• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • Krickelin med Naemi

Man kan få mensen direkt, ha ägglossning strax efter förlossningen utan mens... Jag brukar ha avslag i 12veckor men känna av ägglossning trots det

• isabellab

Ok vad häftigt! Mannen ville sätta igång med nr2 direkt men det får vänta!! :)

• Missimissi

det där med ägglossning och mens (+om man kan bli gravid) är ju lite lurigt. Amningshormonet prolaktin stänger ju av ägglossningen så om man håller det på en hög nivå genom att amma ofta så kan man genom det hålla ägglossning borta =kan inte bli gravid. MEN om hormonet dippar och man ändå sätter igång en ägglossning så kan man ju bli gravid och eftersom ägglossning sker innan mens så vet man ju sällan när det händer vilket gör att det ju inte är den allra bästa preventivmetoden om man verkligen inte vill bli gravid.

Jag ammade dottern i ca 9 månader men det tog tills hon var 2 år innan jag fick tillbaka mensen. Lite frustrerande och jag fick medicinera  för att få tillbaka mensen. Känner mig därför hyfsat säker på att jag inte riskerar att bli gravid nu. 

MEN jag tänker ändå inte chansa då jag skulle bli knäckt av en till graviditet (vi är ju "klara" och  dessutom är två täta min största mardröm). Vi väntar därför med sexandet tills det att jag kunnat sätta in en kopparspiral vilket jag inte kan göra förrän lilleman är 4 mån.  

jaja den som väntar på något gott....

• kristin10

Känns så skönt för mig att inte behöva tänka preventivmedel mera. Vår lille son kom ju till via IVF och eftersom det är mannens spermier som inte simmar så klarar vi oss utan preventivmedel. När vi sen vill försöka oss på en till har vi två embryon i frysen att använda, så vi behöver inte genast gå igenom hela IVF-proceduren direkt. Men tar kanske 1 1/2 år innan vi börjar försöka med andra barnet. Råkar en spermie simma rätt innan det så skulle det bara vara roligt att ha lyckats utan hjälp.

• Krickelin med Naemi

Jag var på återkontroll igår. Knipet funka bra och hon konstaterade att jag hade ägglossning. Jag hade så jävla ont att jag seriöst höll på att åka in för blindtarmen. Kunde inte räta på mig.

Så jag kan bli med barn nu. Jag ammar 1ggn /timme nästan dygnet runt, har avslag och ingen mens. Men ägglossning. Om det gjorde så ont nu är jag rädd för att pcos och endometriosen blivit ännu värre. Weeee. Men en sak i taget, så nu börja träna och käka minipiller.

• Krickelin med Naemi

Neeejjj! Mjölkstockning jag som varit så glad att slippa det. Satan! Fint att gå iväg och hämta/lämna barnen 2,6km*2 med 40graders feber :-S

• EnPetra

Dottern har blivit förstoppad. .. hon har varit hård i magen några dagar, men ändå kunnat bajsa. Fick rådet från bvc att ge en tsk olja i ersättningen två ggr/dag.

Inatt har vi varit vakna hela natten. Ledsen dotter som försökt bajsa, men börjat gråta när inget kommer.

Ringde bvc imorse som skrev ut mjölkfri ersättning och sa att om inte det hjälper får vi ge 2,5 ml laktulos per dag.

Men, hur ska jag få den här "proppen" att släppa? Och menar hon alltså att om inget går måste hon ta laktulos varje dag i princip tills hon kan äta mat?

Har nyligen slutat amma, så vet att dom kan bli hårda pga det. Men åh, känner mig så lost. Vet ju ingenting och känns inte som att jag kan hjälpa på något enkelt sätt ön att peta i henne massa droppar och grejer..

• Elmiina

Min dotter var också förstoppad när hon var mindre, olja och laktulos hjälper. Men när hon blev lite äldre så stoppa vi upp laxeringsmedel i stjärten på henne och då släppte det, dock måste man va noggrann med att endast göra det i nödfall och väldigt sällan och dessutom inte stoppa upp pipetten hela vägen eller använda hela dosen.

• isabellab

När vår lille hade svårt att bajsa, ger nästan bara ersättning (pepticate), så hade vi honom upprätt mycket också. Masserade ryggen och "cyklade" med benen. När jag såg att han krystade så höll jag emot under hans fötter, kändes som att han kunde ta i mer då. Det hjälpte honom att få ut det.

Får man fråga varför du slutat amma? Jag ammar bara 1-2ggr/dag nu och har svårt att släppa det sista. Tror det är nån kombination av dåligt samvete (allt tjat om antikroppar man för över) och att det är lite mysigt.

EnPetra skrev 2015-01-15 09:08:17 följande:

Dottern har blivit förstoppad. .. hon har varit hård i magen några dagar, men ändå kunnat bajsa. Fick rådet från bvc att ge en tsk olja i ersättningen två ggr/dag.

Inatt har vi varit vakna hela natten. Ledsen dotter som försökt bajsa, men börjat gråta när inget kommer.

Ringde bvc imorse som skrev ut mjölkfri ersättning och sa att om inte det hjälper får vi ge 2,5 ml laktulos per dag.

Men, hur ska jag få den här "proppen" att släppa? Och menar hon alltså att om inget går måste hon ta laktulos varje dag i princip tills hon kan äta mat?

Har nyligen slutat amma, så vet att dom kan bli hårda pga det. Men åh, känner mig så lost. Vet ju ingenting och känns inte som att jag kan hjälpa på något enkelt sätt ön att peta i henne massa droppar och grejer..

• EnPetra
    isabellab skrev 2015-01-15 11:39:37 följande:

När vår lille hade svårt att bajsa, ger nästan bara ersättning (pepticate), så hade vi honom upprätt mycket också. Masserade ryggen och "cyklade" med benen. När jag såg att han krystade så höll jag emot under hans fötter, kändes som att han kunde ta i mer då. Det hjälpte honom att få ut det.

Får man fråga varför du slutat amma? Jag ammar bara 1-2ggr/dag nu och har svårt att släppa det sista. Tror det är nån kombination av dåligt samvete (allt tjat om antikroppar man för över) och att det är lite mysigt.

Ska prova det! 

Har slutat amma för att hon inte blir mätt, oavsett om jag ammar från ett eller båda brösten vid ett tillfälle. Har börjat pumpa ut varje/varannan dag istället, så hon får i sig lite modersmjölk iaf. För som du säger så får jag lite dåligt samvete, när man vet att det är bra för dem. 
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014