• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • EnPetra

ugh, jag blir knäpp på det här med nattning snart.. 

Dottern blir kinkig och grinig runt 19 VARJE kväll, men att sova finns inte på agendan, även fast man lägger henne så tar nattningen 1,5 timme.. MINST. 

Har försökt hålla henne uppe till iaf 20, så att hon ska somna snabbare i sängen istället. Men gå runt och bära på en skrikmaja är inte det roligaste.. varken för oss eller henne.

investerade ju i bed rockers, som funkar ganska bra när hon väl har ro att somna. Men innan man kommer till den där ron... 

• Myc

Samma här 22-00. Hon är som övertrött men vägrar somna in.

EnPetra skrev 2015-01-11 21:21:02 följande:

ugh, jag blir knäpp på det här med nattning snart.. 

Dottern blir kinkig och grinig runt 19 VARJE kväll, men att sova finns inte på agendan, även fast man lägger henne så tar nattningen 1,5 timme.. MINST. 

Har försökt hålla henne uppe till iaf 20, så att hon ska somna snabbare i sängen istället. Men gå runt och bära på en skrikmaja är inte det roligaste.. varken för oss eller henne.

investerade ju i bed rockers, som funkar ganska bra när hon väl har ro att somna. Men innan man kommer till den där ron... 

• fiddeification

Måste erkänna att vi har typ 0 nattnings-rutiner. Hon får sova lite som hon vill och jag som är hemma anpassar mig efter henne.

När hon är vaken, pigg och nöjd passar jag på att busa, låta henne ligga på mage och träna nacke och bada henne. Hemma ligger hon oftast i baby-nestet i soffan och kan sova i flera timmar men också vara vaken i flera timmar.

När jag börjar bli trött tar jag henne när hon vaknar till lite (om hon sover för tillfället) för mat och ren blöja och lägger baby-nestet i hennes säng. Hon somnar oftast direkt och vaknar 2-3 ggr per natt för mat och blöjbyte men somnar om fort och runt halv 10 går jag upp och hon vill oftast sova lite mer.

Min mamma som jobbat med spädbarn och småbarn i mååååånga år rekommenderade oss att låta bebis bestämma i början och för vår del har det funkat fantastiskt!

• Krickelin med Naemi

Vi har inga direkta rutiner heller. Embla har det däremot . Hon sover störredelen av dagen och är vaken 22-04 till mitt stoa förtret. Jag måste upp 6för att få iväg mina andra barn så någon sömn blir det knappt. Men det ger sig tids nog.

fiddeification skrev 2015-01-11 23:01:05 följande:

Måste erkänna att vi har typ 0 nattnings-rutiner. Hon får sova lite som hon vill och jag som är hemma anpassar mig efter henne.

När hon är vaken, pigg och nöjd passar jag på att busa, låta henne ligga på mage och träna nacke och bada henne. Hemma ligger hon oftast i baby-nestet i soffan och kan sova i flera timmar men också vara vaken i flera timmar.

När jag börjar bli trött tar jag henne när hon vaknar till lite (om hon sover för tillfället) för mat och ren blöja och lägger baby-nestet i hennes säng. Hon somnar oftast direkt och vaknar 2-3 ggr per natt för mat och blöjbyte men somnar om fort och runt halv 10 går jag upp och hon vill oftast sova lite mer.

Min mamma som jobbat med spädbarn och småbarn i mååååånga år rekommenderade oss att låta bebis bestämma i början och för vår del har det funkat fantastiskt!

• Missimissi

Jag nattar inte förrän vid 23-24 när vi själv lägger oss men håller med om att det är kinkigt på kvällen med mkt gaser, gråtattacker och ett evigt snuttande ... Tycker det är lättare att han bara hänger med oss i soffan då så får han slumra när han är trött men antar att jag snart kommer börja natta mer enligt en tidigare rutin då jag verkligen tror på rutiner och barn ska ju så småningom förhoppningsvis ha sin "natt" mellan 19-07 (OBS att jag inte förväntar mig en enhetlig sömn däremellan på flera år).

Just nu är ju vår natt mellan 23-11 vilket gör mig väldigt svårstartad på dagen men just nu är det så skönt att följa hans tempo..åh det den eviga kampen med sömn...

• Elmiina

Jag har inte ens tänkt på det men nu när ni pratar om det så har vi nog rutiner. Brukar försöka matcha in så att bebis får sin sista flaska vid ca 9 på kvällen och så får hon somna på mig, vilket brukar ta upp till en kvart och sen lägger jag ner henne i sitt babynest och så går vi och lägger oss. Sen vaknar hon 1-3 ggr per natt för mat och oftast somnar hon om med flaskan i mun men några gånger har hon legat klarvaken. Jag försöker gå och lägga mig så tidigt som möjligt eftersom att jag måste upp 07.00 oavsett hur natten har gått då storasyster vaknar då.

• isabellab

Senaste tiden har vi lagt oss 00-01 ungefär, sen sover han till ca 06:30 då han får äta, sen sover vi till 9-10. Jätteskönt!

• isabellab

Är det någon här som fått tillbaka sin mens?

Min kille är sex veckor och avslaget hade slutat och var bara små små rosa flytningar vissa dagar, men nu har det börjat blöda igen. Helt färskt blod och samma mängd som jag brukar ha vid mens. Men känns tidigt?! Delammar bara om det kan spela in.

• Kaye
    isabellab skrev 2015-01-12 14:19:51 följande:

Är det någon här som fått tillbaka sin mens?

Min kille är sex veckor och avslaget hade slutat och var bara små små rosa flytningar vissa dagar, men nu har det börjat blöda igen. Helt färskt blod och samma mängd som jag brukar ha vid mens. Men känns tidigt?! Delammar bara om det kan spela in.

Har inte fått.. Tösen är 2månader och delammas. Men det är väl olika för alla när den kommer tillbaka? :)
  • kristin10

Har fortfarande avslag nu 6 veckor efter förlossningen och jag helammar. Helamning kan hålla bort mensen, delamning gör det väl inte. Så det är säkert möjligt att få tillbaka mens redan. Känner ju nog till några som fått två barn inom ett år, så troligtvis kan mensen komma tillbaka tidigt.

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014