• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-10 05:36:01 följande:

Emtfb: vilket kök satte ni in, är ni nöjda så här två senare? Har ni kommit på något ni skulle gjort annorlunda idag? Gäller att samla på sig erfarenheter medan man fortfarande kan

Till något helt annat; vart ifrån är alla? Har vi kanske redan lyft det? Själv är jag från Östersund.

Vi köpte ett vitt högblankt kök från elgiganten. Jag är supernöjd, har mycket bänkytor och det ångrar jag inte en sekund.
    EN stor diskho, också supernöjd med det valet, förstår inte meningen med att ha 1 mindre och en lite större diskho i ett? 
    Missnöjd med valet av bänk, köpte en svart högblank, laminat. Gissa om den är repig nu? Sen så allt flott syns ju, man måste torka av den 3ggr efter varje gång man lagat mat. ;)
    Men är supernöjd med vita högblanka luckor också, trodde jag gjorde fel som valde det, att man skulle få tvätta på luckorna varje dag, men det behövs inte :D

Jag är från Uppsala. (några mil utanför).

ChiliFrö skrev 2015-02-10 00:33:08 följande:
    Emtfb hoppas du får det godkänt! Men som jag förstått brukar det inte vara ett problem från äldreomsorgen? Konstigt att man inte går efter typ halva egentligen för de är ofta mycket lyft och besvärligt.. Diskutera det med en vän för någon vecka sen hennes kollega är gravid och klarar inte lyften så min vän sa att hon får ju slita mer på sig för att kollegan är gravid, det blir ju egentligen fel..

Är de någon som tänker sig en tur till Ullared innan bf ? För mig blir de nog minst 2ggr :D

Håller med er, för det blir mycket tunga lyft, verkligen! Dock tråkigt att gå hemma redan från v.20 :P

Jag ska till Ullared 28 mars faktiskt :D Jag åker nog bara 1gång innan bf, har en resa dit på 60mil ;)

Jamtlandstaus skrev 2015-02-09 21:08:33 följande:

Längtar som en tok efter vårt nya kök! Tror oxå att det blir så roligt att laga mat o baka där sedan

Vi har valt ett Ikeakök, svart Laxarby, bara lådor, inga överskåp. Å så blir det ett stort gå-in-i-skafferi <3

Förstår det :D Snart är det klart! ;)
    Snygga luckor! Åh varför inga överskåp? :P Vi har bara två liggandes överskåp, jag gillar när det blir stort och luftigt och de blir det när man inte har höga överskåp :)

Men avis på walk in skafferiet då!!! Lyxigt. Är köket jätte stort? :D

• Jamtlandstaus

Nej köket är inte jättestort ca 16kvm men vi hoppas planlösningen gör kvadraterna bästa rättvisa. Vi har valt bort överskåp just för att hålla köket luftigt o slippa lyft ovan axlar sen har vi valt enbart lådor, inga skåp för att lättare kunna nå grejorna. Stilen blir väl modernt lantligt med mycket bänkyta. Vi kommer ha ekskivor på bänkarna, ville gärna ha sten men det blev lite för dyrt.

Högblankt är väldigt snyggt o hade även kunnat tänka mig det men i vårt äldre hus passar det lantliga bättre.

Jag ville ha två lika stora hoar men det hade inte Ikea men två nästan lika stora hade de. Avskyr de där det enbart är en liten intill en större o en enda stor är bra om man vill diska plåtar o så enkelt men mitt arbetssätt i köket vill hellre ha två hoar. Hade önskat en köksö hett men måste acceptera att det inte får plats

Det finns inga arbetsuppgifter som är lättare fysiskt som du kan bli omplacerad till? Förstår att det måste vara drygt att bli sjukskriven redan nu...o dyrt

Själv har jag kontorsjobb så jag kommer jobba så länge det går, maken har ju dessutom blivit arbetslös så hela min lön behövs...

Jag är född och uppvuxen i Uppsala, bodde där i 24år

• ChiliFrö
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-10 20:53:40 följande:

Aha, det förklarar ditt nick Chilifrö

Jag önskar att jag vore lika trädgårdsintresserad då jag har stor trädgård men det kanske kommer senare i livet Intresserar mig gärna för matlagning o bakning o skulle gärna egenodla örter o grönsaker o skulle gärna ha mer bär.

Bodde jag längre söderut skulle jag ha fruktträd, här blir det bara små äpplen som inte är någon favorit.

