Inlägg från: Anehhs |Visa alla inlägg
  • Anehhs

Bf juli 2015

Verka vara fler en jag som har problem med gallsyran, min bm ringde idag efter att jag var där igår och tog prover vilket visade sig vara hepatos. Hade väldigt mycket förhöjning vilket har kommit under en snabb tid så nu på lördag ska jag in på förlossningen och ta ctg & ytterligare prover. Kan bli igångsättning, beroende på vad ctg visar, annars ska jag dit igen på måndag och ta ytterligare prover igen... Midsommar planerna sprack men ser hellre att bebis mår bra!

Är rätt nervös nu, tänk fall vi får bebis redan på lördag?! Går in i vecka 38 på söndag så bebis är "färdig" iaf!

Någon som haft hepatos?

• Anehhs
    Mecros skrev 2015-06-18 16:44:36 följande:
    Hepatos, är det leverproblem om vi har pratat om tidigare eller vad är det exakt? Hur hittade bm att du hade det? Eller kunde hon se det från standardkontrollerna?
    Ja det är en leverpåverkan som gör att det blir förhöjda gallsyror i blodet.

Det upptäcktes genom att jag berättade för min bm att jag hade mycket klåda och framförallt i handflator och fotsulor och då tog hon ett blodprov för just levern vilket där visade sig vara hepatos
  • Anehhs
    ohhello skrev 2015-06-18 17:56:58 följande:
    Men fick du veta direkt om gallsyrorna? Min BM sa att det skulle ta några dagar till innan jag fick svar på dem. Levervärdena fick jag veta nu. Var dit igår.
    Men jo, fotsulorna & precis under fingrarna har jag den värsta klådan. Annars kliar det mycket på magen & brösten men det kan ju bero på 'uttöjning'. :)
    Ja, dagen efter fick jag reda på att mina värden var rätt mycket förhöjda där med att jag fick en snabb tid till förlossningen för att göra ctg..

På mig kliar det precis överallt, hela tiden! Så fruktansvärt jobbigt:/
  • Anehhs
    ohhello skrev 2015-06-18 22:31:44 följande:

Huh. Märkligt att mina gallsyre-provsvar ska ta så länge då. Nåväl, verkar ju inte vara helpanik om de tycker vi kan avvakta så länge. Blir tokig på kliandet dock, som du säger: absolut INTE roligt! Särskilt inte när man ska försöka sova!
    Brösten & magen slutar klia om jag smörjer med kokosolja, men inte händer & fötter.

Nå nu ska jag försöka få sova lite, vilar fortfarande några timmar mitt på dagen pga sover dåligt på natten med många toabesök & värmeslag.. seriöst, svettas som en gris över eld?! Kan vakna av att hela sängen är blöt på natten. Kan ju vara så att min sambo är en orsak till det för han är stekhet när han sover...

Ja att det kan vara sån skillnad:s beror antagligen på vart man bor...

Tycker kliandet bara bli värre så imorgon ska jag testa att ta alsolsprit på kroppen, tips från min barnmorska:)

Är också supervarm på nätterna, har börjat med att ta en riktigt kall dusch innan jag lägger mig och det har hjälpt lite iaf!
  • Anehhs
    Zombiie skrev 2015-06-21 13:36:22 följande:

Hej! Jag har BF 6/7 och har oxå hepatos/graviditetskolestas. Va har ni för värden? Jag var uppe på 47 som högst i v.36 och 20 i v.37, efter att jag fått medicin utskriven. Men inget besök på FL eller ctg eller nått? Hur har behandlingsplanen sett ut för er? Tycker att det känns konstigt om man gör olika. Tacksam för svar!

Inte direkt fått höra mina värden mer än att de ligger alldeles för högt, gjorde ctg i lördags och bebisen mådde bra! Fick en ny tid till förlossningen nu på tisdag där jag ska ta nya prover & ctg. De vill vara extra noga med att hålla koll på bebisen så därför får jag ctg så ofta.. Prat om igångsättning, men ska se hur de ser ut på tisdag först.. Ska även dit på torsdag för ytterligare prover o ctg och om jag fattade det rätt så var de då vi skulle prata om eventuell igångsättning eftersom jag är i vecka 38 och för att slippa fara fram och tillbaka för ctg.. Märkligt att ni inte fått ctg när de är så noga att jag är där så ofta o ska göra det? Undrar hur höga mina värden är då egentligen...
  • Anehhs

Jag skulle även hålla extra koll på att bebisen rör sig som den ska, annars ska jag åka in direkt..

• Anehhs

Här är en till med förvärkar, trodde jag skulle få åka in inatt men det avtog efter ett tag;)

Idag var jag hos bm och mina levervärden såg bättre ut idag men däremot fick jag en tid till att göra ett TUL då mitt SF-mått inte har förändrats på 3 gånger, så på onsdag nästa vecka får vi ser vår bebis igen om hon inte behagar att komma innan dess förstås!

Blir ju såklart lite orolig, men min bm trodde att SF-måttet stod stilla pågrund av att magen sjunkit så mycket..

Någon annan som fått eller ska göra TUL?

• Anehhs

Just idag är jag så himla trött på att vara gravid, känns som att allt går emot en, har haft en hemsk natt med mycket toabesök, törstig, legat illa, förvärkar.. Ja allt!
    .. Tack & lov att det förhoppningsvis snart är över och jag hoppas verkligen verkligen att jag slipper gå över en endaste dag.... Imorgon går vi in i vecka 39!

• Anehhs
    Jennie1 skrev 2015-06-30 20:38:29 följande:

V 39, var till min ordinarie bm idag och nu var sf-måttet tillbaka på kurvan igen.. Skönt!

Bebisen ligger väl intill bäckeningången men inte fixerat ännu. Är era fixerade ännu?

Men hon menade på att den inte nödvändigtvis behöver fixeras innan förlossningen utan kan göra det när värkarna kommer igång...?

Annars är allt som vanligt med sammandragningar som ibland kommer ofta men oregelbundet. Men annars inget som tyder på att det är dags..

Här har bebis varit fixerad ett tag, när jag var hos bm nu i måndags så var hon så långt ner så hon kunde knappt känna huvudet så hon ligger startklar:)

Ska på TUL imorgon så får väl se hur det ser ut då. Är i vecka 39 och haft grymt mycket sammandragningar/förverkar inatt och hela dagen idag.. Ska se om det går att se om det är på G när jag är på fl imon:)
  • Anehhs

Idag var vi på tillväxtultraljud och fick se vår lilla tös, min barnmorska hade rätt med att hon låg väääldigt långt ner och startklar:)

Läkaren uppskattade vikten till 3200 gram och allt såg väldigt bra ut!

Ja som en annan skrev här, tänk att det äntligen har blivit Juli?! BF om 10 dagar, galet;)

Svar på tråden Bf juli 2015