• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa

Jag sysselsätter mig för tillfället med att läsa "att föda utan rädsla", har ju genomgått en förlossning tidigare med dottern och den gick väldigt bra men jag hade panik av smärtan hela tiden, kände att den inte kunde ta vägen någonstans. Nu har jag varit lugn och trygg inför förlossningen men när vi åkte in senast på förlossningen så blev jag rädd och började få den där panikkänslan, var nyttigt för mig för då fick jag veta att jag behövde jobba på det. Så läsa bra självhjälpsböcker och göra avslappnings- och andningsövningar är min plan just nu :)

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2015-02-05 08:40:54 följande:
    Heja heja! Jag känner samma sak, varenda vecka som går är en bonus eftersom jag varit inne två gånger med sammandragningar och påverkad tapp, men hittills har en bricanylspruta hjälpt :) Är i vecka 35+0 på måndag vilket är vårt stora mål, då stoppar dom det inte ens längre! :) Jag tycker vecka 38+0 känns lagom, vet inte om jag orkar gå längre än så och här i vårat landsting så sätter dom igång i vecka 38+0 om man vill.

Jag började kolla på one born every minute men tyckte inte det var lika bra som svenska "en unge i minuten", skulle dock vilja se avsnitten där dom föder tvillingar, vet du vilka avsnitt det är kanske? :)
    Kommer tyvärr inte ihåg vilka avsnitt där de får tvillingar men har bara varit ett hittills och det var ett kejsarsnitt. Sen har de haft två avsnitt med trillingar, ett var ett speciellt "neonatal-avsnitt" och det andra ett vanligt avsnitt. Fast de hade iofs ett tvillingpar i neonatal-avsnittet men tyvärr hade den ena tvillingen gått bort efter bara några dagar så det handlade om hennes syster på neo. De hade kommit i vecka 23. Jag har sett de första två säsongerna och skall skriva här när/om det kommer några fler tvillingar framöver

I "in the womb - multiples" som är gjord av National Geographic får man dock se en blivande tvillingmamma som föder vaginalt. Mycket intressant dokumentär i övrigt också och den finns på youtube.

Vecka 35+0 är ju kanon! Iom att de anses "färdigbakade" i v 37+0 så skulle jag inte ha något emot om de kom då eller några dagar senare. I vissa landsting så går man inte längre med MCDA vilket gör att det känns än mer ok om de skulle vilja komma då av sig själva

Här i Gbg så stoppar de det inte from v 34+0 redan.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2015-02-05 08:43:58 följande:

Jag sysselsätter mig för tillfället med att läsa "att föda utan rädsla", har ju genomgått en förlossning tidigare med dottern och den gick väldigt bra men jag hade panik av smärtan hela tiden, kände att den inte kunde ta vägen någonstans. Nu har jag varit lugn och trygg inför förlossningen men när vi åkte in senast på förlossningen så blev jag rädd och började få den där panikkänslan, var nyttigt för mig för då fick jag veta att jag behövde jobba på det. Så läsa bra självhjälpsböcker och göra avslappnings- och andningsövningar är min plan just nu :)

Ja man får ett litet "uppvaknande" när man åker in så och inser att det liksom är på riktigt helt plötsligt. Är nog en bra mental förberedelse.

Har du läst om dykmetoden? Det var inget för mig men vet andra som har uppskattat den mycket. Jag körde på profylaxandning genom hela förlossningen med dottern, var skönt att ha något att annat att koncentrera sig på än smärtan tycker jag.
  • A82

Jag är lite tvärtom jag.. Tycker inte alls om att se program med födslar osv. Undvek det helt förra graviditeten och har hittills gjort samma sak. Visserligen kanske jag behöver läsa på lite om just födsel av tvillingar. Men med program så är jag mer orolig att det ska ställa till det i skallen på mig. Sist tänkte jag att "kan alla andra föda barn, så måste jag också kunna det".

Vi får se hur bebisarna ligger när vi närmar oss. Just nu ligger ju båda med fötterna nedåt. Enligt läkaren som gjorde sista ultraljudet så brukar de inte vända sig mer efter vecka 34, men "man skulle aldrig säga aldrig". Och även om man hade ett inplanerat snitt, så kollade de alltid position precis innan ifall det skulle ha förändrats.

Såg förresten att Hemtex hade 50% på bäddset nummer 2, om man köpte två stycken. Man blir lite sugen. :)

• nokla

Vecka 34 nu då, 33+2. Ursäkta mysbyxor från ica maxi, nu är det mest bekvämlighet som gäller Jag har vuxit ur en del gravidkläder så de känns tajta och obekväma, men känns så himla ovärt å köpa nytt nu liksom när det bara är några veckor kvar...

• nokla

SF mått hos barnmorskan idag 33 cm, hjärtslagen 125 och 155 (bara den ena var vaken) och hb 110 Blodtrycket 65/110, skönt att det håller sig lågt eftersom högt är det som är farligt men segt för en kan ju knappt resa sig upp utan å svimma nästan. Vi pratade om förlossning, men jag känner att bara tv1 ligger kvar med huvudet ner så är jag inget orolig. Men bm trodde att hon skulle ha väldigt svårt att vända sig nu pga trångt

• A82
    nokla skrev 2015-02-06 10:27:42 följande:

Vecka 34 nu då, 33+2. Ursäkta mysbyxor från ica maxi, nu är det mest bekvämlighet som gäller Jag har vuxit ur en del gravidkläder så de känns tajta och obekväma, men känns så himla ovärt å köpa nytt nu liksom när det bara är några veckor kvar...

Härligt! :) Känns som jag också bor i mysbyxor hemma. Och så på med en trikåkjol om man ska iväg. Mjukt och skönt. Känner mig förbaskat tråkigt klädd nu med nära +20 kg. Men som du säger så känns det så himla onödigt att köpa något nu. 
  • A82
    Jag var också till BM idag och from nu blir det varannan vecka framöver. SF-måttet var 30, så jag har hoppat ner en kurva och landat på "normalkurvan" för tvillingar. Blodtryck 105/60. Hjärtslagen var 152/144. Den här gången tog hon inget blodprov, så det blir nästa gång. Egentligen skulle jag vilja att de kollade allt varenda gång. Men kissprovet var bra. Jag får lita på min BM. 
  • sesam2008

Hej, halkade in på denna tråd! Blev nyfiken, och minns själv när jag väntade mina tvillingar, de är födda 2011, enäggstvillingar. Ni har en spännande tid framför er! Storebror till killarna var 2 år och 9 månader när de kom, det blev igångsättning i v39, då de inte själva hade planer på att komma ut! De vägde 2930 g och 2825 gram. Lycka till alla tvillingmammor!

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D