Har odlat bin i flera år men blev allergisk så jag tvingades sluta då det är en "ramla-ner-och-dö-allergi". Ska genomgå en vaccinering men den tar några år att gå igenom och en graviditet kom i mellan sen ska jag återuppta det igen. Då blir det fina hallon!

Haha ja dels det och dels att mitt temperament är hett som chili :P

Bin är faktiskt en önskan jag har men känner inte att jag kommer hinna med det på sikt och att tomten är lite för liten eller snarare dumt planerad för bin så det får vara.. :/

Apropå köket så harvi faktiskt fastnat för dom luckorna också! Så sjukt snygga!även vi är inne på att inte ha några överskåp just för att det känns mycket större utan luckor och framför allt ljuset!

emtfb skrev 2015-02-10 21:05:52 följande:

Vi köpte ett vitt högblankt kök från elgiganten. Jag är supernöjd, har mycket bänkytor och det ångrar jag inte en sekund.
    EN stor diskho, också supernöjd med det valet, förstår inte meningen med att ha 1 mindre och en lite större diskho i ett? 
    Missnöjd med valet av bänk, köpte en svart högblank, laminat. Gissa om den är repig nu? Sen så allt flott syns ju, man måste torka av den 3ggr efter varje gång man lagat mat. ;)
    Men är supernöjd med vita högblanka luckor också, trodde jag gjorde fel som valde det, att man skulle få tvätta på luckorna varje dag, men det behövs inte :D

ChiliFrö skrev 2015-02-10 00:33:08 följande:
    Emtfb hoppas du får det godkänt! Men som jag förstått brukar det inte vara ett problem från äldreomsorgen? Konstigt att man inte går efter typ halva egentligen för de är ofta mycket lyft och besvärligt.. Diskutera det med en vän för någon vecka sen hennes kollega är gravid och klarar inte lyften så min vän sa att hon får ju slita mer på sig för att kollegan är gravid, det blir ju egentligen fel..

Är de någon som tänker sig en tur till Ullared innan bf ? För mig blir de nog minst 2ggr :D

Håller med er, för det blir mycket tunga lyft, verkligen! Dock tråkigt att gå hemma redan från v.20 :P

Jag ska till Ullared 28 mars faktiskt :D Jag åker nog bara 1gång innan bf, har en resa dit på 60mil ;)

Snygga luckor! Åh varför inga överskåp? :P Vi har bara två liggandes överskåp, jag gillar när det blir stort och luftigt och de blir det när man inte har höga överskåp :)

Håller med er om stora diskhoar! Vi hyrde ett litet torp under förra graviditetendär va en pytteliten och dessutom RUND ho.. de va det sämsta jag vart med om hatade den över allt annat... :/ Nu har vi en mellan stor med liten bredvid och det är bättre men  absolut inget jag skulle sätta om jag fick bestämma.. Vill också ha 2 två stora! bättre att få en urfräst bit i exakta mått av bänkskivan som man kan lägga över om man behöver ännu mer bänkyta!

Ja det är trögt, jag gick hem i 23 med tösen och nu v 20.. men man får se det positivt att det är gott att vila upp sig och förbereda sig på ankomsten av liten :)

Oj 60mil då förstår jag att du bara åker en gång :P jag har knappt 23 enkel väg ;)

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-11 04:57:17 följande:

Nej köket är inte jättestort ca 16kvm men vi hoppas planlösningen gör kvadraterna bästa rättvisa. Vi har valt bort överskåp just för att hålla köket luftigt o slippa lyft ovan axlar sen har vi valt enbart lådor, inga skåp för att lättare kunna nå grejorna. Stilen blir väl modernt lantligt med mycket bänkyta. Vi kommer ha ekskivor på bänkarna, ville gärna ha sten men det blev lite för dyrt.

Högblankt är väldigt snyggt o hade även kunnat tänka mig det men i vårt äldre hus passar det lantliga bättre.

Jag ville ha två lika stora hoar men det hade inte Ikea men två nästan lika stora hade de. Avskyr de där det enbart är en liten intill en större o en enda stor är bra om man vill diska plåtar o så enkelt men mitt arbetssätt i köket vill hellre ha två hoar. Hade önskat en köksö hett men måste acceptera att det inte får plats

Det finns inga arbetsuppgifter som är lättare fysiskt som du kan bli omplacerad till? Förstår att det måste vara drygt att bli sjukskriven redan nu...o dyrt

Själv har jag kontorsjobb så jag kommer jobba så länge det går, maken har ju dessutom blivit arbetslös så hela min lön behövs...

