läst att mkt snabba carbs= stor bebis. Plus såklart onödiga kilon!

• charlotta1985
    MissJP skrev 2015-01-17 14:11:12 följande:

Hur har du det med glass? Vill du ha det? Jag brukar göra en supernyttig glass som tar bort sötsuget på två sekunder. Vill du ha receptet? Min onyttiga last består av lättsaltade chips.. innan jag blev gravid så var jag en riktig godisråtta!

Ja, skriv gärna receptet! Säkert fler som kommer drabbas också :). Har inget speciellt sug för glass, men kan säkert ta udden av suget ändå. Värt att testa iaf!

Salta saker var jag sugen på i början men inte lika mycket nu. Lustigt hur det kan växla!
  • charlotta1985
    MissJP skrev 2015-01-17 15:26:48 följande:

För övrigt åt jag en hel del snabba kolhydrater i olika former under min förra graviditet. Jag gick upp 20 kilo men ut kom en liten på 2900 gram :)

Den här gången tänker jag inte gå upp mer än tio. Utgångsvikten är samma för båda graviditeterna, 60 kilo.

Tack för recept! Ska jag definitivt testa, vi brukar ha allt det där hemma ändå (förutom honung).

Jaså, kanske bara är en myt, det där med kolhydraterna :)

Men såklart att man vill undvika onödigt ändå!
  • charlotta1985

Skrivit det förut, men vi kommer göra kub då vi vill veta sannolikheten för avvikelser. Absolut tufft om det skulle komma till att fatta ett tråkigt beslut, men hellre det än att möta en, enligt mig, tråkig verklighet senare. 

Utöver det tycker jag att det är toppen med blodprov och ett extra UL efter de kritiska veckorna, som en bekräftelse på att allt är bra och kunna slappna av fram till rutin-ultraljudet när nästa koll på bebis sker.

• charlotta1985
    MissPin skrev 2015-01-18 09:01:48 följande:

Äntligen så känner jag mig väldigt gravid. Illamående, växtvärk, kissar hela tiden. Känns bra!

Haha, härligt! ;)
  • charlotta1985
    doccah skrev 2015-01-18 13:17:27 följande:

Ska på kub imorgon... Men kostar det ngt förresten om bm erbjuder det??

I Sthlm är det gratis för alla, isf de jag hört om.

Borde vara gratis om bm inte säger annat kan man tycka.
  • charlotta1985
    Minxy skrev 2015-01-18 19:44:46 följande:

Alltså, jag VET ju rent logiskt att det måste vara tarmarna, men fasen vad det känns som små små pick/sprattel ibland till vänster långt nere i buken. Det känns precis som de allra första rörelserna med de tidigare barnen, men man KAN ju inte känna nåt i v.10-11!

Har ju inget barn sen tidigare, så ingen aningen hur det ska kännas, men har också känt sprattel. Fattar att det inte är bebis såklart, men ändå nåt jag aldrig känt förut! Som en fisk som simmar omkring under naveln :)
  • charlotta1985
    Minxy skrev 2015-01-19 08:12:16 följande:

Idag står det i gravidappen att jag gjort 24,6% av graviditeten. Helt crazy....snart 25% ju! :)

Är i v.10 (9+5) och tycker återigen att tiden går långsamt. Det är underligt, det är som om den kommer i sjok. Ibland rusar det förbi flera dagar, ibland segar sig varje enstaka timme fram som en hel vecka....

Jag mår iaf såpass bra att jag ska ta tag i träningen igen. Skönt! Idag blir det skivstång på gymmet. BM sa att det var bara att köra på som tidigare, men att lyssna lite extra på kroppen, stå stadigt, tänka på att knipa när man gör övningar som frestar på bäckenbotten osv.

Jag håller med om intervallen, v 11 gick jättefort, medan v12 nu bara har gått 2 dgr på men känns som 2 veckor...

Skönt att du kan komma igång med träningen. Jag har kört hela tiden, men det har varit tungt med illamåendet. Nu börjar jag känna mig bättre och då går det lättare. Min bm sa samma sak, var skönt att höra! Dock får jag lite ont i svanken när jag kör knäböj och marklyft, så har fått reducera vikterna rejält. Trist, men det får man väl ta.
  • charlotta1985
    doccah skrev 2015-01-19 16:32:29 följande:

Det gick super! Vilken känsla att se sin bebbe första gången! H*n sprallade som attan och fick 1:20.000 så allt var tipp topp

Åh vad härligt! Längtar till på måndag då det är vår tur!

Men var den hela 11.8 cm? Kollar man i vecka för vecka app står det runt 7-8 cm v 13. Men kanske är väldigt olika.
  • charlotta1985
    doccah skrev 2015-01-19 19:52:56 följande:

Tack alla!!:) och ja det var vanligt ul:) fick reda på svaren efter typ 5 minuters uträkning ^^ nej jag vet inte vad det är för mått som står där faktiskt, bebben var 7 cm :)

Aha, då kändes det som stod i appen mer rätt :).
Svar på tråden Bf Augusti 2015