Inlägg från: charlotta1985 |Visa alla inlägg
  • charlotta1985

Bf Augusti 2015

inapina skrev 2015-01-09 14:18:10 följande:

Jag hade foglossning förra grav, för mig kändes det nere i bäckenet, på sidorna om svanskotan. Det liksom högg och sved, mest om jag belastade benen snett eller vred mig. Men värkte konstant också, speciellt mot slutet.

Nog tror jag man kan få foglossning tidigt om man har otur. Några tips är att tänka på att hålla ihop benen och belasta dom rakt, typ när man ska kliva i och ur bilen, eller resa sig ur sängen. Och sov med en kudde mellan knäna så att höfterna är raka. Jag köpte en gravidkudde förra gången, dyr men värd varenda krona! Så skön att sova med! Funkade fint som amningskudde sen också.

Missade ditt inlägg. Tack för tipsen! Ska nog skaffa sådan kudde :)
  • charlotta1985
    Minxy skrev 2015-01-09 18:31:16 följande:

Alltså....hur ska detta sluta?

V.9 (8+2)

Så svullen är min mage också! Och omöjligt att dra in! 9+6 idag.
  • charlotta1985
    MuffinCake skrev 2015-01-09 18:42:34 följande:

Hej!

Har följt tråden en tid utan att skriva själv, men nån gång ska det väl vara dags ;)

Är 29 år och väntar mitt 3:e barn.

Är i v. 12 och har eg. BIM i slutet på juli, men känner mig helt säker på att det nog blir en augustibebis trots allt.

Har sedan tidigare ett tvillingpar som hinner fylla hela 7 år innan bebis kommer :)

Är för närvarande sjukskriven pga illamående, men jobbar annars som kock - mao var jag illa tvungen att berätta om graviditeten redan innan jul för mina chefer...

I dag har vi hunnit med både ett VUL och att berätta vår glada nyhet för de närmsta :)

Några söta babyplagg fick också följa med hem i dag, fast det är långt kvar än.

Välkommen! Och mysigt med vinkningar från liten!
  • charlotta1985
    Minxy skrev 2015-01-09 19:45:21 följande:

Charlotta och Sommar: hur ska man kunna dölja till v.12-13?!

Jag ser ut sådär från lunch, så jag vet ju att det beror på tarmarna, men jag kan liksom inte göra nåt åt det.

Jag tränar mycket i vanliga fall. En sak som är bra är att jag och en annan tjej på jobbet satt och pratade om träning och kost idag. Hon sa att hon alltid ökar i vikt på vintern, som om kroppen ställer in sig på kyla. Jag hakade snabbt på och sa att det var samma för mig :D

Ja, det undrar jag också? Funderar på om folk i hemlighet går runt och tror att man fått i sig lite för mkt av det goda under jul. Kanske inbillning, men får för mig att flera kollat på min mage?!

Tränar också mycket och är vanligtvis väldigt noga med kosten, så antar att de är lite förvånade att jag fått en bula plötsligt, haha.

Bra att kunna skylla på vintervikt! :) Bylsiga tröjor kör jag också med, ett par dagar har det blivit sjal över som du skriver Sommar.

Fått tid för UL som andra del av kub 26/1, om allt ser bra ut då ska jag nog börja berätta. Då kommer jag vara i v 13.
  • charlotta1985
    Minxy skrev 2015-01-10 21:44:18 följande:

Hej alla.

Här har illamåendet lättat betydligt, samma med hungern. Känns skönt, nu kan jag äta normalt (frukost, lunch, middag) utan att gå sönder av illamående och hungerskänslor!

Är i v.9 (8+3) och tycker dagarna/veckorna segar sig fram. Vill komma förbi v.12, vill börja känna buffar och sprattel! Vill berätta på jobbet, bara så jag får det gjort och slipper gå och oroa mig för det mer.

Vad skönt!

