Inlägg från: fiddeification |Visa alla inlägg
  • fiddeification

Barn födda okt-dec 2014

Elsie Linnéa var självklara mellannamn från start men förnamn var svårare.

Jag blev stormförtjust i Ophelia tidigt i graviditeten men sambon tyckte inte det kändes som ett bra namn så jag släppte den, mycket besviken. Vi hade t.ex Alma nu i slutet som förslag men inget bestämt. Så där var vi, BF+9 utan namn.

När hon väl var ute säger sambon "Hej Ophelia", och jag bah "Vad sa du!?" och han utbrister "Men du ser väl att det är en Ophelia!?" haha

Farfar kallar henne Opie, och vi säger väl mest Offe.

• fiddeification

Måste erkänna att vi har typ 0 nattnings-rutiner. Hon får sova lite som hon vill och jag som är hemma anpassar mig efter henne.

När hon är vaken, pigg och nöjd passar jag på att busa, låta henne ligga på mage och träna nacke och bada henne. Hemma ligger hon oftast i baby-nestet i soffan och kan sova i flera timmar men också vara vaken i flera timmar.

När jag börjar bli trött tar jag henne när hon vaknar till lite (om hon sover för tillfället) för mat och ren blöja och lägger baby-nestet i hennes säng. Hon somnar oftast direkt och vaknar 2-3 ggr per natt för mat och blöjbyte men somnar om fort och runt halv 10 går jag upp och hon vill oftast sova lite mer.

Min mamma som jobbat med spädbarn och småbarn i mååååånga år rekommenderade oss att låta bebis bestämma i början och för vår del har det funkat fantastiskt!

• fiddeification
    Kaye skrev 2015-01-15 13:10:46 följande:

Ang förstoppning fick jag tips från bm om magmassage. Typ sol och måne, vattenhjulet, trycka upp knäna mot magen och upprepa.

Trodde min lilltös hade förstoppning och fick nästan panik efter några dagar. Härjade med olja, magmassage och tog tempen. Nu har det gått några veckor och jag har fattat att hon bara bajsar var fjärde dag oavsett vad jag gör. Man kan nästan ställa klockan efter hennes bajsfester haha. Alltid samma tid var fjärde dag. :P

Min lilla bajs-tjej skiter typ en gång i timmen så måste fråga, har din tjej bajsat så sällan sedan födseln eller har det avtagit med tiden?
  • fiddeification

Här går det finfint. Från vår situation (två 20 åringar som plussar 3 mån efter att vi träffats) går det fantastiskt. Det har vart lite krångel med sambons jobb och ekonomin är väl inte på topp men det funkar. Även förhållandets sattes ordentligt på prov i början men att separera var tillslut aldrig ett alternativ så vi har pratar mycket, jag har fått prata av mig med BVC-sköterskan och nu är vi en lycklig, ung liten familj. Nu är hon snart 2 månader och är en kompakt tjej på 5414 gram med MASSOR av mysiga valkar att gosa med. BVC-sköterskan skrattar varje gång åt hennes bulliga kinder och nyfikna ögon. Kanske är det enkelt för att hon är första barnet men hon är himla lätt att ha att göra med, äter, sover och bajsar som hon ska och älskar alla som älskar henne.

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014