• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla

Jag blev sjuk å fick feber precis innan dottern föddes men när förlossningen satte igång blev jag "frisk" å sen efter kom förkylningen tillbaks igen. Jag tror kroppen är ganska bra på att hitta den där extrakraften när det behövs Med det sagt, hoppas ändå dina stannar ett tag till.

Jag har haft mycket sd idag, och mått hemskt illa också och legat i sängen sen kl 15, men nu har sd slutat Behövde väl vila mig lite.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-21 20:31:08 följande:

Jag blev sjuk å fick feber precis innan dottern föddes men när förlossningen satte igång blev jag "frisk" å sen efter kom förkylningen tillbaks igen. Jag tror kroppen är ganska bra på att hitta den där extrakraften när det behövs smile1.gif Med det sagt, hoppas ändå dina stannar ett tag till.

Jag har haft mycket sd idag, och mått hemskt illa också och legat i sängen sen kl 15, men nu har sd slutat smile1.gif Behövde väl vila mig lite.

Till själva förlossningen tror jag inte att jag behöver sådär jättemycket energi egentligen då jag skall snittas. Det är mest tiden efteråt som jag oroar mig för. Men efter en lugn natt utan sd så känns det ändå som att det finns hopp om att de stannar kvar ett tag till
  • JhjärtaK

Ni som är sjukskrivna och varit det ett tag. Någon mer än jag som drar mig för att besöka jobbet då jag blivit så jäkla svullen och ser helt galet gravid ut? Jag vet, jättetöntigt men på något sätt så vill jag inte att de skall ha den här bilden av mig om ni förstår hur jag menar. Det är bara en annan tjej innan mig på jobbet som varit gravid och hon såg ut som vanligt förutom att hon hade en mage. Men mitt har ju satt sig överallt och det hjälper inte att det är två där inne direkt

• nokla

Jag var på jobbet för nån vecka sen å två av mina manliga kollegor hade fortfarande större magar än mig så jag vet inte om DE tyckte det var jobbigt

Men jag har bara manliga kollegor, vet inte om det gör att det känns lättare. Jag funderar nog ofta mer på hur jag ser ut om jag ska träffa folk av kvinnligt kön i något sammanhang, men om det bara är män så tänker jag bara äsch å fixar inte till mig det minsta. Det känns mer noga när man träffar kvinnor av nån anledning, kanske är kvinnor mer kritiska mot varann eller så är det bara nån trist fördom som man inte reflekterat tillräckligt kring. Det är ju inget konstigt alls att man blir lite svullen. Jag har fått dubbelhaka

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-02-22 06:55:41 följande:

Till själva förlossningen tror jag inte att jag behöver sådär jättemycket energi egentligen då jag skall snittas. Det är mest tiden efteråt som jag oroar mig för. Men efter en lugn natt utan sd så känns det ändå som att det finns hopp om att de stannar kvar ett tag till

Ja jag hade ju 39 graders feber å var vrålförkyld när jag kom hem med dottern sen, och fick mjölkstockning också Vi låg mest i en hög hon och jag de första dagarna...
  • julii

Måste bara fråga om någon annan känt så här.. som ungefär när man har gaser som inte kommit ut, om ni förstår vad jag menar? :p, sitter långt ner i magen och gör att det gör ont att luta sig framåt eller resa sig upp? Kommer ett par gånger om dagen, främst på morgonen. Kanske låter konstigt men har någon annan känt så?

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-22 09:19:59 följande:

Jag var på jobbet för nån vecka sen å två av mina manliga kollegor hade fortfarande större magar än mig så jag vet inte om DE tyckte det var jobbigt smile2.gif

Men jag har bara manliga kollegor, vet inte om det gör att det känns lättare. Jag funderar nog ofta mer på hur jag ser ut om jag ska träffa folk av kvinnligt kön i något sammanhang, men om det bara är män så tänker jag bara äsch å fixar inte till mig det minsta. Det känns mer noga när man träffar kvinnor av nån anledning, kanske är kvinnor mer kritiska mot varann eller så är det bara nån trist fördom som man inte reflekterat tillräckligt kring. Det är ju inget konstigt alls att man blir lite svullen. Jag har fått dubbelhaka smile1.gif

Ja! Det är den där jäkla dubbelhakan som stör mig mest
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-02-22 11:15:20 följande:

Måste bara fråga om någon annan känt så här.. som ungefär när man har gaser som inte kommit ut, om ni förstår vad jag menar? :p, sitter långt ner i magen och gör att det gör ont att luta sig framåt eller resa sig upp? Kommer ett par gånger om dagen, främst på morgonen. Kanske låter konstigt men har någon annan känt så?

Känner inte igen det men tarmarna blir ju generellt helt kajko när man är gravid så säkert fullkomligt normalt.
  • julii
    JhjärtaK skrev 2015-02-22 13:10:53 följande:

Känner inte igen det men tarmarna blir ju generellt helt kajko när man är gravid så säkert fullkomligt normalt.

Ja det var min tanke med att tarmarna jobbar ju långsamt och blir klämda så borde vara något sådant :)
  • A82
    JhjärtaK skrev 2015-02-22 06:59:00 följande:

Ni som är sjukskrivna och varit det ett tag. Någon mer än jag som drar mig för att besöka jobbet då jag blivit så jäkla svullen och ser helt galet gravid ut? Jag vet, jättetöntigt men på något sätt så vill jag inte att de skall ha den här bilden av mig om ni förstår hur jag menar. Det är bara en annan tjej innan mig på jobbet som varit gravid och hon såg ut som vanligt förutom att hon hade en mage. Men mitt har ju satt sig överallt och det hjälper inte att det är två där inne direkt

Här är en till som nästan rullar fram.. :( Är riktigt less på att vara gravid nu, ungefär som jag kände sista typ två-tre veckorna med sonen. Och nu är det (förhoppningsvis) längre tid kvar. 

Vecka 30+2 idag och på förmiddagen var vi på ultraljud. Det har jämnat ut sig lite grann, den ena ligger på +2% (1688 g) och den andra på -5,4% (1565 g). Ska dit igen om tre veckor. Den som ligger längst ner har fortfarande fötterna nedåt medan den andra snurrat en gång till och har huvudet nedåt.

I fredags var vi till barnmorskan och då var SF-måttet 33. Värdena var bra, vilket var skönt för jag hade nojjat in mig på att jag hade fått graviditetsdiabetes. Varit så galet törstig på slutet. Men som sagt, det såg bra ut. Däremot har jag börjat svullna upp mer. Knölarna på fötterna är borta och fingrarna ser ut som korvar. Igår vägde jag mig och det var +21 kg. Dessutom har jag börjar få en del vita bristningar runt naveln. Värre lär det väl bli.. 

Vilket positivt inlägg jag lyckades knåpa ihop! ;)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D