• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • isabellab

Tack Myc!

Krickelin med Naemi: fy vad tufft!! Är det hormonerna som gör det? Kanska kan du delamma?

• Myc

Åh vad jag känner igen mig. Tycker det är jättejobbigt m kroppen just nu. Har gått ner allt men ser ju ändå inte ut som "vanligt" och jag känner mig gammal och sliten (är ju ganska gammal iofs , 37)

Tror inte att jag är deprimerad för tex idag har jag känt mig stark och glad hela dagen. Är nog mest helt slut egentligen.

Du har ju en riktigt tuff situation m din man som måste dränera er båda både fysiskt och psykiskt.

Själv har jag varit sjuk sen midsommar och sjukskriven (med två dagars undantag i aug) sen dess och känner mig trött efter allt och även lite trött på att gå hemma. Har en nära vän som är hemma på dagarna och det har varit räddningen. Men jag kan nästan känna mig bitter på min man som får vara ute i det riktiga livet och jobba och röra sig fritt. Men det är inget jag klandrar honom för såklart, känner mig avis bara.

I januari skulle det starta en mammagrupp för omföderskor här och jag ska se till att gå dit, behöver träffa fler m små bebisar känner jag.

Det skönaste denna gång är att tiden går fort. Med första kände jag mig mer fångad av situationen och det kändes så oändligt när det var jobbiga perioder. Även med andra eftersom de kom så tätt (1 år och 10 mån) så då var verkligen allt uppochner och det tog många år innan jag hämtade mig från 2-barnschocken. Nu känner jag mig tryggare och lugnare och de andra är så stora och jag vet ju att varje dag är som den är och att nästa dag kan bli både bättre och sämre.

Ett tips om man upplever att dygnet bara är en enda röra är att börja notera sov och vakentider. När bebisen somnar och vaknar. Till slut ser man mönster och då kan man börja påverka lite åt det håll man vill. Det kan vara en skön känsla av lite kontroll på tillvaron.

Allt har sin tid tjejer!

Krickelin med Naemi skrev 2015-01-04 16:32:25 följande:

Embla älskar att bada. Hon är en riktig kräkbebis och kaskadspyr ala exorcisten ganska ofta, plus småkräks hela tiden så hon behöver bada rätt ofta så det är tur att hon gillar det .

Embla sover antingen i egen säng eller mellan oss(då sover hon bäst) från elva tolv på kvällen. Vaknar några gånger och äter och sover sedan djupt mellan 6-10. Hon har inga fasta nattrutiner. Ibland sover hon hela natten, nästa natt äter hon var 45e minut för att sedan äta varannan/var tredje.

Angående depression så har jag mått jätte bra fram till nu. Jag känner mig inte deprimerad kanske men väldigt nere. Jag har nämligen fått så vansinnigt ont i mina leder. Fingrarna är hemska, tårna, "trampdynorna" och knäna spökar och axlarna börjar spöka oxå. Har googlat fram att det finns nåt som kallas amningsreumatism som verkar vara väldigt vanligt. Det enda som hjälper vad jag kunnat läsa mig till är att sluta amma och det vill jag inte. Förutom det känner jag mig fet och äcklig och min man har blivit sjuk igen

• Krickelin med Naemi

Ja det ska bero på hormonerna. Precis som allt annat bök under graviditeten...man skulle ju kunna tro att det skulle vara bra nu .

isabellab skrev 2015-01-04 16:41:10 följande:

Tack Myc!

Krickelin med Naemi: fy vad tufft!! Är det hormonerna som gör det? Kanska kan du delamma?

Myc: Ja, det är lite segt med makens sjukdom. Det är nu jag märker att min utbrändhet inte är helt utläkt. Men det är som det är. Håller med om det du skriver om skillnaden mot första å andra barnet. Man är mycket lugnare nu. Sen är jag så mycket lyckligare i relationen den här gången vilket betyder mycket!

En dag i taget och få igång träningen så mår jag nog bättre snart.
  • Missimissi
    isabellab skrev 2015-01-04 13:59:49 följande:

Var läser ni om utvecklingsfaser?

Finns en jättebra app som heter "wonderweeks" -(iphone i vart fall ) -står allt om de olika faserna och kan anpassas efter ens egna bf så att man får notiser och anpassad tidslinje -
  • isabellab

Toppen! Hämtar den direkt :)

Missimissi skrev 2015-01-04 22:53:21 följande:

Finns en jättebra app som heter "wonderweeks" -(iphone i vart fall ) -står allt om de olika faserna och kan anpassas efter ens egna bf så att man får notiser och anpassad tidslinje -

• nanna100

Kanske dags för mig att göra ett litet avtryck här :) var med i tråden för novemberbebisar och har varit inne här och kontinuerligt läst men ej skrivit något själv ännu.
    Vår dotter blev 6 veckor igår, hjälp vad tiden går fort...

På dagen somnar hon i min famn men så fort jag lägger ner henne så vaknar hon, så det blir att jag får sitta med henne i famnen så att hon sover på dagen.... Någon mer som har det så?

