• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla
    A82 skrev 2015-01-22 11:56:16 följande:

När jag pratade med min kollega som fått tvillingar så berättade hon att de i början låg bredvid varandra med huvudet mot långsidan i spjälsängen. Sedan när de blev större låg de skavfötters i samma säng. Innan de till slut fick en varsin spjälsäng. Så tänker vi nog också göra om det fungerar bra. 

Får se hur små tjejerna kommer vara, vi har ju två liggdelar till vagnen (Emmaljunga Double Viking). Där är ju liggdelarna betydligt smalare än på vår förra vagn (Edge Duo) som är såld nu. 

Nu är ju du visserligen längre gången än mig, men det är visst mkt jag inte funderat på än... ;)

Vecka 32 Jag har ju börjat skaffa lite grejer nu sen jag blev sjukskriven, har inte haft nån ork till det alls innan. Så nu kommer alla praktiska funderingar såklart.
  • JhjärtaK

Såhär börjar min morgon, och jag som i vanliga fall inte äter några som helst tillskott

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2015-01-23 08:05:19 följande:

Såhär börjar min morgon, och jag som i vanliga fall inte äter några som helst tillskott

Hehe!

Omega 3 kan jag ju se... sen en multivitamin... men resten då? :)
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-01-23 08:05:19 följande:

2 niferex? Håller din mage för det? Vad ligger du på i hb?

Jag petar i mig en i veckan typ..Magen kraschar annars och min bm sa att med hb på 118 var det inte supernoga att jag tog men jag tänker att nån då och då iaf gör lite nytta
  • Trippelmamma76

Har hört att man inte ska ta två Niferex samtidigt utan på olika tider på dagen, för att kroppen inte kan ta upp så mycket järn på en gång?

• Trippelmamma76

Man ska även sluta med omega3 några v före beräknad förlossning då de ökar blödningsrisken (allt enligt min bm)

• nokla
    Trippelmamma76 skrev 2015-01-23 13:30:07 följande:

Man ska även sluta med omega3 några v före beräknad förlossning då de ökar blödningsrisken (allt enligt min bm)

Fast man har inte i studier kunnat påvisa att de som äter omega3 blöder mer. Sen sägs ju att omega3 ska vara bra för att motverka en för tidig förlossning och så är det ju mest nu i tredje trimestern som man ser att halterna omega3 hos mammorna sjunker för att barnen tar mycket.
  • nokla

Mvc idag, järnvärdet hade sjunkit 10 enheter på två veckor så inte konstigt att man känner sig lite sunkig... Men då har väl bebisarna fått i sig mycket då om man ska se det positivt.

SF-måttet 32 cm nu i vecka 32 å bebisarnas hjärtslag låg på 148 och 150.

• Trippelmamma76

Ok, om du har läst studier på detta så har du nog bättre koll än min bm då. Då kanske jag kan fortsätta hela graviditeten med omega3 den här gången...

Hmm, verkar f. ö. som att jag är betydligt större än andra här som skriver om sitt SF-mått... 31 cm var jag när jag var i v 25?? Är ni möjligen förstföderskor? Man blir ju ofta lite större som omföderska så det kanske är det... Min bm vill inte riktigt säga vad som är "normalt", bara att det inte finns standardkurvor för duplex.

• nokla
    Trippelmamma76 skrev 2015-01-23 14:34:20 följande:

Ok, om du har läst studier på detta så har du nog bättre koll än min bm då. Då kanske jag kan fortsätta hela graviditeten med omega3 den här gången...

Hmm, verkar f. ö. som att jag är betydligt större än andra här som skriver om sitt SF-mått... 31 cm var jag när jag var i v 25?? Är ni möjligen förstföderskor? Man blir ju ofta lite större som omföderska så det kanske är det... Min bm vill inte riktigt säga vad som är "normalt", bara att det inte finns standardkurvor för duplex.

Nä det finns ju inga standardkurvor för tvillingar, inte när man mäter dem på ultraljud heller då de lite "orättvist" jämförs med singlar Jag tror jag ligger precis på den övre standardkurvan för singelgraviditeter, det är min tredje graviditet men jag har inte blivit jättestor de två tidigare heller. Jag har börjat få lite mage nån gång i slutet av sjunde månaden och den har aldrig riktigt blivit så stor att den varit i vägen eller hindrat rörligheten. Nu däremot är jag lika smidig som ett kylskåp
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D