• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • EnPetra
    Kaye skrev 2015-01-07 22:32:55 följande:
    Fick googla men fattar fortfarande inte hur de funkar? :P
    Det är liksom mjuka fötter som man skruvar fast under varje ben på sängen, så kan man vagga hela sängen :) 
  • Myc

Varit på återbesök idag och det var så skönt att prata av mig om blodförgiftningen. Behövde nog det.

Fick p-piller att börja med nu eftersom lillan sover 7-9 h isträck varje natt så skyddar inte amningen ????! Max 4-6 h tydligen.... Jag vill VERKLIGEN inte bli gravid! Ska börja direkt!

Vi har ju varit igång i några veckor...vore rena skräcken att bli gravid nu.

• Krickelin med Naemi
    Myc skrev 2015-01-08 17:22:35 följande:

Varit på återbesök idag och det var så skönt att prata av mig om blodförgiftningen. Behövde nog det.

Fick p-piller att börja med nu eftersom lillan sover 7-9 h isträck varje natt så skyddar inte amningen ????! Max 4-6 h tydligen.... Jag vill VERKLIGEN inte bli gravid! Ska börja direkt!

Vi har ju varit igång i några veckor...vore rena skräcken att bli gravid nu.

Fast det skyddar inte oavsett hur ofta man ammar och hur lite/mycket bebisen sover. Det är ju en gamal skröna. Alla BM, BVC, MVC, BB har alla varit EXTREMT noga med att påpeka att amning inte ger något som helst skydd...
  • isabellab

Här fick vi info om att det skyddar till viss del men inte till 100%, sjukvårdsrådgivningen sa samma. Sjukt att de säger så olika!

Krickelin med Naemi skrev 2015-01-08 20:08:30 följande:

Fast det skyddar inte oavsett hur ofta man ammar och hur lite/mycket bebisen sover. Det är ju en gamal skröna. Alla BM, BVC, MVC, BB har alla varit EXTREMT noga med att påpeka att amning inte ger något som helst skydd...

• Kaye
    EnPetra skrev 2015-01-08 09:50:19 följande:

Det är liksom mjuka fötter som man skruvar fast under varje ben på sängen, så kan man vagga hela sängen :) 

Aha då är jag med :) Kanske värt att investera i här med, spjälsängen är inte direkt favoritplatsen just nu. Hur har de funkat för er hittills?
  • EnPetra
    Kaye skrev 2015-01-08 21:06:53 följande:
    Aha då är jag med :) Kanske värt att investera i här med, spjälsängen är inte direkt favoritplatsen just nu. Hur har de funkat för er hittills?
    Hon är fortfarande kinkig, men det går ändå bättre att lugna henne i en gungande säng än när den är stilla :P Hon blir ju snabbare lugn om man tar upp henne i famnen, såklart. har bara haft dom där tassarna i två dagar, men helt klart en förbätting sen innan.
  • Krickelin med Naemi

Hmm så konstigt. Jaja, jag vågar inte chansa iaf :-P. Kådis fram till återkollen och sen minipiller. Minipiller funkar visserligen sådär för mig då båda mina första blivit till trots piller :-\. Jag käkade ppiller några år men min kropp fick ägglossning ändå...sjukt. Spiral har funkat bäst fast då får jag ont vid sex...och nu sätter jag inte in nån då vi troligen vill ha en bebis till.

isabellab skrev 2015-01-08 20:13:08 följande:

Här fick vi info om att det skyddar till viss del men inte till 100%, sjukvårdsrådgivningen sa samma. Sjukt att de säger så olika!

• agneta77
    nanna100 skrev 2015-01-07 14:42:25 följande:

Hur är era barns magar?

Vår pojk bajsade upp till 7-8 ggr/dygn fram till för några veckor sen, nu kommer det en oftast en gång per dag (på förmiddagen), nångång hoppar han över en dag och nångång bajsar han 2 ggr samma dag. Ammar men ger ersättning ibland när han säger till på skarpen haha. Han börjar låta "oojojoj ojooj" samtidigt som han snuttar på bröstet, och så slår han på bröstet med sin lilla knutna näve, så jag har inga problem att veta när bröstet går på tomgång! :D gör nån av era så? Vi har som mest gett 200ml ersättning på en dag, och då märks det på bajset, det blir lite konsistens då.

Men alltså magknip och pruttar! Han pruttar verkligen som en hel karl ibland, sambon och jag brukar fråga varann "var det du? " gossen har som tur är inte såå stora problem med prutteriet, inte så att han har gallskrikit av det men ledsen blir han. Jag brukar hålla honom i famnen med ryggen mot min mage. Händerna under hans lår/knän,å håll dom böjda så att han "sitter". Gunga på hans ben så att rumpan lyfts å magen pressas ihop. Detta brukar lugna vår iaf, å en å annan prutt smyger sig ut samtidigt. :)
  • EnPetra

Det här kanske låter knäppt, och jag känner mig även knäpp, men jag vågar inte ha sex :O 

Första barnet, och ca 5 veckor sen förlossningen, och det känns bara som att det kommer göra ont. Har sagt till sambon att jag iaf vill vänta tills jag varit på efterkontrollen, vilket han såklart är ok med. Men känner mig ändå kass.. Då han, trots att jag är trött, oduschad, nerspydd, okammad och allmänt sunkig, ändå vill ha mig. 

Usch, om man ändå kunde få känna sig pigg och fräsch. Skulle behöva en klippning, nu, helst igår. Och ååh, nya kläder.. Men vill inte handla något, då jag vill bli av med hängmagen först. 

• isabellab

Jag har inte heller vågat än. Och då fick jag inga bristningar eller så. Men just nu skulle jag nog somna under akten!! :D

Min stackars gubbe har inte fått komma till mer än en gång sen i mars! Tur det finns andra sätt. ;)

EnPetra skrev 2015-01-09 09:40:56 följande:

Det här kanske låter knäppt, och jag känner mig även knäpp, men jag vågar inte ha sex :O 

Första barnet, och ca 5 veckor sen förlossningen, och det känns bara som att det kommer göra ont. Har sagt till sambon att jag iaf vill vänta tills jag varit på efterkontrollen, vilket han såklart är ok med. Men känner mig ändå kass.. Då han, trots att jag är trött, oduschad, nerspydd, okammad och allmänt sunkig, ändå vill ha mig. 

Usch, om man ändå kunde få känna sig pigg och fräsch. Skulle behöva en klippning, nu, helst igår. Och ååh, nya kläder.. Men vill inte handla något, då jag vill bli av med hängmagen först. 

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014