• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • A82

Det händer inte alltför ofta, men igår lyckades jag hamna på bild. ;)
    Och idag går vi in i vecka 27, plus 18 kg och har tagit bort ringarna på fingrarna då de redan svullnat en del.

Någon mer som tycker att det känns som att man tappat känseln längst ut på magen? Lite bortdomnad i skinnet liksom. Minns inte riktigt om det var så i min förra graviditet. Kan det vara ett tecken på att bristningar är på g? Hoppas inte...

• stinaa

Mitt SF-mått nu senast hos BM i vecka 32+3 var 38. BM sa att det var helt normalt men även att SF-måttet inte säger så mycket vid flerbörd. Sen är det ju som ni skriver olika om det är första barnen, om man bör dom långt bak i ryggen mm. Men allt verkar vara normalt :)

Jag tar en Niferex varannan dag, hade senast ett HB på 122. Utöver det, en omega-3 varje dag.

• JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-24 08:46:28 följande:

Det händer inte alltför ofta, men igår lyckades jag hamna på bild. ;)
    Och idag går vi in i vecka 27, plus 18 kg och har tagit bort ringarna på fingrarna då de redan svullnat en del.

Någon mer som tycker att det känns som att man tappat känseln längst ut på magen? Lite bortdomnad i skinnet liksom. Minns inte riktigt om det var så i min förra graviditet. Kan det vara ett tecken på att bristningar är på g? Hoppas inte...

Fin mage!

Allra ytterst så sticker det på mig just nu då huden verkligen stretchas till max! Var nog ungefär såhär stor om magen när dottern föddes i v 40+3 och det märks! Bristningar har jag sedan innan och säkert har det tillkommit några men de är små och smala och lär säkert blekna snabbt.

Däremot så undrar jag hur huden kommer att te sig efter förlossningen, mina bikini-dagar kanske är räknade, haha
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-23 21:46:01 följande:
    Är hemma och har egentligen inga restriktioner mer än att vila mycket och helst ligga ner när jag vilar, men hon säger att jag kan och ska vara uppe och röra på mig också. Ny kontroll igen om en vecka. Jag ligger rätt mycket om dagarna tycker jag själv så vi får väl se hur det ser ut nästa koll... Men klart jag är orolig över att få prematurer, speciellt före 30+. Vore så skönt att komma förbi både 30 och 32+.
    Hur lång var din tapp på senaste kollen? (Ursäkta om du skrivit, har glömt). Anledningen till att jag undrade om du var inlagd var att jag vet om andra tvillingmammor som varit inlagda för påverkad tapp och då har de endast fått gå upp ur sängen för att gå på toaletten, absolut inget annat. Men det beror väl på hur påverkad ens tapp är och om man har några andra "riskfaktorer" för förtidsbörd också.
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-01-24 17:06:19 följande:

Hur lång var din tapp på senaste kollen? (Ursäkta om du skrivit, har glömt). Anledningen till att jag undrade om du var inlagd var att jag vet om andra tvillingmammor som varit inlagda för påverkad tapp och då har de endast fått gå upp ur sängen för att gå på toaletten, absolut inget annat. Men det beror väl på hur påverkad ens tapp är och om man har några andra "riskfaktorer" för förtidsbörd också.

Den ligger mellan 18-21 mm ny beroende på vem som mätt. Förra veckan var den 25, veckan innan det 23.. Så nånstans där verkar det ju vara. Den är fullt sluten åt båda ändar tack och lov. Kanske är det som gör att jag får röra på mig? De jag vet som får order om strikt sängläge har haft ca 10 mm och tapp som öppnat sig.

Skönt i alla fall att få täta kontroller nu! Hoppas på att allt ska gå bra. Helst vill ju jag ha ut dem i v 37+
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-24 18:47:07 följande:
    Den ligger mellan 18-21 mm ny beroende på vem som mätt. Förra veckan var den 25, veckan innan det 23.. Så nånstans där verkar det ju vara. Den är fullt sluten åt båda ändar tack och lov. Kanske är det som gör att jag får röra på mig? De jag vet som får order om strikt sängläge har haft ca 10 mm och tapp som öppnat sig.

Skönt i alla fall att få täta kontroller nu! Hoppas på att allt ska gå bra. Helst vill ju jag ha ut dem i v 37+ smile5.gif
    Ja det är säkerligen så att du får röra dig pga att den ändå är rätt "lång" för att vara påverkad och helt sluten. Min läkare sa att 25 mm och över räknades som opåverkad och du ligger ändå nära det måttet så du skall se att det dröjer innan de kommer

Jag hoppas också på 37+ någonting, hade känts perfekt för jag vete sjutton om det stämmer det där med att "ju längre de stannar inne desto bättre" när det kommer till enäggs som delar moderkaka iom att man i vissa landsting plockar ut MCDA tidigare än DCDA. (dock inte i Gbg)
  • A82
    JhjärtaK skrev 2015-01-24 17:02:37 följande:
    Fin mage!

Allra ytterst så sticker det på mig just nu då huden verkligen stretchas till max! Var nog ungefär såhär stor om magen när dottern föddes i v 40+3 och det märks! Bristningar har jag sedan innan och säkert har det tillkommit några men de är små och smala och lär säkert blekna snabbt.

Däremot så undrar jag hur huden kommer att te sig efter förlossningen, mina bikini-dagar kanske är räknade, haha
    Tack snälla! :)

Ja jag tänker samma sak, en påse hud på magen liksom.. haha ;) Det problemet får vi ta sedan. 
  • A82

Idag har vi äntligen bestämt oss angående extra suffletter och sittdynor till sittdelarna på Emmaljungan. När vi lade beställningen visste vi inte kön och bad om att få återkomma vad gällde färg. Men vi lade ändå till delarna till vår beställning iom att det var rabatt då. Vi har ju svart chassi och svarta ligg- och sittdelar. Nu blir det suffletter i white leatherette och till det sittdynor i magnolia. Egentligen är jag sugen på extra suffletter till liggdelarna också, men eftersom de används rätt kort tid så fick det vara. Någon måtta... :) 

• JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-25 21:51:53 följande:

Idag har vi äntligen bestämt oss angående extra suffletter och sittdynor till sittdelarna på Emmaljungan. När vi lade beställningen visste vi inte kön och bad om att få återkomma vad gällde färg. Men vi lade ändå till delarna till vår beställning iom att det var rabatt då. Vi har ju svart chassi och svarta ligg- och sittdelar. Nu blir det suffletter i white leatherette och till det sittdynor i magnolia. Egentligen är jag sugen på extra suffletter till liggdelarna också, men eftersom de används rätt kort tid så fick det vara. Någon måtta... :) 

Jag tänkte köpa/sy två solkepsar i något fint tyg till liggdelarnas suffletter för att "spexa" till dem lite och förlänga dem så att de ger bättre solskydd (såklart ). Vi har valt dark grey så inte jättekul färg i sig. Får se om jag slår på stort sen till sittdelarna och köper nya suffletter
  • JhjärtaK

Usch, idag har varit en riktig pissgraviddag, började med att jag knappt fick någon sömn inatt och det gjorde att jag mått mer eller mindre dåligt hela dagen. Har haft världens halsbränna så nu har jag köpt omeprazol och hoppas att det hjälper. Har inte orkat att göra nästan någonting och så fort jag försökt har jag blivit helt yr och illamående och väldigt törstig.

Bläh, behövde klaga lite. Men imorgon skall jag till bm, det piggar alltid upp mig som tur är

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D