Inlägg från: Missimissi |Visa alla inlägg
  • Missimissi

Barn födda okt-dec 2014

Elmiina skrev 2015-01-09 10:03:37 följande:

Jag går fortfarande in här och läser trots att jag inte har uppdaterat er om hur det går för oss. Jag har förlossningsdepression och är i ett stort mörkt hål utan ljus just nu. MEN jag har tagit det största steget och öppnat mig för min man så idag ska jag in på psykakut och få hjälp så att jag kan bli den bästa mamman jag kan för mina barn. Jag vågar skriva det här för att jag är anonym fortfarande och jag inbillar mig att ju fler jag berättar för (trots att jag inte ens känner er eller vet vilka ni är) så ska det kännas bättre.

Stor kram! Hoppas du får den hjälp du behöver. De flesta jag känner som får barn så tätt som du upplever det oerhört jobbigt och många har behöver söka psykvård -visst man kan få en en "vanlig" f-depp då också men när det är så tätt så är det oerhört stor påfrestning både på kropp och psyke så kämpa på det kommer bli bättre med tiden och med hjälp ch stöd.
  • Missimissi
    Elmiina skrev 2015-01-09 20:38:14 följande:

Rota kallar BVC tanten det för. I Stockholm erbjuds man det gratis nu och man får det i flytande i munnen vid 3 olika tillfällen. Till äldsta fick vi betala 1400kr för att få vaccinet för 1år sen men det är ändrat nu. Det är inget som ingår i vaccinationsprogrammet men dom ska endå ta upp det så att man får välja själv.

Rota-vaccinet är inte mot rs utan mot en magsjuka. Vi ska ta första dosen nästa vecka och det är toppen att det nu är gratis. Enligt vår bvc sköterska är den magsjukan som rota hjälper mot den sjukdom förutom rs som annars kräver mest sjukhusvård för småttingar (lät som att det var 50/50 lika vanligt /farligt)

Mot RS finns tyvärr inget vaccin (än)
  • Missimissi
    nanna100 skrev 2015-01-09 14:04:44 följande:

Hur klär ni era barn nu när ni är ute? Jag får panik på dessa overaller som inte känns proportionerliga till dessa små barn... Spelar ju ingen roll vilken storlek man köper, ärmarna är ju såååå stora och jag tycke de flesta är så bökiga och blir så stora/knöliga när man sätter dem ner i bilstolen.... nu ha ja bara köpt från hm och KappAhl, behöver man köpa ett lite dyrare märke för att de skall passa bra?
    Vad har ni för overaller eller kan ni tipsa om en bra sådan?

Sen undrar jag om ni tar med era barn på stan in i affärer än? Vår dotter är 6 veckor och jag är livrädd för RS viruset och har inte tagit med henne in i någon affär ännu! Hur gör ni? och när tänker ni att man kan börja göra det?

jag utsätter han inte i onödan för sjuka personer men affärer känns inte så farligt (det krävs ju att någon ska hosta in i vagnen). Tunnelbanan har vi dock undvikit och vi har inte heller nu under julledigheten åkt till lika mkt barnvänliga ställen med dottern (lekland, junibacken, tom tits mm). Vi har ju en storasyster som ju annars drar hem allt.

Nu har det ju inte varit särskilt kallt här i stockholm de flesta dagar men jag har väl en 4-5 olika overaller som jag växlar mellan i olika storlekar och märken beroende av temperatur men håller med om att det är svårt. Jag föredrar dock när de är lite för stora snarare än för små.

En tunn fleeceoverall är dock den som använts mest (lindex tror jag). och sen täcke i vagnen och en filt över i bilen som man kan ta bort. Vill ju inte heller att de blir överhettade när man går in eller åker bil.

• Missimissi
    Elmiina skrev 2015-01-09 22:06:44 följande:

Jag vet att rota är främst för magsjuka men enligt vår BVC tant så går den hand i hand med rs på nå vis? Fattar inte riktigt men valde att ta det vaccinet endå.