Tycker också det seeeegar! 10+1 idag. Hela två veckor kvar till del 2 i kub, ul. Efter det känner jag att vi kan slappna av ordentligt.

Haha, minns tiden mellan äl och bim som kändes oändlig :)
  • charlotta1985
    Inorr02 skrev 2015-01-11 10:51:59 följande:

Tiden går så sagt nu och när jag är så sjukt trött så går den inte nå fortare.

Ni som ska göra kub hur kom ni fram till att ni skulle göra det ? Hur gammal är ni som ska gör det ?

7+1 i dag vill bara att de ska gå fort till v 12 och att jag inte ska vara så här trött

Jag är 30 år, för oss var det ingen tvekan om att göra KUB, snarare "varför inte". Om det är något fel kommer vi inte behålla, det är vi helt överens om. Tycker det är toppen att det finns även om det inte är 100%, känns onödigt att riskera det lite "farligare" fostervattensprovet om man inte är i riskzonen.
  • charlotta1985
    Lovven skrev 2015-01-11 18:54:33 följande:

Ni som gör KUB? Varför gör ni det? Nu kanske jag inte har koll helt på vad det är men man kollar väl efter Downs och typ ryggmärgsskada? Jag har en i familjen med Downs och skulle aldrig välja bort ett barn pga just detta, så sent som i v15 dessutom. Hur tänker ni?

Ja precis, man kollar efter kromosom-avvikelser bla, eller snarare sannolikhet för det. Om sannolikheten är hög kan man välja att gå vidare med t ex fostervattensprov för att vara säker.

Det är väl individuellt, men vi skulle ta bort det om det var avvikelser. Förstår att man säkert tänker annorlunda om man har en familjemedlem med t ex downs. Min svägerska har en ärftlig sjukdom som hennes bror har, de gjorde en abort pga detta. De resonerade att även om barnet kan leva bra så är det ofta förknippat med följdsjukdomar osv. Mkt jobbigt beslut såklart, särskilt som hennes levande bror som hon älskar har det. Men de kände ändå att det var rätt beslut. Som sagt, upp till var och en.
  • charlotta1985
    Kattflickan skrev 2015-01-11 22:05:37 följande:

Charlotta: Tipsa din svägerska om PGD! Preimplantorisk genetisk diagnostik. Embryona testas med avseende på det genetiska felet man har. Sen kan ett friskt embryo väljas ut och sättas in. Jag har ett genetiskt fel och har gjort PGD för att få friska barn. Dottern dom snart är två år kom till via PGD och även mitt barn i magen.

Ett barn med DS är ingen dans på rosor. Många barn har allvarliga följdsjukdomar.

Ah, tack för tipset. Dock har de tre friska barn och känner sig rätt så klara nu ;). Toppen att det finns, och att det hjälper folk i din/ hennes situation!
  • charlotta1985
    Kattflickan skrev 2015-01-12 07:18:37 följande:
    Berätta för henne ändå. Kan bli aktuellt när hennes barn vill ha barn om de ärvt anlagen för sjukdomen. Men jättekul att de lyckats få tre friska barn!
    Det ska jag absolut! Sjukdomen verkar vara väldigt ärftligt, då hon och alla hennes syskon har sjukdomen eller bär på den, så det kan definitivt bli aktuellt sedan när barnen ska ha barn!
    Ja, som sagt blev det 1 abort med ett sjukt barn, men ändå bra odds att 3 av 4 var friska!
  • charlotta1985
    TantB skrev 2015-01-12 16:32:13 följande:

Vilken lycka! Har gjort vul och där fanns en bebis med ett slående hjärta. Den var exakt så stor som den ska vara (om man räknar enligt sista mens) och jag är i vecka 8 +1. Nu ska jag sluta oroa mig och börja njuta! Den enorma tröttheten har inte varit så enorm idag. Det kanske betyder att illamåendet också ger med sig snart. Wiiiieeeee

Härliga nyheter!!
Svar på tråden Bf Augusti 2015