• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Skumbollen
    chikita124 skrev 2014-10-13 21:17:39 följande:

Jag köpte teutonia prestige bara liggdel då jag vill ha en smäcker sittvagn..sen är de kul byta lite modell o märke..

Känns som många säljer sina vagnar med nästan nya oanvända sittdelar ändå såg jag hoppas jag gjort rätt...

Smart! Känns som man ändå har helt olika kriterier på ligg och sittvagn. Att hitta en vagn som är perfekt från dag ett till två års ålder går nog inte har vi insett efter första barnet. Varför har inte jag tänkt som du :)

Gör det nu då ;)
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-10-13 20:30:11 följande:
    Vad var det ni inte gillade med ergonomisk?
    De ergonomiska gör ju att barnet inte kan vända på sig när det sover och vissa barn föredrar ju att sova på sidan eller mage, inte på rygg.

Vi har en icke-ergonomisk till dottern och den trivs hon bra i. Hon har dock mest sovit nästan sittandes i den så det hade säkert funkat med en ergonomisk också.

Nu blir det en ergonomisk vare sig vi vill eller inte för den enda tvillingvagnen utan ergonomisk sittdel var Kronans och sittdelen var så smal så den skulle vi aldrig köpa.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 20:48:56 följande:
    För oss står det nog mellan emmaljunga double viking eller kronan syskonvagn. Jag vill ha individuellt vändbara sittdelar. Dottern vill sitta framåtvänd, men jag vill inte vända bebisen när den är 4-6 månader. Fast nu såg jag att man skulle släppa en ny syskonvagn i månadsskiftet där liggdelen går att göra om till sittdel emot föräldern. Vad är det du tycker du måste kompromissa med?
    Vad är det för märke som släpper en sådan vagn?

Kan varna för att Kronan Syskon har supersmala sittdelar där iaf vår dotter aldrig skulle få plats med ex en overall i en sådan. Och då är vår dotter inte storväxt på något sätt.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 20:56:04 följande:
    Det finns billiga med individuellt vändbara sittdelar. Bozz har en och 2me los angeles. Men jag har ingen aning om kvalitet. Jag ska nog köpa vikingen
    2me väger typ 25 kg så den är utesluten och Bozz har jag för mig något liknande eller så var det något annat som uteslöt den.

Ja det lutar åt Viking här med
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 21:36:19 följande:
    Vikingen kostar väl 3600 för chassi och sen 2300 per del. så 8200 för två delar med chassi. Såg begagnade på blocket har sjunkit som bara den sen lufthjul kom. 5500 för en ett år gammal vagn med hårda hjulen
    Jag har hört en hel del dåligt om dem hjulen tyvärr och jag frågade på babyproffsen om de nya hjulen gick att fästa på ett gammalt chassi men tyvärr verkar man inte kunna det.
  • Teresiat

Jag har en fråga! Åkpåse till vagn. Hur många månader är bäbisen för att ligga i en sådan innan bäbis blir för stor? Den jag kikat på är 110 cm lång...

• Skumbollen
    Teresiat skrev 2014-10-14 07:15:07 följande:

Jag har en fråga! Åkpåse till vagn. Hur många månader är bäbisen för att ligga i en sådan innan bäbis blir för stor? Den jag kikat på är 110 cm lång...

Vi har vår åkpåse i sittdelen nu, så hela tiden? :)
  • Kurona

De brukar inte växa ur åkpåsar, min son är vääääldigt lång för sin ålder, 22 månader gammal och 98 cm lång. Men de flesta barn kan sitta i en åkpåse så länge de kan sitta bra i en sittdel :) Min son föddes i december också, så vi hade mycket nytta av åkpåse. Men det kan vara bra att inte ha en för varm åkpåse, för då kan inte bebisen ha så mycket kläder på sig, och man vill ju gärna kunna ta upp dem några minuter utan att de förfryser. I mars så bör ju kylan vara övergående också. 
  • Teresiat

Joo såg att Bugaboo har sittpåsar för lite större barn. Men den verkade stor för små bäbisar som ligger ner. Bor i Norrland så här kan det vara kallt i maj.

• snö 81

Jag använde åkpåsen till min dotter till dess att Jon slutade sova på dagen när hon var 2.5 år. Även om den inte räcker hela barnet är den jätteskön för större barn också. Fotsäck som finns till många sittvagnar är inte i närheten lika varm och skön, den skyddar mest mot vind.

Men så bor ju jag i Norrbotten också där vi har vinter många månader per år. I södra Sverige kanske åkpåsen inte används mer än kort tid när bebis är pytte?!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?