Fast bara för att dina vänner mår skit över att skaffa barn tätt så behöver det inte vara så i mitt fall! Du har ingen aning om vad det är jag mår dåligt över. Förlossningsdepression är en sjukdom som tyvärr kan drabba den friskaste utav tusen olika orsaker och att skaffa barn tätt behöver inte vara startskottet. Jag tar illa vid mig när det ska påpekas saker för mig då jag är i det läget jag är i just nu. Låt min psykolog och jag jobba oss fram till vad son ledde till min "vanliga" depression som du kallar det.

oj sorry om du tog illa vid dig,  -mina kommentarer var verkligen bara menat som "tröst" eller "uppmuntran". Blev kanske lite mer fragmenterat det jag skrev men det är svårt att följa en röd tråd när jag skriver då lilleman pockar på uppmärksamhet. Ville på intet sätt förringa ditt mående eller säga att det du inte har är en vanlig förlossningdepp eller att jag vet exakt varför just du mår dåligt -utan bara uttrycka sympati för att du mår dåligt och säga att den situation man har med två täta verkar vara oerhört jobbig så att man kan vara hur stark som helst som person men ändå bli knäckt av det. that's all.
  • Missimissi

Myc: ja det där med nya vacciner och vacciner är ju läskigt. Jag är lite rädd för både och, rädd för att barnsjukdomar som nästan är utrotade kommer tillbaka bara för att vi har glömt bort hur farliga de är och därför inte vill vaccinera oss för att det känns onödigt. Jag tror ju även på att man inte skulle få vaccinera sina barn om det var farligt (eller om risken var annat än minimalt) Samtidigt fick ju många sig, inklusive jag, en funderare iochmed svininfluensan... 

Håller dock med dig att alla måste ta sitt beslut baserat på de fakta som finns men det är intressant diskussion där jag inte har facit i vart fall.

• Missimissi

Jag nattar inte förrän vid 23-24 när vi själv lägger oss men håller med om att det är kinkigt på kvällen med mkt gaser, gråtattacker och ett evigt snuttande ... Tycker det är lättare att han bara hänger med oss i soffan då så får han slumra när han är trött men antar att jag snart kommer börja natta mer enligt en tidigare rutin då jag verkligen tror på rutiner och barn ska ju så småningom förhoppningsvis ha sin "natt" mellan 19-07 (OBS att jag inte förväntar mig en enhetlig sömn däremellan på flera år).

Just nu är ju vår natt mellan 23-11 vilket gör mig väldigt svårstartad på dagen men just nu är det så skönt att följa hans tempo..åh det den eviga kampen med sömn...

• Missimissi

det där med ägglossning och mens (+om man kan bli gravid) är ju lite lurigt. Amningshormonet prolaktin stänger ju av ägglossningen så om man håller det på en hög nivå genom att amma ofta så kan man genom det hålla ägglossning borta =kan inte bli gravid. MEN om hormonet dippar och man ändå sätter igång en ägglossning så kan man ju bli gravid och eftersom ägglossning sker innan mens så vet man ju sällan när det händer vilket gör att det ju inte är den allra bästa preventivmetoden om man verkligen inte vill bli gravid.

Jag ammade dottern i ca 9 månader men det tog tills hon var 2 år innan jag fick tillbaka mensen. Lite frustrerande och jag fick medicinera  för att få tillbaka mensen. Känner mig därför hyfsat säker på att jag inte riskerar att bli gravid nu. 

MEN jag tänker ändå inte chansa då jag skulle bli knäckt av en till graviditet (vi är ju "klara" och  dessutom är två täta min största mardröm). Vi väntar därför med sexandet tills det att jag kunnat sätta in en kopparspiral vilket jag inte kan göra förrän lilleman är 4 mån.  

jaja den som väntar på något gott....

