• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • Trippelmamma76

Ang nötter: det tror jag är nyttigt och bra för en gravid! Innehåller ju bra fetter och en hel del järn, så knapra på!

• julii

Vilken tur då ska jag köpa det ikväll :) en annan fråga, hur mycket kan det skilja i storlek och vikt på tvillingarna innan man bör bli orolig? Förra tul för två veckor sedan vägde ena 1050 och andra 1200, hade bra med fostervatten, hjärtana slog fint osv. Idag på ultraljudet fick jag en annan läkare som jag inte alls var bekväm med, hon talade jätte dålig svenska så var jätte svårt att kommunicera då vi knappt förstod varandra. På henne lät det först kom att tv1 knappt vuxit sedan sist och när jag fråga om jag bör vara orolig så svarade hon " nej den är inom det normala" och när jag frågade om siffrorna så sa hon "den ena ligger på plus och andra minus" men fick ingen siffra. Vart mer orolig när jag åkte därifrån än innan....

• nokla
    julii skrev 2015-02-24 10:40:16 följande:

Vilken tur då ska jag köpa det ikväll :) en annan fråga, hur mycket kan det skilja i storlek och vikt på tvillingarna innan man bör bli orolig? Förra tul för två veckor sedan vägde ena 1050 och andra 1200, hade bra med fostervatten, hjärtana slog fint osv. Idag på ultraljudet fick jag en annan läkare som jag inte alls var bekväm med, hon talade jätte dålig svenska så var jätte svårt att kommunicera då vi knappt förstod varandra. På henne lät det först kom att tv1 knappt vuxit sedan sist och när jag fråga om jag bör vara orolig så svarade hon " nej den är inom det normala" och när jag frågade om siffrorna så sa hon "den ena ligger på plus och andra minus" men fick ingen siffra. Vart mer orolig när jag åkte därifrån än innan....

De säger till om nåt inte är ok, eller gör någon åtgärd som tätare uppföljning av nåt slag. Oroa dig inte Och ja nötter är bra, förutom järn och bra fetter som tidigare nämnts är det bra med protein också. Jag har läst flera kostråd för gravida där nötter står med som bra mat och jag har ätit massor av nötter själv också
  • julii

Nej visst är det så, tyckte bara det vart så dumt när man knappt får någon information och sen bli hemskickad. Har så lätt att bli orolig och efter allt jag gått igenom på sistone så orkar jag inte gå runt att vara orolig om de inte behövs. Får tröstäta nötter ikväll :p

• nokla
    julii skrev 2015-02-24 12:36:02 följande:

Nej visst är det så, tyckte bara det vart så dumt när man knappt får någon information och sen bli hemskickad. Har så lätt att bli orolig och efter allt jag gått igenom på sistone så orkar jag inte gå runt att vara orolig om de inte behövs. Får tröstäta nötter ikväll :p

Nej det förstår jag, det var i all välmening jag skrev att du inte skulle oroa dig fast det kanske lät lite drygt? Det var inte min mening i alla fall!
  • Trippelmamma76

Julii, det är ganska lite skillnad på dina tvillingar, så det i sig behöver du inte oroa dig för. Mina väger ca 1100 och 1500 och det är mer på gränsen. Men jag är inlagd av andra orsaker och de har koll på tillväxten också. Har för mig att 25% skillnad anses vara ok i allmänhet. De säger ofta till mig att det är ovanligt med precis lika stora tvillingar.

• JhjärtaK
    A82 skrev 2015-02-23 20:02:20 följande:
    Det börjar verkligen närma sig för er. Fina värden på TUL också. :)
    Jag hade inte haft en tanke på det där med födelsevikt och barnförsäkring.. 

Känns det bra med vagnen? :) 
    Spännande! 
    Apropå det där med trasig våg så har jag snöat in på att titta på nya träningskläder på nätet.. Hur man är. ;) haha
    Ja vagnen känns bra . Hoppas bara att de här två uppskattar den mer än vad dottern gjorde

Tror att om de kommer prematura OCH väger lite så kan det bli problem med att få en barnförsäkring eventuellt. Vi har fått en länk från trygg hansa där vi kan gå in och teckna barnförsäkringar med en gång.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-02-24 12:36:02 följande:

Mina har stundtals skiljt mer än vad dina gjorde och hade skillnaden varit "för" stor så hade de gjort ytterligare mätningar. Men riktigt dumt att du inte fick bra information. Jag ber alltid att få kurvorna och så utskrivna för då får man all info på papper och behöver inte hålla allt i huvudet.
  • nokla

Vecka 37, 36+0. Bara den här veckan också så är de fullgångna. Sjukt. Magen börjar iaf se väldigt fullgången ut, allt känns uttänjt till max å är helt sjukt öm i skinnet :-/ Och ryggen är en katastrof bara, men foglossning har jag klarat mig bra ifrån iaf det är bara om jag går en lite längre promenad med hunden som de ställer till problem.

• A82
    nokla skrev 2015-02-25 09:14:54 följande:

Vecka 37, 36+0. Bara den här veckan också så är de fullgångna. Sjukt. Magen börjar iaf se väldigt fullgången ut, allt känns uttänjt till max å är helt sjukt öm i skinnet :-/ Och ryggen är en katastrof bara, men foglossning har jag klarat mig bra ifrån iaf det är bara om jag går en lite längre promenad med hunden som de ställer till problem.

Härligt, jag längtar också dit! :)

Igår var jag på stan en sväng och gjorde lite ärenden och varenda en i de butiker jag hann med utropade "åh, det måste vara dags snart!". Jo men visst, 1 maj.. :P haha

Skulle vilja komma fram till de två perfekta namnen nu, men det är fortfarande svårt tycker jag. Favoriterna börjar på samma bokstav och vi vill inte att de ska ha samma initialer sen när de blir lite äldre. Så vi står nästan på noll fortfarande, eller åtminstone svänger väldigt mycket fram och tillbaka mellan förslagen på "listan". 
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D