• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla

Läkaren på ultraljudet sist sa att det är rätt vanligt att tvillingar skiljer i vikt, att det är en mindre och en större. Mina var ju väldigt lika, men små.

Sen är det väl först efter v 30 som tvillingar brukar plana ut å växa mindre än enlingar, vanligtvis? Eller minns jag detta galet?

Vi har nog bestämt namn, sen får man ju se när man träffar dem om man tycker namnen passar

• A82
    nokla skrev 2015-01-12 21:27:33 följande:

Läkaren på ultraljudet sist sa att det är rätt vanligt att tvillingar skiljer i vikt, att det är en mindre och en större. Mina var ju väldigt lika, men små.

Sen är det väl först efter v 30 som tvillingar brukar plana ut å växa mindre än enlingar, vanligtvis? Eller minns jag detta galet?

Vi har nog bestämt namn, sen får man ju se när man träffar dem om man tycker namnen passar

Nej du har rätt - och jag ska sluta nojja hela tiden. Så länge läkarna är nöjda så ska man vara det själv också. :) 

Vi tycker att det är jättesvårt med namn och har långt ifrån bestämt oss. De ska passa bra ihop (även med storebror), men inte vara för lika. Gärna rätt så korta, inte för vanliga och inte för ovanliga. ;) haha 
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-12 23:08:28 följande:
    Nej du har rätt - och jag ska sluta nojja hela tiden. Så länge läkarna är nöjda så ska man vara det själv också. :) 

Vi tycker att det är jättesvårt med namn och har långt ifrån bestämt oss. De ska passa bra ihop (även med storebror), men inte vara för lika. Gärna rätt så korta, inte för vanliga och inte för ovanliga. ;) haha 
    Mina har skiljt allt från ingenting till 10% så det varierar en hel del från gång till gång också. Så länge läkarna är nöjda så är det inget att oroa sig över
  • JhjärtaK

Var hos bm idag och allt ser fint ut. Hon lyckades till och med hitta "riktigt" hjärtljud från tvilling 1 (oftast hör man "bara" flödet från navelsträngen då moderkakan ligger ivägen och dämpar) Tv1 hade 130 och Tv2 hade 145.

Bt 125/60 och blodsocker 4,1. Och järnvärdet hade äntligen gått upp från 110 och låg nu på 120, whoho!!

Sf-mått var 32 cm så följer min kurva väldigt bra. Är i vecka 30 imorgon

• nokla

Vad är det i såna där babyboxar nuförtiden? Har för mig att det var mest sånt jag inte ville använda sist, som babyolja och andra tveksamma produkter och att de stod ouppackade å sen slängdes Men förutom babyoljan kan jag inte komma ihåg nåt av vad som var i.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-14 07:44:51 följande:

Vad är det i såna där babyboxar nuförtiden? Har för mig att det var mest sånt jag inte ville använda sist, som babyolja och andra tveksamma produkter och att de stod ouppackade å sen slängdes smile1.gif Men förutom babyoljan kan jag inte komma ihåg nåt av vad som var i.

Jag tror att i vissa är det mest skräp men att det i någon/några faktiskt är lite användbara saker. De flesta apotek har numera boxar och babyproffsens skall tydligen vara bra i förhållande till många andra.
  • stinaa
    nokla skrev 2015-01-14 07:44:51 följande:

Vad är det i såna där babyboxar nuförtiden? Har för mig att det var mest sånt jag inte ville använda sist, som babyolja och andra tveksamma produkter och att de stod ouppackade å sen slängdes smile1.gif Men förutom babyoljan kan jag inte komma ihåg nåt av vad som var i.

Håller med. Har inte ens bemödat mig hämtat ut boxar den här gången, sist var det precis som du skriver mycket skräp och sånt jag inte vill använda till bebis. Men i nån Box var det iaf nån napp och lite blöjor :) Jag kommer ihåg att då tyckte jag att Kronans var bäst.
  • nokla

Jag har köpt de här ekologiska napparna i naturgummi, och så har vi tygblöjor. De kan iofs vara lite för stora precis när de föds, behöver de prematurstorlekar så kör vi på engångs tills de växer i tygblöjorna.

Idag på tillväxtultraljudet hade de allt tjockat på sig lite, heja bebisarna! 1300 och 1200 gram uppskattat så hamnar de "bara" på -24 och -21%

Allt annat såg hur bra som helst ut så nu slipper jag ctg två ggr i veckan å ska bara in på ett tillväxtultraljud till om 2 veckor.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-15 12:53:18 följande:

Jag har köpt de här ekologiska napparna i naturgummi, och så har vi tygblöjor. De kan iofs vara lite för stora precis när de föds, behöver de prematurstorlekar så kör vi på engångs tills de växer i tygblöjorna.

Idag på tillväxtultraljudet hade de allt tjockat på sig lite, heja bebisarna! 1300 och 1200 gram uppskattat så hamnar de "bara" på -24 och -21% smile1.gif

Allt annat såg hur bra som helst ut så nu slipper jag ctg två ggr i veckan å ska bara in på ett tillväxtultraljud till om 2 veckor.

Yay för bebisarna! Och skönt att slippa ctg
  • nokla

Ja och tvilling 1 låg med huvudet ner i värsta förlossningspositionen, hoppas hon stannar med huvudet åt det hållet! T2 ligger i säte men det är ju inte så noga. Å moderkakan ligger inte i vägen vare sig för vaginal förlossning som jag hoppas på eller för snitt om det skulle bli nödvändigt så nu har jag lite färre saker kvar att oroa mig för.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D