• Missimissi
    Krickelin med Naemi skrev 2015-01-15 00:27:05 följande:

Neeejjj! Mjölkstockning smile4.gif jag som varit så glad att slippa det. Satan! Fint att gå iväg och hämta/lämna barnen 2,6km*2 med 40graders feber :-S

Åh stackare krya på dig!
  • Missimissi
    Eva 763 skrev 2015-01-15 23:29:52 följande:
    Jag är med livrädd för det :( tänker på det varje dag nästan!! :( har ett andningslarm, har använt det 3 nätter - men det fellarmar när blöjan glappar :/ så har inte haft det nu, men kanske börjar jag igen med det.
    Har också det man fäster på blöjan , fellarmar typ aldrig nu med sonen men på dottern gjorde det de hela tiden. (Kanske beror på hur rlörliga barnen är och kroppsform ?)

Prova att se till att blöjsnibbarna är rätt hårt neddragna och ha en rätt tight body över så kanske det sitter bättre.

Älskar att ha larm och använder det typ 24/7
  • Missimissi
    Eva 763 skrev 2015-01-16 16:10:45 följande:
    Ja det kan jag testa! Har du halo zero?

Hon ligger ju och sparkar med benen på natten, då glider nog blöjan undan.

Man blir rätt rädd när det fellarmar :/
    Den jag har är lila och heter "hero" men jag tror det är samma som nu heter halo. Om det falsklarmar hela tiden går det ju som sagt inte att använda. Kände mig nästan lurad förra gången då den ju inte är billig och knappt kunde användas ...

Ren tur att jag provade igen den här gången (min förra tjej kunde sova i sin säng och då funkar ju mitt andra larm med plattor (babysense II) men det funkar inte med en närhetstörstig som knappt klarar av babynestet....

Hoppas det funkar att fästa blöjan hårdare!
  • Missimissi
    Eva 763 skrev 2015-01-16 21:26:29 följande:
    Halo heter den som jag har! Nej fellarmar den går det ju inte! Man sover dåligt som man gör. Får prova igen snart.. Sover din bebis bredvid dig hela natten? På sidan eller?
    Han sover i babynest bredvid mig. Vissa nätter får han dock liggamma/sova bredvid mig från 05-amningen och hamnar han oftast på sidan. I babynestet ligger han på rygg. Får dock inge (eller kanske någon enstaka i början) fellarmningar på honom när han ligger på sidan (där det brukar kunna glappa lättast)
  • Missimissi
    Eva 763 skrev 2015-01-17 22:53:14 följande:

Hur ofta ammar ni som ammar? De 2 sista dagarna har Molly ammat väldigt ofta och igår kväll mellan 22-01!!! Med små pauser på några minuter!

På dagarna rätt ofta (har inte superkoll men det känns som var och varannan timme men något glesare på förmiddagen för att sen bli tätare framåt kvällen då jag ammar kanske en gång i timmen som mest)

Amning är ju knepigt på så sätt då de små gärna ammar även av andra anledningar än hunger (närhet, tröst, magont).

På natten har vi dock ett långpass på 4-5 h utan amning så då får tuttarna (och ja) vila lite
  • Missimissi
    Eva 763 skrev 2015-01-18 17:21:32 följande:
    Så har jag med det, som du! På natten och dagen :) ja visst är det så! När jag ammar kan hon ligga i 45 min-1 timme ibland!!

Men då passar jag på att läsa eller surfa
    klokt att passa på och ta det lugnt. Jag har ju haft ett par år där det varit full rulle och enda gången jag hade tid att sitta ner och verkligen slösurfa var på pendeln till och från jobbet hehe så jag njuuuuter verkligen av hur lugnt och skönt det är att bara sitta och amma och få strö-surfa eller kolla lite på tv

Det är ju ändå en så kort tid i sammanhanget som de ammar så här mkt så vi får passa på -tids nog far de runt som små troll och vi bara jagar efter och saknar detta *lugn* hehe!
  • Missimissi
    kristin10 skrev 2015-01-20 11:31:14 följande:

Jag ammar ca var tredje timme och oftast liggande i sängen då sonen oftast somnar sen. Surfar eller läser nån bok då oftast. Hur går det för er att sitta och amma? Jag tycker det inte funkar så bra och sonen blir sällan helt nöjd. Testar ibland för det måste ju fungera när man börjar röra sig ute mer.

