• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • justordinary
    Cinnamon02 skrev 2015-01-29 12:09:44 följande:

Hur växer era småttingar?

Vid första TUL 24+5 var mina flickor -12% och -22%. Fick därför mäta flöde och ta CTG också som var helt normalt, också bra mängd fostervatten. Nya mätningar om 2 v. Hoppas att den lilla tar igen sig lite <3

Än så länge har de vuxit okej, läkaren verkar nöjd iaf sist var i v 27+ då en låg ca -5% och den andra +10%. Får se hur de ser ut om en vecka igen... Hoppas att de fortsätter tjocka till sig där inne.

Att de diffar en del verkar helt normalt, och vissa procentskillnader kan ju bero på vart de sätter ut mätpluppen också
  • Cinnamon02
    JhjärtaK skrev 2015-01-29 12:53:46 följande:
    Senast låg tv1 på -20% (hon har legat på -20 till -12%) och tv2 på -8% (hon har legat på -17 till -4%)

Fick göra flödesmätning som såg toppen ut och allt annat också bra så inget att oroa sig för men klart att de gärna får fläska på sig lite
    Okej, det låter ju ungefär som våra! Ja, så länge flöde mm ser bra ut så ska man väl inte oroa sig :)
  • nokla

Vi var på tillväxtultraljud idag igen, nu hade de vuxit riktigt bra och ligger på -22 och -16%. Eller 1500 och 1600 gram ungefär.

• nokla

Nästan samma som dina cinnamon02, men mina låg -30% på första tillväxtultraljudet. Lite hår fick vi se också som stod rakt ut från nacken

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-29 16:19:48 följande:

Vi var på tillväxtultraljud idag igen, nu hade de vuxit riktigt bra och ligger på -22 och -16%. Eller 1500 och 1600 gram ungefär.

Härligt att de tjockat på sig båda två

Skall på nästa TUL på måndag (förutsatt att tjejerna inte vill ut innan dess men det hoppas jag verkligen inte). Mitt nya "mål" är vecka 34+0 då de knappt anses vara prematura längre. Varje dag extra är såklart ett mål det också men vore underbart om de ville stanna såpass länge
  • nokla

Jag pratade med läkaren igår som sa att bara de växer är det väsentliga att de är pigga å krya. De har inte sämre förutsättningar om de kommer för tidigt bara för att de är små, det tyckte iaf jag var lite lugnande.

Om de stannar av i tillväxten kan det ju hända att man väljer att plocka ut dem tidigare, så att de kan sondmatas.

• Cinnamon02
    nokla skrev 2015-01-29 19:27:03 följande:

Jag pratade med läkaren igår som sa att bara de växer är det väsentliga att de är pigga å krya. De har inte sämre förutsättningar om de kommer för tidigt bara för att de är små, det tyckte iaf jag var lite lugnande.

Om de stannar av i tillväxten kan det ju hända att man väljer att plocka ut dem tidigare, så att de kan sondmatas.

Skönt att höra fler som är små men mår bra ändå :)
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-29 19:27:03 följande:

Pratade också med barnläkare på neo igår och han såg inga problem med att de skulle komma nu iom att de fått kortisonet. Troligtvis klarar de sig med cpap några dagar (om den ens behövdes) och sedan brygga. Antagligen inget behov av kuvös utan enbart värmebädd och sen då sondmatning i några 3-4 veckor. De förhöjda riskerna för inlärningssvårigheter framöver eller autism gällde mycket för tidigt födda och man har inte sett några sådana kopplingar efter v 30 (enligt honom).
  • Cinnamon02
    JhjärtaK skrev 2015-01-30 07:46:33 följande:

Pratade också med barnläkare på neo igår och han såg inga problem med att de skulle komma nu iom att de fått kortisonet. Troligtvis klarar de sig med cpap några dagar (om den ens behövdes) och sedan brygga. Antagligen inget behov av kuvös utan enbart värmebädd och sen då sondmatning i några 3-4 veckor. De förhöjda riskerna för inlärningssvårigheter framöver eller autism gällde mycket för tidigt födda och man har inte sett några sådana kopplingar efter v 30 (enligt honom).

Det var intressant. Hoppas inte våra bebisar måste komma ut alltför tidigt!

Ni med bebisar med minus-tillväxt, har ni fått några råd om livsstil och kost? Läkaren på spec-mvc sa att man inte kan påverka. Men barnmorskan betonade vikten av att äta ordentligt och regelbundet, inte hoppas över mål och helst vila efter maten.
  • nokla
    Cinnamon02 skrev 2015-01-30 09:59:09 följande:

Det var intressant. Hoppas inte våra bebisar måste komma ut alltför tidigt!

Ni med bebisar med minus-tillväxt, har ni fått några råd om livsstil och kost? Läkaren på spec-mvc sa att man inte kan påverka. Men barnmorskan betonade vikten av att äta ordentligt och regelbundet, inte hoppas över mål och helst vila efter maten.

Ja det sa läkaren till mig också, att man inte kan påverka. Om det inte är så att man röker, då kan man sluta.

Jag läste om en studie som de gjort på sahlgrenska ganska nyligt tror jag, som kom fram till att även mycket små mängder koffein kan ha inverkan på tillväxten. Jag drack fortfarande kaffe, inom rekommendationerna då förstås, men slutade helt efter det. Och ja de har ju vuxit ikapp lite, men det är knappast bevis för någonting.

Men för att ditt näringsintag ska kunna påverka tillväxten måste du vara i princip på svältgränsen, och det utgår jag ifrån att du inte är. Sen är det ju ändå alltid bra att äta nyttigt, för att inte DU ska få brist när barnen tar det de behöver. Vila ska ju också vara bra, även om läkaren sa att det inte finns så mycket evidens för det... Stress är iaf dåligt.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D