• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-07 14:10:15 följande:

Idag föll en sten, var till läkaren imorse och blev sjukskriven 50%. Jag hoppas kunna jobba så resten av månaden. 

Men så skönt! Idag är första dagen som maken är på jobbet och dottern på förskolan och jag hemma och gud vad den här vilan är behövlig!

Är riktigt förundrad över er som fortfarande orkar att arbeta. Men ta inte ut er i onödan bara utan ta hand om er själva.
  • nokla

Jag blev sjukskriven 100% månaden ut, blir ju ändå ett himla flängande bara att åka till sjukhuset för kontroller 2 ggr i veckan plus mina vanliga besök på mvc varannan vecka. Fullbokad...

• nokla

Jag blev sjukskriven 100% månaden ut, blir ju ändå ett himla flängande bara att åka till sjukhuset för kontroller 2 ggr i veckan plus mina vanliga besök på mvc varannan vecka. Fullbokad...

• justordinary

Jag har läkarbesök i veckan och tänker lyfta frågan om sjukskrivning på deltid då. Se om det funkar att jobba 50% i typ två veckor. Har en del sammandragningar nu så gäller väl att börja vila... Håller tummarna att allt ser ok ut på nästa kontroll... Vecka 26 idag. När vågar man egentligen andas ut att de sluppit TTS?

• sayonara

Hej alla blivande tvillingföräldrar!

Jag fick tvillingar för drygt ett och ett halvt år sedan och kom in här av en tillfällighet.

Angående TTS så hade mina killar det, men lindrig variant. Det upptäcktes när de var födda (v39+0, båda vägde knappt 2500, den ena 2 hekto mindre än den andre) och resulterade i att den ena fick sola och den andre fick en blodtransfusion någon av de första dagarna. De såg ut som ketchup och senap de första dagarna, men mådde rätt bra. Vi var inlagda i en vecka och fick sedan gå på permission, och efter en vecka till var de utskrivna. Med det vill jag ha sagt att det faktiskt inte behöver vara särskilt dramatiskt med TTS, och att det finns exempel på när det gått bra!

Lycka till allihop!

• nokla

Idag fick jag prova att ligga ner vid ctg för att det har varit lite dålig kontakt de senaste gångerna. Det var hemskt obekvämt å efter en stund höll jag på att svimma å sen mådde jag så dåligt att jag inte klarade att sitta på en stol heller. Slutade med att jag fick ligga på sidan och barnmorskan fick stå och hålla givarna mot magen manuellt. Men bebisarna blev godkända, det var bara jag som mådde dåligt.

Ultraljudet var ju svårt att göra utan att jag låg på rygg men jag fick typ rulla över på sidan och andas lite varannan minut. De såg iaf jättefina ut och fortfarande lika och bra med fostervatten, fyllda urinblåsor, bra flöden i navelsträngarna å allt som det ska va. Så det verkar inte finnas några fysiska hinder för dem att ta upp näring å växa som de ska, det verkar mest som att de inte har genetiska anlag för att bli så stora helt enkelt. De har ju inte så storväxta föräldrar heller

Nu får vi bara hoppas att de följer sin kurva på uppföljningen och inte tappar.

• JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-07 20:48:36 följande:

Jag har läkarbesök i veckan och tänker lyfta frågan om sjukskrivning på deltid då. Se om det funkar att jobba 50% i typ två veckor. Har en del sammandragningar nu så gäller väl att börja vila... Håller tummarna att allt ser ok ut på nästa kontroll... Vecka 26 idag. När vågar man egentligen andas ut att de sluppit TTS?

Jag slutade oroa mig för TTS innan jul, var då i vecka 26. Allt hade sett så bra ut att min läkare två veckor innan sa att hon inte trodde att de skulle utveckla TTS och det kändes ju jätteskönt att höra. Och även om de skulle utveckla TTS senare så blir det då en lindrigare form om jag förstått det hela rätt såsom för mamman som skrev här ovan.

Nu är det mer att de växer ordentligt och inte vill titta ut för tidigt som oroar mig, haha, alltid är det något
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-08 14:55:50 följande:

Idag fick jag prova att ligga ner vid ctg för att det har varit lite dålig kontakt de senaste gångerna. Det var hemskt obekvämt å efter en stund höll jag på att svimma å sen mådde jag så dåligt att jag inte klarade att sitta på en stol heller. Slutade med att jag fick ligga på sidan och barnmorskan fick stå och hålla givarna mot magen manuellt. Men bebisarna blev godkända, det var bara jag som mådde dåligt.

Ultraljudet var ju svårt att göra utan att jag låg på rygg men jag fick typ rulla över på sidan och andas lite varannan minut. De såg iaf jättefina ut och fortfarande lika och bra med fostervatten, fyllda urinblåsor, bra flöden i navelsträngarna å allt som det ska va. Så det verkar inte finnas några fysiska hinder för dem att ta upp näring å växa som de ska, det verkar mest som att de inte har genetiska anlag för att bli så stora helt enkelt. De har ju inte så storväxta föräldrar heller smile1.gif

Nu får vi bara hoppas att de följer sin kurva på uppföljningen och inte tappar.

Åh, lider med dig. Att ligga ner vid ctg var verkligen inte bekvämt! Och UL på rygg börjar bli riktigt obehagligt efter några minuter.

Nästa gång är det som tur dr Jakobsson som gör mitt UL och han är väldigt effektiv vilket uppskattas enormt!

Härligt att allt såg bra ut och håller tummarna för att de följer sina kurvor
  • stinaa

Håller med om att ctg är jättejobbigt. Jag åkte in i måndags pga regelbundna, onda sammandragningar, det visade sig att tappen hade förkortats lite (2,5 cm). Men jag blev bara kvar över natten och fick senare åka hem då det gick över. Men för det första så hittade dom knappt tvillingarna när dom gjorde ctg, eller dom trodde hela tiden det var samma eftersom hjärtslagen var så lika. Men det var fruktansvärt jobbigt att ligga på rygg, började efter bara några minuter må illa och bli svimfärdig. Tillslut fick jag sätta mig upp och dom fick hålla i dosorna, sen mådde jag illa i flera timmar. Hua! För att inte tala om nätterna, det enda som funkar någorlunda är att ligga på sidan, men nu börjar det bli jobbigt också! Hur sover ni på nätterna? Vecka 30+4 nu.

• julii
    stinaa skrev 2015-01-09 09:52:05 följande:

Håller med om att ctg är jättejobbigt. Jag åkte in i måndags pga regelbundna, onda sammandragningar, det visade sig att tappen hade förkortats lite (2,5 cm). Men jag blev bara kvar över natten och fick senare åka hem då det gick över. Men för det första så hittade dom knappt tvillingarna när dom gjorde ctg, eller dom trodde hela tiden det var samma eftersom hjärtslagen var så lika. Men det var fruktansvärt jobbigt att ligga på rygg, började efter bara några minuter må illa och bli svimfärdig. Tillslut fick jag sätta mig upp och dom fick hålla i dosorna, sen mådde jag illa i flera timmar. Hua! För att inte tala om nätterna, det enda som funkar någorlunda är att ligga på sidan, men nu börjar det bli jobbigt också! Hur sover ni på nätterna? Vecka 30+4 nu.

Jag har jätte svårt att sova på nätterna. Får ont i höfterna av att ligga på sidan och ligga på rygg är inte ens att tänka på. Så snurrar från sida till sida och blir illamående och måste kissa flera gånger varje natt så blir inte alls nån sammanhängande sömn.. jobbigt!!
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D