• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 09:54:26 följande:

Idag är det dags för något slags "snittsamtal", får se vad det innebär.

Är i vecka 31 idag så äntligen 30 fulla veckor, whoho! Nu är det bara fyra veckor kvar tills de anses såpass klara att de inte skulle försöka hindra en förlossning om den drog igång men hoppas såklart att de stannar inne ända tills de är färdigbakade smile1.gif

Spännande, lycka till! :)

Ahaa, är det så. Har för mig min läkare sagt något om det också att målet är 34+0, men dom stoppat alltså inte förlossningen då? Jag är i 32+2 nu så det är ju himla bra om det stämmer. Varje vecka just nu känns som ett mål :)
  • JhjärtaK

Var på "snittsamtal" idag vilket visade sig vara att läkaren skriver en remiss till "snittgruppen" på sjukhuset som därefter beslutar huruvida man blir beviljad snitt eller inte och sen ger de ett datum. Läkaren sa att han skulle skriva remissen så att de med största sannolikhet inte skulle ha några invändningar så det kändes iaf skönt.

Sen gjorde han en cervix-koll också då jag haft en hel del onda sd och den var fortfarande helt stängd och opåverkad på 36 mm, skönt!

• JhjärtaK
    Joss81 skrev 2015-01-21 17:39:33 följande:

Hej.

Jag väntar tvillingar i v 20. Tänkte fråga er som kommit lite längre. Känner ni till dessa? Vilken är bäst?

www.graviditetskollen.nu/produkter/for-gravida/stodbalten-for-gravida/carriwell-stodbalten/carriwell-stodgordel

www.graviditetskollen.nu/produkter/for-gravida/stodbalten-for-gravida/carriwell-stodbalten/carriwell-stadbalte-svart«?1

Grattis

Det understa bältet verkar mest vara ett fogbälte så jag skulle nog välja den översta "gördeln" istället. Verkar ge ett mer utbrett stöd för magen.
  • Joss81
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 19:01:28 följande:

Grattis

Det understa bältet verkar mest vara ett fogbälte så jag skulle nog välja den översta "gördeln" istället. Verkar ge ett mer utbrett stöd för magen.

Grattis

Tack så mycket Ja det har du nog helt rätt i. Jag har normalt sett medium i kläder och sånt men frågan är om jag bör beställa large eftersom magen kommer bli mkt större än en vanlig graviditet?
  • JhjärtaK
    Joss81 skrev 2015-01-21 21:26:22 följande:

Grattis

Tack så mycket smile1.gif Ja det har du nog helt rätt i. Jag har normalt sett medium i kläder och sånt men frågan är om jag bör beställa large eftersom magen kommer bli mkt större än en vanlig graviditet?
    Haha, ja jag skulle verkligen rekommendera large, nästan alla mina gravidtoppar börjar bli eller har redan blivit för små över magen nu i vecka 31
  • Joss81
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 21:54:12 följande:

Haha, ja jag skulle verkligen rekommendera large, nästan alla mina gravidtoppar börjar bli eller har redan blivit för små över magen nu i vecka 31

Ja haha, jag vet vad jag har att vänta mig Men jag menade storleken på själva stödgördeln, inte på vanliga kläder
  • nokla

Kuddar till spjälsäng... Två små kuddar till vagn/vagga som får plats bredvid varann eller?

• A82
    nokla skrev 2015-01-22 09:26:00 följande:

Kuddar till spjälsäng... Två små kuddar till vagn/vagga som får plats bredvid varann eller?

När jag pratade med min kollega som fått tvillingar så berättade hon att de i början låg bredvid varandra med huvudet mot långsidan i spjälsängen. Sedan när de blev större låg de skavfötters i samma säng. Innan de till slut fick en varsin spjälsäng. Så tänker vi nog också göra om det fungerar bra. 

Får se hur små tjejerna kommer vara, vi har ju två liggdelar till vagnen (Emmaljunga Double Viking). Där är ju liggdelarna betydligt smalare än på vår förra vagn (Edge Duo) som är såld nu. 

Nu är ju du visserligen längre gången än mig, men det är visst mkt jag inte funderat på än... ;)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D