Var på eftergranskningen igår och det blev en tur via apoteket då igen. Hade lite hemorrojder och ett av stygnen har inte läkt, så läkaren tyckte jag skulle ta lite östrogen, som tydligen kan hjälpa. Sen såg hon nån liten bit kvar i livmodern, men som tur behöver jag inte genomgå skrapning. Hon sa att det kommer ut när jag får mens om några månader.

Jag sittammar till 95% då jag inte riktigt fått tiill liggamningen än -tror han fortfarande är för liten i förhållande till mina bröst, eller så har vi bara inte hittat tekniken. Liggammade ju dottern en hel del så jag hoppas det funkar snart igen då det ju är det skönaste sättet typ. 

Med dottern blev det dock omöjligt att sitt-amma henne, i vart fall från att hon var runt 2-3 månader då hon inte kunde komma till ro då utan bara gallskrek om man försökte lägga henne till bröstet i madonna-ammning. Fick då börja amma henne stående  (!) vilket kan låta märkligt men det funkade utmärkt för en nyfiken liten tjej då jag kunde gå runt och låta henne titta på saker medan hon då ammade av ren reflex och inte kom på att hon var uttråkad haha....man fick snygga armar men det var även en av anledningarna till att jag la ner amningen vid 9 månader förra gången då hon nästan blev för tung för att amma så.

Bra med efterkoll, påminner mig om att jag måste boka in min. Misstänker att ett stygn gått upp för min del också...östrogenkrämen trodde inte jag att man fick ta när man ammade så det är ju toppen om det inte stämmer för den gjorde verkligen underverk för mina slemhinnor förra gången.
  • Missimissi
    nanna100 skrev 2015-01-27 16:17:48 följande:

Har tråden dött ut eller är det fel på min sida? Det är så tyst här.. :)

Min lilla klarade sig inte från förkylning tyvärr. Jag blev fullt kry i helgen och inatt vaknade jag av att hon hostade och ett fasligt rosslande :( inte sugen på mat heller... använde mig av koksalt och näsfrida men snoret var ändå segt som bara den. Ringe BVC på morgonen och de bad mig ringa barnmottagningen så fick besöka läkaren också. Lungorna låter bra så det är ju skönt så nu gäller det att hålla näsan ren så lillan vill äta..

Någon mer som haft era små förkylda nu?

min lille är också förkyld just nu -storasyster släpade hem förkylningen från dagis förra veckan och den har en efter en sänkt alla i familjen (jag har klarat mig bäst tack och lov).

Söndag var riktigt tufft då han hostade så att han blev alldeles röd i ansiktet och kaskadkräktes upp en massa slem -tyckte så synd om honom och läskigt var det. Rasslande andning och man märkte verkligen att han led av förkylningen -äta kunde han dock hyfsat även om han inte orkade lika mkt som vanligt.

Vi åkte in till barnläkaren för kontroll men hon skickade oss vidare till Astrid Lindgrens barnakut då hon tyckte vår lille var på gränsen till att behöva läggas in. På akuten fick vi sitta i 8!! timmar och vänta innan en läkare till slut konstaterade att han inte var tillräckligt sjuk för att läggas in....vi fick istället efter lite inhalationer av adrenalin och koksalt åka hem. Bland det värsta jag har varit med om och det var en himla pärs att sitta där i timmar med en sjuk bebis.... Märks att RS härjar för det kryllade av små sjuka bebisar....det märkliga var att man fick sitta i korridoren och vänta i alla timmarna, så var man inte sjuk innan blev man nog där av att vara där...

Alla småttingar placerades visserligen i en egen korridor och separerades från kräksjuka och äldre barn, men ändå -läkaren vi träffade på  barnsjukhuset var rätt säker på att vår lille hade fått RS (helt hundra kan man ju inte vara och det tar inte tester på det om man inte behöver bli inlagd). Då kändes det väldigt olustigt att sitta med en hostande och kräkandes bebis när det var en massa andra små bredvid (varav en hörde jag var en 2 veckors som bara hade magproblem....).

