Barn födda okt-dec 2014
Hej hej! Studsar in i tråden då lillebror äntligen kom hit till oss igår (17 nov). Så mysigt att han äntligen är här!
Hej hej! Studsar in i tråden då lillebror äntligen kom hit till oss igår (17 nov). Så mysigt att han äntligen är här!
Så spännande med alla nya bebisar!
Jag har precis börjat komma på fötter (Svea föddes för en vecka sen) efter att jag gått omkring som en babian härhemma med jätteont i rumpan. Sprack inget och fick inte ens en skråma i underlivet men hon kom med en arm över huvudet och blev väldigt bred så jag fick så himla ont där bak efteråt. Inget som gått sönder men väldigt svullen.
Vad har ni andra för krämpor ?
Hade också med min Belly bandit till BB och tog på den dagen efter förlossningen. Då gick den först knappt att knäppa nu en dryg vecka senare håller den på att bli för stor. Började med en medium men har även köpt en small som jag förhoppningsvis kan byta till de närmaste dagarna. Den är oerhört skön och jag tycker att magen dragit ihop sig snabbare den här gången men oavsett Så är det ju värt det bara för de stöd den ger för rygg vid all amning mm. Håller med om att den syns under kläder om de är lite tighta men jag tycker just nu inte det stör -helt klart bättre än att se ut att vara gravid i 6-7 månaden hehe!
Jag bär min dygnet runt (förutom vid dusch såklart). Hoppas på att kunna byta ner mig till XS innan jag är helt klar då jag ogravid är väldigt petite men ju går upp 30+ under mina graviditeter.
Har hittills tappat 12 kg men har fortfarande väldigt mkt vätska kvar i kroppen så jag hoppas på att få ytterligare ett par kg gratis de närmaste veckorna. Förra gången fick jag dock banta bort de sista 8 efter avslutad amning så vi får väl se hur många som blir kvar den här gången då jag nog la på mig en 2-3 kg extra på slutet mot sist.
Någon annan som är så sjuuukt törstig ? Minns inte att jag var det förra gången men nu är det helt extremt, särskilt när man ammar.
Min lille sover också otroligt mkt mer än vad jag kan minnas att systern gjorde. Kanske inte mer än 2-3 h i stöten men det är inte långa stunder han är vaken utan det är mer sova, byta blöja, amma, bajsa, ny blöja, amma lite till, sova som gäller i eviga cykler vilket är rätt soft. Tyvärr är han som piggast mellan 24-04 vilket gör nätterna lite kämpiga ... Men eftersom han sover på dagen försöker jag ta igen det då när det går.
Min dotter sov sällan mer än 45 min i taget på dagarna så jag kunde aldrig sova i kapp då. Kommer ihåg hur frustrerad jag var över alla som gav det rådet... Hon sov inte fantastiskt på nätterna heller men ok (2-3h i taget får man vara nöjd med)
Kämpa på alla !
I går kunde jag äntligen byta till small på Belly bandit -såå skönt och det ser faktiskt ut som att jag har en midja så den har gjort stor skillnad redan. Väger dock fortfarande 20 kg över min idealvikt men tappar i snitt 1 kg pm dagen nu i vätska så jag hoppas mer ger med sig som sagt och det finns ju även gränser för vad en Belly bandit kan åstadkomma. Är dock rätt nöjd över att bara se "tjock och nyförlöst ut" och inte lika gravid ut längre...kommentarer om att man är gravid när ungen är ute tycker jag är rätt knäckande även om de nästan alltid är välmenande ...
Hej på er alla! Här har jag en liten tjej som knorrat de sista nätterna med massa gaser. Ammar med henne sittandes mellan låren och liksom "bjuder" henne bröstet för att hon inte ska få i sig så mkt luft. Äter mjölkproteinfritt (de andra två var jättekänsliga för det så jag körde det från början nu) har stenkoll på alla livsmedel som ger gaser, avbryter amning för rap-paus och brukar även låta det värsta rinna ur på en handduk när det rinner till. Hon får även sempers magdroppar. Så jag har prövat typ ALLT så det verkar helt enkelt som hon har lite omogna tarmar.
