• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2014-10-13 20:23:25 följande:
    Roligt det är ändå vad man tycker om vagnar, vi har haft ergonomisk sittdel till sonen och skulle inte vilja ha det igen. Då får den hellre inte vara vändbar om det skulle knipa :)
    Jag har ju aldrig testat ergonomisk så jag vet ju inte om det är bea eller inte. Vet bara hur sittdel i Teutonia och Brio Go är och de var inte något vidare.
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-10-13 20:27:50 följande:
    Det där med att de inte ser så bra har jag inte ens tänkt på! Jag har bara fokuserat på att sufletten är stor och skyddar bra, men självklart finns det en nackdel.

Jag har frågat runt både här på Familjeliv och i bekantskapskretsen, och det verkar vara lite antingen eller med sittdelarna. Vissa barn ogillar att sova i de traditionella, men trivs jättebra i de ergonomiska - och tvärt om. Små barn verkar sitta lite bättre i de ergonomiska också.

Personligen tycker jag att de ergonomiska är lite snyggare också, de ser nättare och smidigare ut. Å andra sidan skulle jag själv helst sova i en traditionell sittdel med fullt liggläge eftersom jag gillar att sova på sidan.

Svårt som sagt!
    Ja sova på sida är ju skönast, men trots att min dotter hade en vanlig sittdel som man kunde sova hur man ville i låg hon aldrig annat än på rygg när hon sov på dagen. Däremot i sängen sov/sover hon ALLTID på sidan.
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2014-10-13 15:09:32 följande:

Ni som skall skaffa syskonvagn, vad har ni kikat på för sorter? Jag tyckte det var jättekul att välja vagn till sonen men syskonvagn känns bara som man måste kompromissa med allt... Eller? :)

För oss står det nog mellan emmaljunga double viking eller kronan syskonvagn. Jag vill ha individuellt vändbara sittdelar. Dottern vill sitta framåtvänd, men jag vill inte vända bebisen när den är 4-6 månader. Fast nu såg jag att man skulle släppa en ny syskonvagn i månadsskiftet där liggdelen går att göra om till sittdel emot föräldern. Vad är det du tycker du måste kompromissa med?
  • LillLouise84
    JhjärtaK skrev 2014-10-13 18:30:12 följande:

Vill man kunna ha barnen sittandes mot sig så finns det mer eller mindre bara tre att välja mellan, Bugaboo donkey, Emmaljunga double viking eller Kronan Syskon.

Kan man dock tänka sig att de sitter framåtvända finns det en uppsjö att välja mellan. Många av mina vänner har Mountin Buggey (stavning??) och är väldigt nöjda. Den är smal och finns många begagnade att köpa via ex blocket.

Det finns billiga med individuellt vändbara sittdelar. Bozz har en och 2me los angeles. Men jag har ingen aning om kvalitet. Jag ska nog köpa vikingen
  • Kurona
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 20:48:56 följande:
    För oss står det nog mellan emmaljunga double viking eller kronan syskonvagn. Jag vill ha individuellt vändbara sittdelar. Dottern vill sitta framåtvänd, men jag vill inte vända bebisen när den är 4-6 månader. Fast nu såg jag att man skulle släppa en ny syskonvagn i månadsskiftet där liggdelen går att göra om till sittdel emot föräldern. Vad är det du tycker du måste kompromissa med?

Vi sitter just nu i det här klistret vi med. Men vi kommer välja en Emmaljunga Double Viking. Har läst många recensioner och det är den som är den absolut rymligaste i sittdelen och vår 22 månaders är redan 98 cm lång och väger 14 kg, så vi hade "tyvärr" inget val. Kollade också på Kronan syskon och Bugaboo Donkey, men Vikingen vinner i alla kategorier när det gäller våra krav, har dessutom en bekant som verkligen rekommenderade den till mig, hon var jättenöjd med sin, och hon tyckte också att donkeyn var lite trång.

Kolla in de här länkarna, jättebra recensioner, gäller även er som är ute efter singelvagnar! 

www.barnvagnsblogg.com/

ombarnvagnar.com/

• LillLouise84
    Kurona skrev 2014-10-13 20:58:35 följande:

Vi sitter just nu i det här klistret vi med. Men vi kommer välja en Emmaljunga Double Viking. Har läst många recensioner och det är den som är den absolut rymligaste i sittdelen och vår 22 månaders är redan 98 cm lång och väger 14 kg, så vi hade "tyvärr" inget val. Kollade också på Kronan syskon och Bugaboo Donkey, men Vikingen vinner i alla kategorier när det gäller våra krav, har dessutom en bekant som verkligen rekommenderade den till mig, hon var jättenöjd med sin, och hon tyckte också att donkeyn var lite trång.

Kolla in de här länkarna, jättebra recensioner, gäller även er som är ute efter singelvagnar! 

www.barnvagnsblogg.com/

ombarnvagnar.com/

Jag har en bekant som köpte donkey som syskonvagn 2012 och hon är så missnöjd. Den knarrar och suffleten på liggdelen är för kort. Och inte alls värd pengarna enligt henne. Så den har jag inte ens i tanken längre. Vikingen känns som bästa vagnen, den med lufthjul vill jag ha.
  • chikita124

Jag köpte teutonia prestige bara liggdel då jag vill ha en smäcker sittvagn..sen är de kul byta lite modell o märke..

Känns som många säljer sina vagnar med nästan nya oanvända sittdelar ändå såg jag hoppas jag gjort rätt...

• Kurona
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 21:04:29 följande:
    Jag har en bekant som köpte donkey som syskonvagn 2012 och hon är så missnöjd. Den knarrar och suffleten på liggdelen är för kort. Och inte alls värd pengarna enligt henne. Så den har jag inte ens i tanken längre. Vikingen känns som bästa vagnen, den med lufthjul vill jag ha.
    Jo jag känner också att det är många som klagar på den, dessutom så kostar den ju en förmögenhet, en double viking med en sittdel+ en liggdel går ju på mellan 8000-9000 kr, minns inte riktigt priset. 
  • LillLouise84
    Kurona skrev 2014-10-13 21:28:02 följande:

Jo jag känner också att det är många som klagar på den, dessutom så kostar den ju en förmögenhet, en double viking med en sittdel+ en liggdel går ju på mellan 8000-9000 kr, minns inte riktigt priset. 

Vikingen kostar väl 3600 för chassi och sen 2300 per del. så 8200 för två delar med chassi. Såg begagnade på blocket har sjunkit som bara den sen lufthjul kom. 5500 för en ett år gammal vagn med hårda hjulen
  • Skumbollen
    chikita124 skrev 2014-10-13 21:17:39 följande:

Jag köpte teutonia prestige bara liggdel då jag vill ha en smäcker sittvagn..sen är de kul byta lite modell o märke..

Känns som många säljer sina vagnar med nästan nya oanvända sittdelar ändå såg jag hoppas jag gjort rätt...

Smart! Känns som man ändå har helt olika kriterier på ligg och sittvagn. Att hitta en vagn som är perfekt från dag ett till två års ålder går nog inte har vi insett efter första barnet. Varför har inte jag tänkt som du :)

Gör det nu då ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?