• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Skumbollen
    Teresiat skrev 2014-08-27 16:21:44 följande:

KarinIngrid - nja fejkdricka hade dessutom varit svårt då det är bordsservering med flera vinglas på fin middag med fest på kvällen två dagar i rad. Våra konferenser har rejäl fokus på fest med både förfester och efterfester.. Känns så uppenbart att hitta på ursäkter. Alla kommer fatta. Är super svullen om magen sedan en tid tillbaka och har större lösa blusar helt plötsligt, förut var det mer tajta kläder. Sambon och jag bor ensamma i ett stort hus och i över ett års tid så har kollegorna skämtat (nästan tjatat) om att det borde vara dags för oss snart. Men jag är kluven.. Hade gäääärna väntat till v 14-15 iaf :/ kommer vara i v 13 på konferensen.. Suck :)

Känner igen det, i min bransch spottar ingen i glaset, jobbar på ett kontor med bara tjejer också så med sonen gick det inte att hålla hemligt längre än till vecka nio typ. Nu är jag ju hemma så än så länge tror jag hemlisen håller i sig :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 09:45:40 följande:

Fast även om du får igenom havandeskapspenning måste du inte använda det. Om du får det beviljat (tidigast 60 dagar före Bf) så kan du ändå jobba så långt du orkar, man fyller i från vilket datum man började ta ut det. Orkar du inte men inte har havandeskapspenning så måste du ta föräldradagar eller bli sjukskriven.

Gud vad jag måste läsa på.

Jag kan alltså bara få havandeskapspenning 60 dagar före bf? Innan dess är det sjukskrivning som gäller? Kan jag ansöka om havandeskapspenning redan nu, eller är det 60 d före bf som gäller för det också?

Alltså, jag kan googla det här, du behöver inte svara om du inte orkar/vet. :)
  • Kpax
    Chuckiiii skrev 2014-08-27 09:51:47 följande:

Lite sådär tänker jag med, är alltid den som säger ja till jobb och ställer upp! Men det här har ju fått en att tänka om, det handlar ju om viktigare saker nu;) att gå och jobba när man har ont/mår dåligt kan ju inte vara bra varken för dig eller den lille därinne!

Nej precis, det är dags ta lite vuxnare beslut nu. :)
  • Lejonhierta

Min gravidmage... Chefen asgarvade igår då hon såg mig. Hon hade läst att jag har stor mage för att vara v 12 men inte så här stor. Väger nu 60 kg och är 171 cm lång, så det är verkligen bara mage....
  • Lejonhierta
    Lejonhierta skrev 2014-08-27 18:56:18 följande:

Min gravidmage... Chefen asgarvade igår då hon såg mig. Hon hade läst att jag har stor mage för att vara v 12 men inte så här stor. Väger nu 60 kg och är 171 cm lång, så det är verkligen bara mage....

Chefen har alltså haft semester och eftersom min ena brukare dödshotat mig sen jag kom tillbaka från semestern så var jag ju tvungen att berätta för ett par veckor sedan via mail. Hade tänkt vänta tills igår, men det gick ju inte av säkerhetsskäl som sagt var. Och tja det är ju inte så att jag kan neka att jag är gravid precis.....
  • Kpax
    Teresiat skrev 2014-08-27 15:53:46 följande:

Nu har vi gjort ul. Bm sa att allt såg bra ut och så lyssnade vi på hjärtljudet. Blev flyttad från 13+0 till 12+1.. Antar att det är ganska normalt att få BF framflyttad när man har en cykel på 31-34 dagar. Apparna räknar ju på 28dagars cyklar.. Eller vad tror ni? Gruvar mig att berätta för jobbet. Tänk om det händer något? Då har jag berättat och sabbat för min karriär lite i onödan. Snart är det konferens så känner mig tvungen att berätta innan den då jag inte pallar fejkdricka.

Åh vad kul!

Jag tycker du ska berätta, i alla fall erkänna om du får frågan. Du är ändå över värsta missfallsgränsen, och du har precis gjort ett ul och sett att allt är bra. Det kan antagligen lika gärna gå åt helvete om två veckor, när du ändå tänkte berätta, som nu. Det är vansinnigt jobbigt att låtsas bland folk som vet att man dricker tycker jag!
  • Kpax

Men herregud!! Fantastiskt att du är så stor redan, jättekul! Förstår att det är omöjligt att dölja. :)
  • laila88

Wow, mysigt! vilken liten kula redan :) så kul att det börjat ploppa upp bilder här!
  • Lejonhierta

Jaa den känns lite väl stor. Om man tänker att jag nu har D-kupa i bh så får man lite förhållande i stl till magen. Jag som normalt är en liten C -stor B. Så enklast att beskriva är nog: att jag svällt ut haha

• LillLouise84
    Kpax skrev 2014-08-27 18:50:39 följande:

Gud vad jag måste läsa på.

Jag kan alltså bara få havandeskapspenning 60 dagar före bf? Innan dess är det sjukskrivning som gäller? Kan jag ansöka om havandeskapspenning redan nu, eller är det 60 d före bf som gäller för det också?

Alltså, jag kan googla det här, du behöver inte svara om du inte orkar/vet. :)

Du kan få ett havandeskapsintyg av bm i v 20 tror jag det är. Sen skickar du det tillsammans med ett brev där du beskriver en vanlig dag på jobbet. Tror även din arbetsgivare ska skriva ett brev vad du gör på dagarna. Då skriver du också hur många lyft och hur tungt eller farligt ditt jobb är. Man får tidigast 60 dagar före bf och fram till 10 dagar före bf. Sista 10 dagarna är det föräldradagar som gäller. Om jag inte minns fel så får man ta av föräldradagar sista 60 dagarna om man behöver vara hemma. Annars är det sjukskrivning som gäller under graviditeten, men det kan vara svårt att få sjukskrivning sista 60 dagarna eftersom man får ta av föräldradagarna.

Så mitt tips är sök havandeskapspenning, får du det så får du och din arbetsgivare känna er för hur länge du kan jobba. För får du det beviljat så skriver du bara på från och till datum du vill ha ut havandeskapspenning.

Hoppas du förstår mitt babblade. Lycka till
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?