• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    Joss81 skrev 2015-02-27 08:46:33 följande:

Hej. Är det någon av er som har haft tillväxthämning på en av tvillingarna och att det ändå har gått bra för er? Dvs att ni ändå har fått ha kvar dem i magen utan att behöva snittas i förtid? Hur många procent har tillväxthämningen legat på? Jag fick igår veta att min ena tvilling ligger på minus 24 % och jag känner mig nu så fruktansvärt nervös och ledsen. Känns jätte jätte jobbigt. Är i vecka 25 + 5.

Med vänlig hälsning Jossan

Noklas var små vid den första mätningen (var det -30% typ?) men har sedan dess växt till sig. Min etta har legat på -20% vid två mätningar men låg nu på +1,5% vid senaste mätningen (v 35+2 idag). Sen är det stora felmarginaler på TUL så den av dina som ligger på -24% kanske inte alls gör det egentligen.

Kollade de flödet i navelsträngen? Var det bra så har du säkerligen inget att oroa dig över. När skulle du in på nästa kontroll?
  • Joss81
    JhjärtaK skrev 2015-02-27 20:22:05 följande:

Noklas var små vid den första mätningen (var det -30% typ?) men har sedan dess växt till sig. Min etta har legat på -20% vid två mätningar men låg nu på +1,5% vid senaste mätningen (v 35+2 idag). Sen är det stora felmarginaler på TUL så den av dina som ligger på -24% kanske inte alls gör det egentligen.

Kollade de flödet i navelsträngen? Var det bra så har du säkerligen inget att oroa dig över. När skulle du in på nästa kontroll?

Ja flödena var bra i båda navelsträngarna och bra mängd fostervatten hos båda. Läkaren bokade in nytt UL om en vecka samt även CTG-koll..
  • Joss81
    blåbärsmuffins skrev 2015-02-26 20:11:46 följande:

Synd att de inte har bättre koll på tvillingklubben. Föda i säte är bättre än snitt men inte om man är förstagångsföderska. En bekant födde båda i säte i höstas.

Varför är det bättre att föda naturligt än att snittas? Är det inte säkrare för tvillingarna med snitt? Tänkte att det borde vara större risk för syrebrist om man föder naturligt, eller?
  • Joss81
    blåbärsmuffins skrev 2015-02-26 20:11:46 följande:

Synd att de inte har bättre koll på tvillingklubben. Föda i säte är bättre än snitt men inte om man är förstagångsföderska. En bekant födde båda i säte i höstas.

Varför är det bättre att föda naturligt än att snittas? Är det inte säkrare för tvillingarna med snitt? Tänkte att det borde vara större risk för syrebrist om man föder naturligt, eller?
  • blåbärsmuffins

Nackdelar kejsarsnitt:

Mamman får oftare depression. Infektionsrisk finns. Barnen får oftare andningssvårigheter efter snittet och måste övervakas. Barnet löper ökad risk för infektioner då de inte får i sig bakterier i förlossningskanalen. Ökad risk för diabetes celiaki och astma.

• Joss81
    blåbärsmuffins skrev 2015-02-27 22:51:22 följande:

Syre får de genom navelsträngen tills de andas själva oavsett förlossningssätt.

Aha ok då förstår jag. Tack för bra info! Min ena tvilling har sin navelsträng fäst vid moderkakans kant istället för i mitten. Spelar det någon roll vid förlossning?
  • Joss81
    blåbärsmuffins skrev 2015-02-27 22:51:22 följande:

Syre får de genom navelsträngen tills de andas själva oavsett förlossningssätt.

Aha ok då förstår jag. Tack för bra info! Min ena tvilling har sin navelsträng fäst vid moderkakans kant istället för i mitten. Spelar det någon roll vid förlossning?
  • nokla
    Joss81 skrev 2015-02-27 08:46:33 följande:

Hej. Är det någon av er som har haft tillväxthämning på en av tvillingarna och att det ändå har gått bra för er? Dvs att ni ändå har fått ha kvar dem i magen utan att behöva snittas i förtid? Hur många procent har tillväxthämningen legat på? Jag fick igår veta att min ena tvilling ligger på minus 24 % och jag känner mig nu så fruktansvärt nervös och ledsen. Känns jätte jätte jobbigt. Är i vecka 25 + 5.

Med vänlig hälsning Jossan

Ja mina låg på -30% båda två vid första tillväxtkontrollen. Nu senast låg den ena på -14 och den andra på -20 har jag för mig det var så de håller på att växa ikapp På onsdag har jag gjort 37 fulla veckor så då räknas de som fullgångna, men flödena och fostervattnet och den fortsatta tillväxten har ju varit bra så det har aldrig varit tal om att plocka ut dem i förtid. Hur följer de upp nu? Jag fick först komma in på ctg två ggr per vecka och ett ultraljud per vecka varav varannan vecka var en ny tillväxtkontroll, men nu när de vuxit ikapp lite är det bara tillväxtultraljud varannan vecka.
  • blåbärsmuffins

Någon som har klåda? Jag har hemsk klåda efter att jag sovit. Runt magen och ryggen. Prover tagna men allt okej. Det är så jag blir tokig.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D