Iallafall så peakade det i söndags och han har nu sakta blivit bättre. Idag var vi på uppföljningskontroll hos läkaren som gick "bra" -så jag känner mig lugnare. Phew. Jag hoppas ni andra klarar er från RS och detta!

• Missimissi
    nanna100 skrev 2015-01-29 15:24:24 följande:

Min lilla skrutta kämpar på med sin förkylning . Den håller väl sig ganska stabil och blir väl varken sämre eller bättre, hon har sluppit feber i alla fall men vi ger Alvedon för ont i halsen som läkaren sa att vi kunde göra för hon var lite röd och irriterad bak i halsen.

Jag kan knappt sova något för jag bara ligger och lyssnar på hennes andning.. Inatt så tog jag upp henne och lät henne sova på mitt bröst så jag kunde höra henne (sover i vagga i vanliga fall). Kommer man alltid vara så här orolig eller kommer man "bli van" med tiden? Jag kommer ju bli knäpp annars, haha! Men det kanske hänger ihop med föräldraskapet!?!?! Känner att jag nästan går och är lite ångestfylld(!)

Vill bara att hon ska bli bra, helst igår... Jag längtar till våren nu så alla förkylningar slutar härja och att man kan vara ute mer.

Sorry om inlägget blev rörigt... :)

Lilla gumman då ! Vet precis hur du menar med vaket -utan andningslarm skulle jag nog inte sova alls...oron är en del av att vara förälder -jag tittar till andningen på min 3,5 åring fortfarande ibland. Tycker den värsta psd -rädslan blev bättre när hon blev ett halvår iaf. Hoppas hon kryar på sig! Min lilla kille mår mkt bättre idag iaf men är fortfarande lite snorig och hostig .
  • Missimissi

Går sakta men säkert ner -11kg kvar till vad jag vägde när jag blev gravid. Har svårt att tappa när jag ammar och vill ju inte banta järnet heller pga mjölken så ca 0,5 kg i veckan är mitt mål. Har ju dock tappat 24 kg sen han föddes så jag är rätt nöjd. Äter 1600 kcal om dagen och försöker promenera. Räknar med att vara i mål nästa jul

• Missimissi
    Eva 763 skrev 2015-02-21 22:14:54 följande:

Hej! Var längesen man kikade in här! Tiden går fort - trots att man går hemma! smile5.gif vill dela med mig om något fruktansvärt som hände i onsdags natt!!! smile4.gif

Vaknade av att Molly kaskadkräktes ca 02.30. Hon hade kräk över hela sig. Skulle byta om på henne, ser då att hon är vit och inte vid vakenhet riktigt. Trots att jag bökat m att byta pyjamas! Tar upp henne och hon verkar slö och borta i blicken - precis som om hon sover eller är på väg att vakna. Börjar ringa 1177, men får panik när hon bara hänger när min man håller henne och tittar m tom blick! Så jag ringer 112. Tar ju en halvtimme hit, så hinner bli rejält orolig ju! Hon blev inte bättre heller! Kräktes mer och även slem smile4.gif la henne på sidan tills ambulansen kom. När dem klämde och "slet" i henne kvicknade hon till lite men var fortfarande blek, så vi åkte in. Väl där var hon pigg och som vanligt igen och låg och sprattlade och log ???? dem trodde att hon kräkts så mkt att ngn nerv långt ner i halsen aktiverats, reflux? Så att dykarreflexen aktiveras! Hjärtfrekvensen går då ner och man går ner i medvetande!

Ja detta var det värsta jag varit med om!!! Trodde hon skulle sluta andas den natten :(

Herregud vad otäckt !! Förstår om du nojjar nu för en sån upplevelse skakar ju om.

Min lille är inne på sin tredje (!) förkylning, den här gången med feber inte samma sak som det hände dig men jag avskyr också nätterna och det är obehagligt när de rosslar så och ibland sätter han en massa slem i halsen så han liksom får dra efter andan och hostar till...har ju lärt mig nu att det inte är farligt och vilka tecknen man ska "leta efter för att bli orolig på riktig" men obehagligt är det iaf.
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014