Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tack för svaren! Det verkar som de flesta fått bekräftelse/beslut så jag avvaktar lite till in jag ansöker. Gissar väl på att jag kan ansöka även innan det är klart men lika bra att avvakta lite till.  

Känns som jag är så sen med att fixa allt sånt här. Jag tror hela tiden att jag har så gott om tid på mig men jag börjar inse att det närmar sig. 2/3 är det beräknat. Igår skickade jag iaf iväg semesteransökan för de två veckorna innan det beräknade datumet. 

• sommarstad

Fick en bröllopsinbjudan på posten idag. Bröllopet är i början av augusti ungefär 50 mil här i från. Jag visste att inbjudan skulle komma men jag visste inte att svars datumet skulle vara redan 1 mars. Jag tänkte att de säkert skulle ha sista svars dag på försommaren. Jag hade hoppas på att vi skulle få "känna på" att få vara föräldrar innan vi behövde bestämma om vi ska åka på bröllopet eller inte. Det är ju en bra bit för oss att åka.  Bebisen är ju såklart välkommen på bröllopet eftersom vi omöjligt kan lämna det hemma. Egentligen finns inget problem att åka på bröllopet så länge maken får semester men jag var inte bered på att behöva ta beslutet om första familjeresan innan ens bebisen kommit Tungan ute 

• sommarstad

Klapp på mage är det få som gjort och de som gjort det varit släktingar (både till mig och maken) så det har varit okej. Däremot har främlingar försökt petat på magen, alltså med pekfingret, och det är inte okej! Jag har dock reagerat med att ta ett steg bakåt så ingen har lyckas men usch så otrevligt att få ett finger i magen.

"Hej tjockis" är helt okej om det sägs med kärlek. Så okej med de som jag känner säger det men skulle aldrig uppskatta det om det kom från en främling. 

• sommarstad
    Alltså vilka frågor man får ibland. Igår frågade makens morfar "Varför väljer ni inte att föda i Karlstad så barnet blir en värmlänning?"

Jag förstår inte hur mitt barn skulle bli mindre värmlänning bara för det föds i Karlskoga istället för Karlstad.Tungan ute Båda städerna ligger ju i Värmland skillnaden är ju bara att Karlskoga tillhör Örebro län. Dessutom är ju både jag och maken värmlänningar. Jag från väster om Karlstad och maken från Kristinehamn (med sin fars släkt från Karlskoga). Så det finns inget som talar för att barnet inte skulle bli en liten värmlänning Solig 
  • sommarstad
    Mimipig skrev 2015-01-25 11:33:19 följande:
    Ha! Barnet skulle ju kunna födas i Ulan Bator och fortfarande bli en värmlänning.
    Haha,precis! Det har verkligen ingen betydelse var det föds.

Tyckte det var en lite komisk fråga men makens morfar lät helt seriös när han ställde den så det kan inte ha varit på skämt. Makens moster satt dessutom och hörde frågan. Mostern jobbar som barnmorska på förlossningen i Karlstad och har tidigare "tjatat" om att vi borde hålla oss till Karlstad när det närmar sig så vi måste föda där. Nu när hon hörde frågan passade hon på att "tjata" lite igen. Visst är det skönt med en barnmorska i släkten som man kan fråga om det skulle behövas men det betyder inte att jag vill ha henne med när det väl blir dags. 
  • sommarstad
    Lilj3 skrev 2015-01-25 12:08:00 följande:
    Haha. Denna eviga diskussion om Karlskoga tillhör Värmland eller inte. Jag är född på Örebro BB eftersom Karlskoga inte hade någon förlossningsavdelning när jag föddes.

Är uppväxt i Karlskoga och ser mig som värmlänning. Inte för att det spelar någon som helst roll för mig egentligen då men.. :P
    Ja visst är det en evig diskussion. Det har ju som sagt egentligen ingen betydelse. 
  • sommarstad

Vet att det varit uppe i tråden innan men har nån lista produkter från apoteks som kan vara bra att ha hemma redan från start?

• sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-01-25 21:49:22 följande:

Jag kan starkt rekommendera tommee tippee babynecessär som finns på apoteket. I den finns nagelklippare, nagelsax, nagelfil, kam, borste, tandborste, temp och snorsug. Ett superbra kit som dottern på 19 månader fortfarande alltid har med sig när hon sover borta. Andra bra apoteksgrejer är bepanten, babyolja, ev bröstvårtssalva, amningsinlägg, monsterstora bindor (finns något som heter förlossningsbinda, kan vara bra första nätterna) bindor och trosskydd. Alvedon och ibumetin kan vara bra att hemma om du har ont efteråt.

Åh tack! Ska anteckna ner och bege mig till apoteket nån dag :)
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-01-26 18:49:15 följande:

Jag är ingen riktig norrlänning, utan bor i ingenstans =Hälsingland. För norrlänningar tycker att vi bor i södern, medans folk i södern ofta tror att alla norr om dalälven har egna renar :-P

Jag har bott i skåne, där räknade de allt ovanför Hallandsåsen för Norrland :p
  • sommarstad
    Villhaenbebbe skrev 2015-01-26 19:53:56 följande:

Jag var också hos BM idag, killen ligger med huvet neråt men inte fixerad :)

Hjärtljuden låg på 140 och allt var toppen!

Men jag fick idag veta att jag är RH negativ, någon fler som är det? Vet att det är ovanligt att man bildar antikroppar, men blir ändå lite nojjig.. Min BM trodde hon hade nämt det så det var därför jag fick veta så sent.

Jag är själv RH positiv men var lite orolig innan eftersom min pappa är RH negativ så innan jag fick veta vad jag var så hann jag googla en del. Verkade som sagt att det är väldigt ovanligt och man får spruta ( i samband med förlossningen, tror jag att det var) för att undvika att antikroppar mot kommande barn. Så du behöver verkligen inte oroa dig. :) 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?