• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa

Vecka 36 här och trycket uppåt har blivit värre och värre eftersom dom ligger som dom gör, har fått en hemsk magkatarr och har svårt att äta vilket resulterat i högt utslag på ketoner. Har dock fått starkare medicin utskrivet (omeprazol hjälper inte längre) och sen dess har det faktiskt blivit bättre, så skönt även om det inte är bra, jag kräks inte av det iaf :) Ibland måste man ju sitta och det är en ren plåga, ligga på sidan är enda som funkar, men blir illamående om jag ligger på samma sida för länge så vänder mig en gång i kvarten typ, haha ;)

TUL idag, känns som att det kan vara sista gången, nu är dom ju här snart!

Hur tänker ni kring igångsättning? Jag blir igångsatt om jag vill om 2 veckor, eftersom jag har mycket besvär så är det lockande men har ändå fått för mig att det är bättre att det startar av sig själv. Hur tänker ni där?

• nokla

Jag undviker helst igångsättning om jag kan, pga att det ger en ökad risk för komplikationer och att barnen måste förlösas tex med sugklocka. Så känner jag. Å andra sidan har min syster blivit igångsatt varje gång utom första pga att hon föder så snabbt och inte har en chans att hinna in om det startar spontant, och det har gått jättebra för henne.

• nokla

Jag kände igårkväll att tv2 höll på å böka runt och lyckades få bort huvudet från mitt stackars revben som det tryckt mot de senaste veckorna, så det var spännande att se vart hon tagit vägen. Nu ligger hon huvud ner bredvid sin syster, smart unge

-14 och -20% idag så trenden går åt rätt håll, ca 1900 och 2000 gram. Och v 34+0 idag, det känns skönt. Nu är det inte så himla kritiskt längre om de skulle få för sig att komma tidigare, men det känns som de stannar ett tag till. Har knappt haft några sammandragningar sen jag slutade jobba men nu de två senaste veckorna har det blivit mer och mer, men inte så att jag känt mig orolig.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-11 13:50:58 följande:

Jag kände igårkväll att tv2 höll på å böka runt och lyckades få bort huvudet från mitt stackars revben som det tryckt mot de senaste veckorna, så det var spännande att se vart hon tagit vägen. Nu ligger hon huvud ner bredvid sin syster, smart unge smile1.gif

-14 och -20% idag så trenden går åt rätt håll, ca 1900 och 2000 gram. Och v 34+0 idag, det känns skönt. Nu är det inte så himla kritiskt längre om de skulle få för sig att komma tidigare, men det känns som de stannar ett tag till. Har knappt haft några sammandragningar sen jag slutade jobba men nu de två senaste veckorna har det blivit mer och mer, men inte så att jag känt mig orolig.

De växer på fint och så skönt att slippa huvudet under revbenen!

Jag tror att de ökade sd säkerligen hänger ihop med att dina bebisar nu tillsammans väger mer än en enling gör på slutet så livmodern tolkar det som att man är nära förlossningen och börjar öva mer intensivt än innan. Jag har definitivt haft mer sd de senaste två veckorna och för en vecka sedan vägde mina 1,8 kg vardera så tror att det har ett samband.

34+0 är kanon, då försöker de ju inte ens stoppa upp det hela
  • Cinnamon02

Nya mätningar idag och våra små har tagit igen med 5 procentenheter var till -17 och -8 % :)

Jobbar ni andra eller är ni sjukskrivna?

• stinaa

Koll igår, våra pojkar beräknas nu väga 2,5 och 2,6 kg, vecka 35+2 :) Alla flöden och allt annat såg tipp topp ut, så skönt!

Vad gäller igångsättning så frågade jag läkaren lite om det igår och han sa att det är vanligare med komplikationer om man inte fött barn tidigare, har man fött barn förut så vet oftast kroppen vad den ska göra. Här mår bebbarna så bra i magen, så inget tal om igångsättning nu iaf. Ska dit om 2 veckor och då blir det en mer förlossningsplanering om inget hänt tills dess :)

• plopp76

Hej hej!

Jag kikar in här ofta och kollar hur det går för er, men det känns lite som om jag inte har så mycket att komma med :)

Vecka 28 inleddes igår, känns mer och mer som om man kan släppa oron om att inte klara de små om de kommer iallafall. Skönt!

Nu är det mest oro för om man kommer spricka på kuppen... Är lika stor som fullgången nu och känner att man kan ju knappt bli större. Men det lär jag ju bli! 

Killarna ligger på +2% och +6% just nu, hoppas det håller i sig och att dom följer sina egna kurvor. Allt såg bra ut i onsdags på kontrollen iallafall, hjärtan som pickade på och flödena var prima. 

Bara att vila, vänta, boa och fixa som gäller... Kanske typ 10 veckor kvar då :)

• JhjärtaK
    Cinnamon02 skrev 2015-02-11 16:36:56 följande:

Nya mätningar idag och våra små har tagit igen med 5 procentenheter var till -17 och -8 % :)

Jobbar ni andra eller är ni sjukskrivna?

Sjukskriven sedan vecka 26. Fint att de växer!
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2015-02-12 06:38:58 följande:

Koll igår, våra pojkar beräknas nu väga 2,5 och 2,6 kg, vecka 35+2 :) Alla flöden och allt annat såg tipp topp ut, så skönt!

Vad gäller igångsättning så frågade jag läkaren lite om det igår och han sa att det är vanligare med komplikationer om man inte fött barn tidigare, har man fött barn förut så vet oftast kroppen vad den ska göra. Här mår bebbarna så bra i magen, så inget tal om igångsättning nu iaf. Ska dit om 2 veckor och då blir det en mer förlossningsplanering om inget hänt tills dess :)

Åh så härligt att de är så stora och trivs i magen

Bra info från läkaren också som låter helt logisk enligt mig iaf
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D