Inlägg från: charlotta1985 |Visa alla inlägg
  • charlotta1985
    stjärnasomärdin skrev 2015-02-10 07:00:38 följande:

Är det någon som frågat sin bm om sjögräs? Tänker på nori och sjögrässallad? Man läser ju att vanlig sushi är ok nu för tiden men vet att nori varit mycket omdebatterat //Sushisugen ;)

Vad jag förstått efter att ha läst lite nu är det den höga halten jod i kosttillskott av alger som är skadlig, för att det är så extrema mängder. Så det är alltså jod som är boven, inte sjögräset i sig. Men nu blev jag orolig- jag saltar min mat rätt mycket med jodberikat salt :( Får jag sluta med asap!
  • charlotta1985
    stjärnasomärdin skrev 2015-02-10 07:00:38 följande:

Är det någon som frågat sin bm om sjögräs? Tänker på nori och sjögrässallad? Man läser ju att vanlig sushi är ok nu för tiden men vet att nori varit mycket omdebatterat //Sushisugen ;)

Vad jag förstått efter att ha läst lite nu är det den höga halten jod i kosttillskott av alger som är skadlig, för att det är så extrema mängder. Så det är alltså jod som är boven, inte sjögräset i sig. Men nu blev jag orolig- jag saltar min mat rätt mycket med jodberikat salt :( Får jag sluta med asap!
  • charlotta1985
    Hetlena skrev 2015-02-10 14:08:49 följande:
    Har ingen kunskap vad gäller sjögräset men min bm sa att jag absolut skulle använda salt MED jod nu när jag är gravid.
    Jaa, jag läste lite mer efter och ser också de rekommendationerna, och att man absolut inte ska dra ner på saltkonsumtionen. Men vad är egentligen överkonsumtion? För i samma veva är överdosering av jod farligt. Jag saltar alltså MYCKET. Plus äter mycket ägg och mjölkprodukter som ska innehålla mycket jod.
    Läste nu att 1 gram salt innehåller 50 mikrogram jod (om jodberikat) och rekommendationen är 150 mikrogram per dag. Jag äter nog en bit över 3 gram salt om dagen skulle jag tro :O
  • charlotta1985
    Lilo skrev 2015-02-10 18:59:54 följande:

Samma här!! Och jag dricker ALDRIG mjölk annars!! Så himla häftigt vilka cravings man får

Vilken vecka? Jag är i v15, och i en sådan där vecka-för-vecka stod det att detta är en period då bebis behöver mkt kalcium och att man därför kan bli sugen på mjölk och mjölkprodukter :)
  • charlotta1985
    Lilo skrev 2015-02-10 19:53:41 följande:

Jag sitter och funderar på hur länge jag ska envisas med att hålla graviditeten hemlig..

Är i vecka 14 nu.

Min sambo ville berätta för 3 veckor sen, men jag känner mig inte redo än. Samtidigt vill jag...

Det sku vara skönt om alla fattar varför jag är trött och sjuukt irriterad!

Dilemma va..

Kan vara mysigt att få hålla det lite för sig själv.. Sen kommer alla frågor och ens grav blir på något sätt "allas". Jag tyckte det var skönt att berätta för att folk inte skulle tro att jag bara börjar bli rund :)
  • charlotta1985

Gått upp ca 6kg, huu. Men, åt rätt strikt innan grav, och la på mig det mesta första tiden när jag bara åt mackor och dessutom typ 1 ggr i timmen för att slippa illamående. Nu har vågen stått still ett par veckor så jag hoppas att det liksom jämnar ut sig längs vägen :)

• charlotta1985
    Rosenbebis skrev 2015-02-11 14:24:21 följande:

Oj vad bra det går när man skriver på mobilen...

Tänkte fråga hur ni tränar nu? Undviker något? Tränar inte alls? Tränar mer? Gör något annorlunda? Osv

Jag har tränat på som vanligt, fram tills för några veckor sedan. Det började med att det kändes konstigt i magen när jag körde bänkpress, så då bytte jag mot maskin istället. Sedan ett par veckor har jag börjat få ont i bäckenet när jag kör knäböj, så där har jag fått minska vikten rätt rejält. Pressar stående ovanför huvudet fungerar inte sedan en vecka tillbaka, så där har jag också fått byta till maskin...suck. Mycket frustrerande att inte kunna träna som vanligt, men jag tror på att lyssna på kroppen. Dock tränar jag fortfarande samma muskler, och lika ofta (3ggr/vecka), men lite andra varianter/ lättare vikter.
  • charlotta1985
    komisska skrev 2015-02-11 15:32:05 följande:

Hej! Jag har egentligen bf 27 juli men var sent inskriven o har sent rul så känner att jag passar bättre in hos er, hoppas det är ok!
    Jag har läst på massor av ställen att folk först börjar se sina magar i typ v 20, jag känner mig som en valross redan, men ingen fin mage utan bara liksom utsvällt runt magen.... Hur ser era magar ut, börjar ni se nåt!? Jag låg på golvet o grät häromkvällen, för jag var så förtvivlad. Löjligt i efterhand men tror jag var utarbetad o gravidhormoner. Men jag som vart hyfsat smal o ALLTID tänkt på min vikt, för mig är det jättejobbigt att bli sån här... Bara plufsig. Har gått upp 2 kg men ser ut som 25. Vill ju bara ha en fin mage. Vet att man inte kan "beställa" men känns ändå jobbigt! Även om jag är glad över det som (förhoppningsvis!!! ) kommer ut av det hela! Hur känner ni?

Jag känner EXAKT som dig, fast jag är plus 6 kg (!!!). Har varit rätt noga med mat och träning i flera år för att hålla mig i form, nu är jag mest pluffsig. När folk påpekar att "det syns att du ska bli två" känns det mer som kritik än något kul. Har också varit nära tårar ett par ggr när man ska klä sig för att gå ut etc och inga kläder passar, så du är INTE ensam.
    Men, jag försöker verkligen att slå bort allt sånt, jag ÄR ju superglad över bebis och bli mamma.
  • charlotta1985
    Minxy skrev 2015-02-12 09:10:34 följande:

Min mage har försvunnit :/

Jag vet att den bara berodde på tarmar, men den var ju iaf stor och såg ut som en gravidmage. Nu ser jag bara lite allmänt lönnfet ut mitt fram på magen.

Väx bebis, väx! :D

Jaaa, hellre bebismage håller jag med om :). Tycker min har varit lite lönnfet hela tiden, men nu börjar den kännas liiiite hårdare. Imorse när jag låg på rygg kände jag den hårda, rätt stora, bulan under naveln :). Vecka 16 imorgon!
Svar på tråden Bf Augusti 2015