Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Gott nytt år på er alla!

Är på väg en från nyårsfirandet. Vi var hos vänner som bor utanför Gävle och fick sova borta eftersom det tar några timmar att köra. Det är nog sista gången på länge som vi åker bort själva på detta sättet. Och nästa gång vi ser våra vänner som vi besökte är vi tre stycken istället för två :) vi har ett spännande år som väntar.

• sommarstad
    Astilbe skrev 2015-01-03 16:27:59 följande:

Hur tänker ni kring kläder till barnet? Hur mycket, vilka sorter och vilka storlekar köper ni hem av? Känner mig väldigt vilsen när det kommer till klädbiten...

Vi har turen att vi fått fullt med kläder. Både kläder som mina föräldrar har sparat från när jag och mina bröder var små men även som mamma hade som liten. Vi har även fått några vackra stickade tröjor som min make hade som nyfödd, bland annat den han hade när han åkte hem från bb. Tänkte ha samma till vår son hem från bb Flört. Vi har dessutom fått en hel flyttkartong med kläder från en kompis till maken. Vi även fått lite nytt och köpt till lite men det vi köpt har varit lite större storlekar förutom en fleeceoverall som var i storleken 56. Jag ska nu börja tvätta igenom allt men jag räknar med att vi har allt vi behöver och lite till. Ev har vi lite ont om pyjamas men det kan vi så fall köpa till i efterhand.  
  • sommarstad
    Astilbe skrev 2015-01-03 18:07:19 följande:
    Vad bra! Då är ni i princip klara på den fronten. Jag känner mig mest så förvirrad över vilka sorters kläder som är bra att ha. Har ju aldrig hängt på barnavdelningarna tidigare och det enda som jag har lyckats snappa upp hittills är att det är bra med sidoknäppning till de små. Inredningen däremot - det är mycket mer min grej
    Ja det är riktigt skönt. Ska bli skönt att få allt nu tvättat och sorterat i storleksordning också så jag får bättre översikt.

Det kliar nåt enormt i mina fingrar att börja göra i ordning för bebisen. Vi har förvisso gjort i ordning ett barnrum så vi är god väg. Men just nu fungerar det rummet som en avlastningsyta för alla bebissaker. Som ex står både vagga och spjälsäng i väntan på att få flytta ner i vårat sovrum. Även vagnen står där och väntar. Jag vill verkligen ställa allt på sitt rätta ställe och börja bädda åt bebisen men det är ju bara dumt eftersom det faktiskt är två månader kvar. Vill ju inte att det ska hinna bli dammigt. 
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-01-03 22:48:34 följande:
    som nämnts ovan, akrylfärg (alltså vattenbaserad) går hur bra som helst... målat massor!

idag köptes en lampa till barnrummet så ännu en sak på plats... nu saknas egentligen bara gardinstänger och gardin... och det är det ju ingen panik med.. plus lite apoteksinköp som påbörjades idag (inotyol, nattbindor, baby-tops och annat halvtrist). Älskar att stå och drömma i barnrummet!
    Påminner mig om att vi också måste köpa en lampa till barnrummet. Sen har vi också bara gardiner kvar men det kommer svärmor sy och just nu är hon i Thailand. Men det är oavsett inge bråttom. :)
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-01-04 11:50:41 följande:
    Att göra matlådor jättebra, det gjorde jag förra gången. Men det dumma var att dottern var kolikbarn och tålde absolut inte att jag åt något med lök, inte ens när den var rejält tillagad och lök hade jag i det mesta av matlådorna för att få lite smak. Även fikabröd är bra att ha när det ramlar in folk som ska titta på bebisen.
    Jag har tänkt att börja baka i samband med att jag går hem, men får se om jag orkar med det då. Annars blir det köpbröd Tungan ute
    Matlådor får maken fixa det är han som är matansvarig här hemma men det är nog bäst att skippa löken Glad
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-01-04 13:26:59 följande:

Jag tänker också baka när jag går hem. Nackdelen är att jag har cravings på lussebullar och kanelbullar just nu, så hur mycket som hamnar i frysen vs den växande magen det får vi se

Haha ja det är ju en nackdel :p
  • sommarstad
    JhjärtaK skrev 2015-01-04 21:01:06 följande:
    Ja så är det, den som ligger närmast "utgången" kallad tvilling 1 och den andra tvilling 2 så vid en vaginal födsel föds först tvilling 1 och sen blir det ett nytt krystarbete med tvilling 2 (som oftast hålls på plats av en bm när tvilling 1 kommer ut). Tvilling 2 kan ligga både med huvud nedåt eller med rumpan först, det anses inte spela någon större roll då det ändå är tvilling 1 som har utvidgat allt. Men tvärläge är inte bra.

Tycker inte du skall oroa dig för det. Är ändå inget som du kan påverka själv utan det är så väldigt många faktorer som spelar in gällande förlossningsskador. Kan glädja dig med att jag är återställd trots min stora bristning
    aha det är så de gör vid vaginalfödsel. Jag funderade på det dr för ett tag sedan men glömde att googla det sen. 

På tal om tvillingar så är min farmor nästan besviken på att jag inte väntar tvillingar utan bara väntar ett barn. Hon tycker nämligen att det skulle vara så kul med tvillingar. Själv tycker jag att det räcker gott och väl att börja med en. Alltså det är inte så att hon nämnt det en eller två gånger att det skulle vara roligt med tvillingar utan hon nämner det typ jämt vi pratar om barnet. Sist var hon på besök och påpekade att eftersom vi både har vagga och spjälsäng finns det gott om plats för två och det är ju sant men jag kan ju knappast hjälpa att jag bara har ett barn i magen Tungan ute  Detta barn blir dessutom första barnbarns barnet så jag tycker det borde räcka med att starta med en. Vet verkligen inte varför hon är så insöad på tvillingar då vi aldrig haft några i släkten (inte heller min make). Men vem vet vad en 80-årig tant tänker Skrattande
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-01-06 14:17:50 följande:

jo, jag vet... men känns fel att "slösa" när det bara är jag hemma.. vill hellre vänta att ta ut dagar tills Plutt är här :)

Du har ingen semester att ta ut? Jag tänkte gå hem två veckor innan och tar det då som semester. Även om jag inte har hunnit jobbat ihop alla semesterdagar så är ju föräldraledigheten semestergrundande (om jag fattat rätt) så man får ju ihop semesterdagar under året.
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-01-06 14:17:50 följande:

jo, jag vet... men känns fel att "slösa" när det bara är jag hemma.. vill hellre vänta att ta ut dagar tills Plutt är här :)

Du har ingen semester att ta ut? Jag tänkte gå hem två veckor innan och tar det då som semester. Även om jag inte har hunnit jobbat ihop alla semesterdagar så är ju föräldraledigheten semestergrundande (om jag fattat rätt) så man får ju ihop semesterdagar under året.
  • sommarstad
    Villhaenbebbe skrev 2015-01-06 16:51:02 följande:

Fyndade denna fina klänning på rean från Gina Tricot, sitter som en smäck och plats kvar för magen att växa på :)

Herregud vad magen fullständigt exploderat senaste veckan, ryckte nästan det kändes obehagligt igår när jag insåg att det är 11 veckor kvar som den ska växa ännu mer.. Haha

Här är iaf en bild på klänningen samt magen igår kväll, jag tycker den känns gigantisk nu..

Vilken fin mage! :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?