På natten sover hon i sin vagga som står bredvid vår säng. 
    Vår kvällsrutin är följand. Vi börjar släcka ner runt 18-19 i vardagsrummet och sänker ljudet på tvn för att visa att det börjar bli kväll, byter även till pyjamas. Det roliga är att vi kan inte lägga ner henne i vaggan förens vi också går och lägger oss för då vaknar hon. Så hon får ligga och sova på någon av oss i vardagsrummet framför tv.n tills vi lägger oss. Känner hon av när ni också är i sovrummet även om hon sover?!?! haha....

Hur fördriver ni dagarna nu när ni går hemma?

• Missimissi
    nanna100 skrev 2015-01-05 17:49:23 följande:

Kanske dags för mig att göra ett litet avtryck här :) var med i tråden för novemberbebisar och har varit inne här och kontinuerligt läst men ej skrivit något själv ännu.
    Vår dotter blev 6 veckor igår, hjälp vad tiden går fort...

På dagen somnar hon i min famn men så fort jag lägger ner henne så vaknar hon, så det blir att jag får sitta med henne i famnen så att hon sover på dagen.... Någon mer som har det så?

På natten sover hon i sin vagga som står bredvid vår säng. 
    Vår kvällsrutin är följand. Vi börjar släcka ner runt 18-19 i vardagsrummet och sänker ljudet på tvn för att visa att det börjar bli kväll, byter även till pyjamas. Det roliga är att vi kan inte lägga ner henne i vaggan förens vi också går och lägger oss för då vaknar hon. Så hon får ligga och sova på någon av oss i vardagsrummet framför tv.n tills vi lägger oss. Känner hon av när ni också är i sovrummet även om hon sover?!?! haha....

Hur fördriver ni dagarna nu när ni går hemma?

Hej!

Ja min lille kan också känna om jag lämnar rummet (överlevnadsinstinkt kanske typ mamma glöm inte bort mig så att vargen tar mig hehe). På dagarna sover han lite varstans men allra bäst i sitt babyskydd med solskyddet uppe -blir lite ombonat där och han gillar att sitta upp när han sover, åker han vagn sover han där med men vi har inte använt vagnen så supermkt än. Ibland, typ ett sovpass om dagen sover han i min babybjörn eller sjalen -jag ser det som att han kräver att tanka närhet minst en gång om dagen mitt på dagen på så sätt. 

Under sjal-/selesovningen passar jag på och plockar och röjer hemma. Man kan göra det mesta ju förutom att dricka kaffe eller sitta still alltför lång stund. 

Jag har inte börjat med någon nattningsrutin än då jag inte tycker han är redo och ändå inte skulle kunna få honom att somna själv och sen lämna rummet -eller vår nattningsrutin börjar när jag går och lägger mig vid 23-tiden. Mellan 20-23 sitter mannen och jag framför tv:n och tittar på något tillsammans och då får han helt enkelt vara med oss och sova när det passar och amma hur mkt han vill.  Jag gör inget särskilt för att söva eller tysta ner just då. Mjölken är ju lite tunnare/mindre för mig på kvällarna och min taktik är att proppa honom full så att han sover gott på natten -verkar funka för han sover oftast runt 4 h när han väl somnar vid 23-tiden och det är den längsta sovningen på dygnet.

Tycker inte det är något problem med att få dagarna att gå än så länge men så har jag ju en storasyster som vill underhållas och ett hus att plocka undan i. När det blir en lugn stund brukar jag dock kolla på tv eller lyssna på en pod. I februari ska vi börja på lite mamma-barn-yoga men det är ju mest för min skull för att jobba med bäckenbotten och ha något att göra.

• agneta77
    EnPetra skrev 2015-01-04 10:37:21 följande:

Dottern älskar att bada! 

Brukar bli 1-3 gånger i veckan, är noga med att ha olja i vattnet och smörja in henne efteråt. 

Tycker badkvällarna är mysiga. Bada, insmorning och sen ligga och mysa i famnen i soffan, insnurrad i en gosig filt.

Oj så skönt att få bada så ofta! :) vi har badat en gång i veckan hittills men han skulle inte ha nåt emot om det skulle bli lite oftare. :) han kom 11 dagar över tiden och hade torr hud över hela kroppen i början, så därför har vi inte badat så ofta.
  • agneta77
    38044 skrev 2015-01-03 21:49:47 följande:

Min lilla ligist är så varm så hon vill helst ligga naken :( men brukar ha body och så får hon ett eget täcke som jag lurar på henne hela natten och hon sparkar av sig det. Hon sover mellan oss och gärna m mitt bröst som kudde.

Tycker det är svårt m pyjamas dock då hon spyr en hel del och då blir blöt, så då blir det

kallare känns det som?

Vår 6v pojke sover också i body bredvid mig. Vi har delat täcke och jag har justerat det under natten beroende på hur varm han är men ändå har han blivit genomsvettig några gånger, så nu har han ett eget påslakan som täcke. Gossen är helt förälskad i mina bröst, ibland trycker han in huvet under bröstet och somnar så. <3
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014