En grej som gjort stor skillnad är pysventilen jag köpte på Apoteket. En liten pip som mab för in försiktigt i rumpan för att hjälpa bebisen få ut luft. Den är jättebra och har varit räddningen för att få nån sömn överhuvudtaget på nätterna. (Får Max anv 3 ggr/dygn för att inte störa de naturliga reflexerna och musklerna) Min man kallar den för stjärtflöjten för det bara tjuter när pruttarna kommer ut. Hon ligger helt stilla och är supernöjd när vi använder den och blir lugn i magen ett par timmar. Hon skriker inte utan hon knorrar och vaknar hela tiden.
Så från lyx i nästan två veckor med en bebis som sovit först 5 timmar i sträck på natten, ätit halvsovandes och sen somnat om i 3 timmar till små korta slumrar hela nätterna... Det svänger! Tur att man är ledig iaf...
I mitt fall har det inte varit särskilt stor omställning att mannen börjat jobba (klart det var mysigt att ha honom hemma men vardagen lunkar på). Min man lämnar stora tjejen på dagis när han går på morgonen så jag och bebis kan ta igen lite sömn efter nattens bravader (han är fortfarande som piggast mellan 23-03 vilket är en pärs men jag är inte förvånad då det var den rytmen han hade i magen -försöker sakta men säkert vända på det och vi har bättre och sämre nätter).
Så jag och lillkillen brukar sova till 10 tiden och sen kan vi gå runt och mysa hemma (städ och fix med såklart men även en lång frukost brukar jag hinna med mellan amningarna) fram till 16 då det är dags att hämta stora tjejen på dagis. Sen går eftermiddagen efter det rasande fort fram till att mannen är hemma vid 18-18:30. Tycker ibland att en vanligt vardag är lugnare än helgerna då stora tjejen och mannen är hemma hela dagarna (om man får säga så).
Lillkillen vägrar dock ligga själv så han sitter som klistrad på mig hela dagarna och nätterna (i selen får man ju rätt mkt städ och fix gjort). Lite ovant då dottern var mycket mer självständig redan från tidig ålder (sov egen säng, satt gärna i babysittern mm) men jag försöker intala mig att detta ändå är en relativt kort tid i livet.
Jag hade oxå tänkt ha långa dagar för mina barn lite till tills man landat, men sonen hatar dagis och har längtat efter att lillasyster ska komma ut så att han får gå hem tidigt. Han har nästan slutat leka med kompisarna och sitter bara och längtar efter att komma hem. Så jag kan inte med att inte hämta honom kl 13.
Dottern vill verkligen inte gå på en fritids då hon är ensam utan kompisar från kl13 tilvi hämtar. Hon är väldigt blyg och tyst på fritids och mår inte bra där. Så henne kan jag inte heller med att ha fulla dagar. Men de får börja tidigt iaf.
Det kommer snart att kännas ok. Just nu är det jobbigt med alla förkylningar som drabbar mina stora hela tiden. Det bästa är dock att det snart är jullov! Ingen läxläsning, inga tidiga morgnar, maken är hemma i tre veckor... Så skönt det ska bli!
När brukar bebisar börja vända sig själv? Från rygg till sida dvs. Oliva är en vecka gammal idag och från första natten hemma, i torsdags, så vänder hon sig så hon sover på sidan.
Tänkte bara då dom rekomenderar att barn sover på rygg. Svårt att göra något åt saken :p
Hur gör ni med nätterna?
Både när den ene har jobb och när båda är lediga?
Vi har verkligen fått en så otroligt nöjd och lätt bebis och ändå så får vi inte ihop det med sömn och (egna) tårar. Tips tack!!
Vaaaa vad är det jag läser? Kan man i te julfina varje dag?! :) Hehe inte då konstigt att jag står still viktmässigt. Fika och julgodis varje dag.. Mina tänder älskar mig säkert ;)