• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • A82
    nokla skrev 2015-01-15 16:32:39 följande:

Ja och tvilling 1 låg med huvudet ner i värsta förlossningspositionen, hoppas hon stannar med huvudet åt det hållet! T2 ligger i säte men det är ju inte så noga. Å moderkakan ligger inte i vägen vare sig för vaginal förlossning som jag hoppas på eller för snitt om det skulle bli nödvändigt så nu har jag lite färre saker kvar att oroa mig för.

Vad skönt att allt såg så bra ut! :)
  • JhjärtaK

Idag skall jag träffa en psykolog via mvc för att prata av mig lite oro inför bebisarnas ankomst och hur det kan komma tänkas påverka dottern och hela familjen för den delen. Jag hoppas att hon har erfarenhet av tvillingföräldrar sedan innan för som jag förstått går det inte att jämföra med när det yngre syskonet är en "enling".

Blir ni andra erbjudna någon slags psykolog/kurator-kontakt?

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-01-16 10:36:13 följande:

Idag skall jag träffa en psykolog via mvc för att prata av mig lite oro inför bebisarnas ankomst och hur det kan komma tänkas påverka dottern och hela familjen för den delen. Jag hoppas att hon har erfarenhet av tvillingföräldrar sedan innan för som jag förstått går det inte att jämföra med när det yngre syskonet är en "enling".

Blir ni andra erbjudna någon slags psykolog/kurator-kontakt?

Nej men har inte efterfrågat det heller. Det ska finnas barnböcker om att få två syskon, har sett det nån gång men minns inte titel. Kolla på biblioteket. Hoppas psykologen är bra. Våra är ju ganska stora men sexåringen har redan börjat spela bebis och är lite extra mammig just nu.
  • julii

Hej! Var hos bm idag (äntligen,inte vart där sedan vecka.12) och det gick jättebra. Alla prover och värden var jätte bra. Och fick lyssna på hjärtljuden. Båda två hittades fort så de var sådan lättnad att äntligen få höra dom :)

Tycker allt börjar bli så verkligt nu. Är i v.25 nu och tycker tiden går fort faktiskt. Nu väntar vi på nästa ultraljud som är 10e februari. Känns långt dit men hoppas de går fooooort så vi får se dom snart :)

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-16 11:03:57 följande:
    Nej men har inte efterfrågat det heller. Det ska finnas barnböcker om att få två syskon, har sett det nån gång men minns inte titel. Kolla på biblioteket. Hoppas psykologen är bra. Våra är ju ganska stora men sexåringen har redan börjat spela bebis och är lite extra mammig just nu.
    Hon var väl ok men vete sjutton om det här med psykologer är något för mig egentligen. Känns liksom som att jag hellre hade pratat med någon med riktiga erfarenheter gällande att få tvillingar för de råden den psykologen kan ge utgår ju från enlingar och det känns inte som att det är samma sak.

Ang böcker om att få två syskon så tror jag att jag frågar sv tvillingklubben, de borde ha bra koll på vad som finns

Dottern har om något faktiskt blivit mer pappig under denna graviditet till min stora förtjusning (oftast iaf). Inte så konstigt kanske då de har fått mkt mer "egentid" tillsammans nu när jag är lika kul som en påse nötter ungefär...
  • nokla

Ja så känner väl jag med att det är mest praktiska tips man är intresserad av. Min man har ju tvillingar sen innan men de var ju öronbarn båda två och mest sjuka å hade ont hela tiden när de var små, jag hoppas de får ärva mina öron...

• JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-16 13:27:04 följande:

Hej! Var hos bm idag (äntligen,inte vart där sedan vecka.12) och det gick jättebra. Alla prover och värden var jätte bra. Och fick lyssna på hjärtljuden. Båda två hittades fort så de var sådan lättnad att äntligen få höra dom :)

Tycker allt börjar bli så verkligt nu. Är i v.25 nu och tycker tiden går fort faktiskt. Nu väntar vi på nästa ultraljud som är 10e februari. Känns långt dit men hoppas de går fooooort så vi får se dom snart :)

Härligt att alla värden såg bra ut! Vad låg hjärtljuden på?
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-16 19:07:56 följande:

Ja så känner väl jag med att det är mest praktiska tips man är intresserad av. Min man har ju tvillingar sen innan men de var ju öronbarn båda två och mest sjuka å hade ont hela tiden när de var små, jag hoppas de får ärva mina öron...

Ja allra helst så skulle man vilja prata med någon som har många många olika tvillingerfarenheter, annars blir det ju mest utifrån hur den personen själv hade det.

Men tvivlar starkt på att det finns någon mvc-psykolog som har inriktat sig enbart på tvillingföräldrar
  • julii
    JhjärtaK skrev 2015-01-16 20:05:56 följande:

Härligt att alla värden såg bra ut! Vad låg hjärtljuden på?

Bm sa aldrig det och jag glömde såklart att fråga, kom på det när jag gick därifrån :/

Men mitt sf mått var 32.. och jag som är i 25 haha hur ska detta sluta.. :p
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-16 20:16:38 följande:
    Bm sa aldrig det och jag glömde såklart att fråga, kom på det när jag gick därifrån :/

Men mitt sf mått var 32.. och jag som är i 25 haha hur ska detta sluta.. :p
    Haha, ja det var rejält men antar att det är helt normalt när man väntar två. Mitt var också 32 cm men då i vecka 29
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D