• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK

Nu är de över ett kilo, whoho! 1061 g respektive 1161 g

Tv 1 följer sin kurva rätt så precis, -12% denna gång (-13% förra) och Tv2 har tjockat till sig lite så -4% (-10% förra).

Båda hade gott om fostervatten och fyllda urinblåsor samt normala fostervattenrörelser så tummen upp!

Dagens läkare dock kändes lite sådär gällande interaktionen. Han blev väldigt stressad när vi frågade när man bestämde snittdatum och började ifrågasätta varför de skulle snittas så jag fick dra hela historien om min förlossningsskada och sen så sa han att det ändå var bättre om vi bestämde detta med en annan läkare som vi diskuterat det med tidigare (och som rekommenderade snitt).

Jaja, skall till den läkaren om en månad och är i vecka 32 då så det blir väl rätt lagom.

• nokla

Ja det är lite krångligt att hitta dem. Jag brukar sitta i en vanlig stol med en kudde bakom, de frågar alltid om jag har suttit upp innan för med tvillingar behövs det av någon anledning ibland att man ligger ner, men det har ju funkat hittills att sitta upp så då har vi kört på det.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-05 12:18:06 följande:

Ja det är lite krångligt att hitta dem. Jag brukar sitta i en vanlig stol med en kudde bakom, de frågar alltid om jag har suttit upp innan för med tvillingar behövs det av någon anledning ibland att man ligger ner, men det har ju funkat hittills att sitta upp så då har vi kört på det.

Skönt att du fått sitta! Den enes hjärta var så långt ner mot höftbenet typ så jag behövde vara mer utsträckt antar jag.
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2015-01-04 18:35:27 följande:

Min arbetsgivare täcker upp till 90% av lönen via vårt försäkringsbolag men det är först efter 90 dagars sjukskrivning så det lär knappast bli några extra pengar från den tyvärr.

Jag har inte ens tänkt på mitt fackförbund faktiskt. Har Sveriges Ingenjörer. Kanske borde kolla med dem helt klart. Vi har dock inte kollektivavtal hos min arbetsgivare.

Afa försäkring betalar ut 12,5 % av sjukersättningen från försäkringskassan i tillägg från 15:e sjukskrivningsdagen. Försäkringen gäller för privat eller kooperativt anställda arbetare, inte tjänstemän. Om nån känner sig träffad av den beskrivningen så kolla upp det, det är jättevanligt att folk inte får ut på försäkringen för att de helt enkelt inte känner till den och skickar in en ansökan. Och ja det är alltid bra att kolla med facket om allt som påverkar hur man jobbar och vad man har för inkomst, tex när man ska vara föräldraledig så kan det hända att man missar inbetalningar till tjänstepension eller så som man i vissa fall har rätt till men inte får per automatik.
  • julii

Konstig fråga kanske...men äter ni påläggsskinka? Har inte vågat äta de under hela graviditeten och är så sjukt sugen på det. Har läst att man kan frysa ner de för att bakterier ska försvinna men tycker de inte alls blir gott... :/

• nokla

Jag gjorde det först, sen läste jag att det var nån listeriaforskare som inte tycker man ska äta nåt sånt kallt alls. Listeria dör inte vid nedfrysning, det är toxoplasma som gör, listeria dör bara om man upphettar till minst 70 grader. Det är väldigt liten risk att bli smittad men då det är så allvarliga konsekvenser att barnet kan dö i magen så avstår jag hellre några månader.

• JhjärtaK

Jag äter kokt skinka men frågar i affären efter bäst före datumet på de skinkorna de har och så väljer jag den som har bäst datum och har ingen av de jättelångt till bäst före så ber jag dem att öppna en ny skinka med bättre datum. Och det har de gladeligen gjort

Vi handlar på ett Ica Maxi där det är sjukt mycket ruljans plus att de har ordentliga rutiner så man får väldigt färska varor.

Jag äter inte kokt skinka som jag inte köpt själv dock.

• Cinnamon02
    julii skrev 2015-01-04 14:35:54 följande:

Hur många är vi här i tråden som väntar tvåäggstvillingar?

Hur många ultraljud har/kommer ni art göra?

Jag gjorde kub v.12 rul v.18 och kommer nu inte göra nästa förrens v.28 tror jag de va. Är i 23 nu så tycker det känns super långt dit. När jag läser här tycker jag att alla går på ultraljud hela tiden :p

Vi väntar (mest sannolikt) tvåäggs Glad Vi har nästa UL i v 24+, sedan 28+ och därefter varannan vecka.
  • JhjärtaK
    Cinnamon02 skrev 2015-01-07 00:48:15 följande:
    Vi väntar (mest sannolikt) tvåäggs Glad Vi har nästa UL i v 24+, sedan 28+ och därefter varannan vecka.
    Haha, så ironiskt att ni börjar gå varannan vecka vid 28+, det är då man brukar dra ner antalet kontroller här i Gbg när man väntar enäggs som delar moderkaka (förutsatt att allt sett bra ut på UL innan)

Fast jag "lyckades" boka in två UL till för några veckor sedan så mina fortsätter ändå med tvåveckors-intervall i ännu en månad, tills jag är i vecka 32.

Vecka 29 idag, så första milstolpen nådd! (28 fulla veckor)
  • A82

Idag föll en sten, var till läkaren imorse och blev sjukskriven 50%. Jag hoppas kunna jobba så resten av månaden. 

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D