Jag är född och uppvuxen i Uppsala, bodde där i 24år

Smart att tänka på axlarna! Vi har också lådor, inga skåp. Jätteskönt och som du säger, att lättare kunna nå sakerna. Vi ville också ha sten, men det kostade typ mer än vad hela köket kostade nästan Flört
    Ek är sjukt snyggt, men så opraktiskt, iaf hos oss. skulle bli förstörd direkt och vi är inte sånna som skulle kunna underhålla med slipning och oljning Tungan ute

Spännande, du får gärna slänga upp bilder sen Skrattande

Jahaa, men varför flyttade du? Tungan ute

ChiliFrö skrev 2015-02-11 19:07:45 följande:

Apropå köket så harvi faktiskt fastnat för dom luckorna också! Så sjukt snygga!även vi är inne på att inte ha några överskåp just för att det känns mycket större utan luckor och framför allt ljuset!

emtfb skrev 2015-02-10 21:05:52 följande:

Håller med er om stora diskhoar! Vi hyrde ett litet torp under förra graviditetendär va en pytteliten och dessutom RUND ho.. de va det sämsta jag vart med om hatade den över allt annat... :/ Nu har vi en mellan stor med liten bredvid och det är bättre men  absolut inget jag skulle sätta om jag fick bestämma.. Vill också ha 2 två stora! bättre att få en urfräst bit i exakta mått av bänkskivan som man kan lägga över om man behöver ännu mer bänkyta!

Ja det är trögt, jag gick hem i 23 med tösen och nu v 20.. men man får se det positivt att det är gott att vila upp sig och förbereda sig på ankomsten av liten :)

Oj 60mil då förstår jag att du bara åker en gång :P jag har knappt 23 enkel väg ;)

Håller med till fullo, med att inte ha överskåp! Vi har dock så litet och avlångt kök, så utrymmet behövs och då blev de liggandesskåp. Men lite luftigare är de än att ha högskåp :)

Usch, jag är allergisk mot runda hoar. :D

Ja det är väl jätte bra att vila upp sig innan, allt för att du och bebis ska må bra :) Haha oj, så nära. Hjälp jag hade åkt dit varje månad om jag bott så nära :D Vart kommer du ifrån? :)

• ChiliFrö
    emtfb skrev 2015-02-12 19:52:06 följande:

Smart att tänka på axlarna! Vi har också lådor, inga skåp. Jätteskönt och som du säger, att lättare kunna nå sakerna. Vi ville också ha sten, men det kostade typ mer än vad hela köket kostade nästan Flört
    Ek är sjukt snyggt, men så opraktiskt, iaf hos oss. skulle bli förstörd direkt och vi är inte sånna som skulle kunna underhålla med slipning och oljning Tungan ute

Spännande, du får gärna slänga upp bilder sen Skrattande

ChiliFrö skrev 2015-02-11 19:07:45 följande:

Håller med till fullo, med att inte ha överskåp! Vi har dock så litet och avlångt kök, så utrymmet behövs och då blev de liggandesskåp. Men lite luftigare är de än att ha högskåp :)

Usch, jag är allergisk mot runda hoar. :D

Ja det är väl jätte bra att vila upp sig innan, allt för att du och bebis ska må bra :) Haha oj, så nära. Hjälp jag hade åkt dit varje månad om jag bott så nära :D Vart kommer du ifrån? :)

Vi har lackade ek luckor nu,typ 20 år gamla.. dom var snygga när vi flyttade in men efter 2 år med en liten tjej så har dom fått en del stryk.. Skulle också gärna ha stenbänk i de framtida köket men som du säger, man får se vad plånboken säger :O

Ja vem f*n kom på runda hoar :O 

haha jag är där 4-5 ggr per år :P köper alla förbruknings varor där och alla våtservetter!!! dom kostar bara 8 kr och är så sjukt mycket bättre än typ ica basic!
    Det är så otroligt kul att åka dit :P

Jag bor i Västra skaraborg på gränsen till Trollhättan typ 2km ifrån ;) 

Hur tycker ni ang detta med att ringa in till förlossningen nu när det är så långt kvar? 
    Hade ett gäng gravida hos mig idag och då kom vi in på detta (har även av nyfikenhet startat en annan tråd om det) om när man ska/bör ringa in. Jag drar mig för att ringa vill ju inte vara iväg och till besvär och så kände dom flesta, bara en av 5 tjejer i gänget tyckte att man kunde ringa för typ vad som helst.
    När skulle du ringa? avvaktar du längre än du borde? eller hur tänker du? :)

• Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-02-12 19:52:06 följande:

Spännande, du får gärna slänga upp bilder sen 

Maken har lovat att ta hand om underhållet av bänkskivorna
    Kan lägga upp bilder sedan köket kommit på plats.

