• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Lejonhierta
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 20:34:28 följande:
    Du kan få ett havandeskapsintyg av bm i v 20 tror jag det är. Sen skickar du det tillsammans med ett brev där du beskriver en vanlig dag på jobbet. Tror även din arbetsgivare ska skriva ett brev vad du gör på dagarna. Då skriver du också hur många lyft och hur tungt eller farligt ditt jobb är. Man får tidigast 60 dagar före bf och fram till 10 dagar före bf. Sista 10 dagarna är det föräldradagar som gäller. Om jag inte minns fel så får man ta av föräldradagar sista 60 dagarna om man behöver vara hemma. Annars är det sjukskrivning som gäller under graviditeten, men det kan vara svårt att få sjukskrivning sista 60 dagarna eftersom man får ta av föräldradagarna.

Så mitt tips är sök havandeskapspenning, får du det så får du och din arbetsgivare känna er för hur länge du kan jobba. För får du det beviljat så skriver du bara på från och till datum du vill ha ut havandeskapspenning.

Hoppas du förstår mitt babblade. Lycka till
    Nej det är inte bara att skriva ett brev. Det ska göras en risk/konsekvensanalys om det ska gå rätt till. Sedan är det så att om arbetet anses vara så pass skadligt för din hälsa redan nu och arbetsgivaren inte har möjlighet att omplacera dig till mindre skadligt arbete så kan det istället bli fråga om en avstängning. Denna kan ske när som helst under graviditeten. Det är då försäkringskassan som står för ersättning till den avstängde i form av graviditetspenning dvs samma som du normalt kan ansöka om 60 dagar innan (heter ej havandeskapspenning längre).

Är ju själv mitt uppe i eftersom jag utsätts för muntliga och skriftliga mordhot pga graviditeten från en av mina brukare samt att vi har några till som är våldsamma. Så nu sitter jag och knapprar på datorn bredvid chefen dagarna i ändå så hon kommer ikapp, efter det blir det nog så att jag kommer bli avstängd då det inte finns mer sysslor att göra.
  • Villhaenbebbe

Å jäklar vilken fin kula du fått lejonhierta :)

Här kommer en bild på min hitills; jag är i vecka 11 och förmodligen så är det mest tarmar, men det är lite mysigt ändå :) :)

Hoppas ni inte tycker bilden är "för vågad" haha..

• Mammis2011och2015

Det är en lång och dryg process. Me att börja nu kan ju bli tetigt. Efter RUL började jag. Både du och din chef skall skriva arbetsbeskrivning. Ett antal formulär som både du och din chef ska fylla i!

Kpax skrev 2014-08-27 18:50:39 följande:

Gud vad jag måste läsa på.

Jag kan alltså bara få havandeskapspenning 60 dagar före bf? Innan dess är det sjukskrivning som gäller? Kan jag ansöka om havandeskapspenning redan nu, eller är det 60 d före bf som gäller för det också?

Alltså, jag kan googla det här, du behöver inte svara om du inte orkar/vet. :)

• LillLouise84
    Lejonhierta skrev 2014-08-27 20:47:20 följande:

Nej det är inte bara att skriva ett brev. Det ska göras en risk/konsekvensanalys om det ska gå rätt till. Sedan är det så att om arbetet anses vara så pass skadligt för din hälsa redan nu och arbetsgivaren inte har möjlighet att omplacera dig till mindre skadligt arbete så kan det istället bli fråga om en avstängning. Denna kan ske när som helst under graviditeten. Det är då försäkringskassan som står för ersättning till den avstängde i form av graviditetspenning dvs samma som du normalt kan ansöka om 60 dagar innan (heter ej havandeskapspenning längre).

Är ju själv mitt uppe i eftersom jag utsätts för muntliga och skriftliga mordhot pga graviditeten från en av mina brukare samt att vi har några till som är våldsamma. Så nu sitter jag och knapprar på datorn bredvid chefen dagarna i ändå så hon kommer ikapp, efter det blir det nog så att jag kommer bli avstängd då det inte finns mer sysslor att göra.

Jag har ett väldigt tungt arbete och min förra graviditeten så räckte det med brev ifrån mig och arbetsgivare. Jag blev omplacerad i v 15 till lättare arbete men som fortfarande är väldigt tungt (skillnaden var att jag alltid kunde ta hjälp av någon, istället för att helt ensam mitt i natten stå och slita med tunga lyft). Jag fick graviditetspenning från vecka 33 eftersom jag sökte det.
  • Mimipig
    tovemaja skrev 2014-08-25 07:33:32 följande:

ni skriver så flitigt, jag hänger inte med alls!

Vill bara lugna er som oroar er över era magar. Jag är mitt i v.13 nu och har precis börjat få en rundning långt ner (plus att midjan verkar försvinna?). Det är första barnet för mig... innan såg jag mest småfet ut :) Behöver bara dölja min lilla rundning till fredag, har UL fredag morgon och efter det ska jag outa för chefen.

Har dessutom hört att många inte får bebiskula förrän v.18-19 någonting... är glad jag fick min relativt "tidigt" då ändå.

Jag önskar jag var glad, men jag är bara bedrövad över min kropp. Min mage är en spärrballong som gör att jag mår som om jag är konstant proppmätt och utspänd. Ser sån ut också, samt att det kommit fett på ryggen och magen. V 10! Jag är lång och atletiskt byggd, jag skulle ju bli den snygga, slanka gravidkvinnan med ett symmetriskt bowlingklot på mitten. Istället ser jag ut som en bucklig barbamamma korsat med ett trailer trash. Ynk, gnäll, grr, fåfänga.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2014-08-25 18:41:46 följande:

Är det någon som vet om och när den här uppblåstheten ger sig?

Ja, det skulle jag också verkligen vilja veta! V12-14 sa min bm. V12 sa min bästis. Aldrig sa en annan kompis. Jag har ibs - undrar om det bidrar till att tarmarna är i total uppblåst protest?
  • Mimipig
    Teresiat skrev 2014-08-27 15:53:46 följande:

Nu har vi gjort ul. Bm sa att allt såg bra ut och så lyssnade vi på hjärtljudet. Blev flyttad från 13+0 till 12+1.. Antar att det är ganska normalt att få BF framflyttad när man har en cykel på 31-34 dagar. Apparna räknar ju på 28dagars cyklar.. Eller vad tror ni? Gruvar mig att berätta för jobbet. Tänk om det händer något? Då har jag berättat och sabbat för min karriär lite i onödan. Snart är det konferens så känner mig tvungen att berätta innan den då jag inte pallar fejkdricka.

php9iSH8A13655.jpg

Jag tänker EXAKT som du ang jobbet. Är i 9+6 idag och alla tarmar och kroppens fettdepåer verkar ha samlats till fest mitt på mitten av mig på ett högst taskigt vis.

Har kub 17 sept först. Vill inte säga nåt på jobbet innan dess, men frågan är om TARMARNA som leker bäbis kommer att avslöja mig tidigare.

Jobbar som chef, och min vd kommer få rejäla problem om/när jag blir mammaledig, så jag gruvar mig för snacket och vill inte säga nåt i onödan. Dessutom blev jag fast anställd så sent som 1 juli. Känner mig lite som en svikare.
  • Mimipig

Teresiat

Ang fejkdricka: jag har numera tre gömda miniflaskor alkoholfritt vin i mitt skrivbord på jobbet. Det firas ofta med vin och AW på arbetstid (mediebranschen - törstigt släkte) så jag byter innehåll i glaset på toan. Idag fick jag dessutom smussla med en flaska till en kundfest. Känner mig själsligt nära en alkis med fickplunta.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?