Uppsala lämnade jag för jobb. Jag jobbade som officer på F4 flygflottilj men nu har garnisonen lagts ner men jag trivs så bra här så jag vill inte flytta tillbaka.
    Gillar småstadslivet med ett lägre tempo och mindre stök men visst kan jag ibland sakna närheten till kommers, event och billiga resor...men inte tillräckligt mycket
  • Jamtlandstaus
    ChiliFrö skrev 2015-02-12 20:45:04 följande:

Hur tycker ni ang detta med att ringa in till förlossningen nu när det är så långt kvar? 
    Hade ett gäng gravida hos mig idag och då kom vi in på detta (har även av nyfikenhet startat en annan tråd om det) om när man ska/bör ringa in. Jag drar mig för att ringa vill ju inte vara iväg och till besvär och så kände dom flesta, bara en av 5 tjejer i gänget tyckte att man kunde ringa för typ vad som helst.
    När skulle du ringa? avvaktar du längre än du borde? eller hur tänker du? :)

Sjukvården gör väl ingenting för att rädda barnet före v.23 så där skulle jag väl dra gränsen för när man skall ringa förlossningen för att fråga och självklart skall det jag frågar om handla om graviditeten på något sätt.
  • ChiliFrö
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-12 21:41:06 följande:

Sjukvården gör väl ingenting för att rädda barnet före v.23 så där skulle jag väl dra gränsen för när man skall ringa förlossningen för att fråga och självklart skall det jag frågar om handla om graviditeten på något sätt.

Ja vi pratade om oss i nu läget, jag är sist ut med v 23 hon som är längst är 28 och givetvis är de graviditets åkommor som det handla om ;)

Den ena tjejen som är v25 eller v26 minns inte riktigt hon ringer för allt tex en illning i magen eller om hon har lite extra SD eller så medan vi andra är väldigt återhållsamma med vårt ringande :P jag kanske mest... På gott och ont, borde kanske ringt när en bit av slemisen släppte för att diskutera med dom men nja det hände ju inget mer.. :/

Men du är inte så att du väntar med att ringa om du är orolig eller så?
  • Jamtlandstaus

Det skulle bero på graden av orolighet. Kanske först ringa BM för att kolla om/vad hon tänker om saken o sedan om svaret inte är tillräcklig skulle jag ringa FL.

Alla har ju olika gräns för när det blir för oroande...o de är ju till för att vara experter på området o du får inga expertsvar på typ 1177.

Jag ringde till 1177 ang min astma när det inte gick att komma fram till min HC o de pratade själv om att jag skulle ringa FL(!) då jag var gravid men då jag har någon vecka till v23 kvar så fick det bli annan lösning

• ChiliFrö
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-13 08:55:10 följande:

Det skulle bero på graden av orolighet. Kanske först ringa BM för att kolla om/vad hon tänker om saken o sedan om svaret inte är tillräcklig skulle jag ringa FL.

Alla har ju olika gräns för när det blir för oroande...o de är ju till för att vara experter på området o du får inga expertsvar på typ 1177.

Jag ringde till 1177 ang min astma när det inte gick att komma fram till min HC o de pratade själv om att jag skulle ringa FL(!) då jag var gravid men då jag har någon vecka till v23 kvar så fick det bli annan lösning

Okej :) det är kul att höra hur olika man tänker kring de,men jag ringer också hellre bm först, men 1177 kan nästan kvitta. Varje gång jag ringt för dottern så har dom varit tveksamma och velat fram och tillbaka för att avsluta med det är nog bäst ni åker in och får det kollat :/ så man kan lika gärna åka in direkt om man ska ringa dom :P

Oj före v22 hör man i mitt landsting till gyn akuten.. :O 

Hur går de med din förkylning förresten? blir du bättre? :)

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015