JhjärtaK skrev 2015-01-04 21:01:06 följande:
Ja så är det, den som ligger närmast "utgången" kallad tvilling 1 och den andra tvilling 2 så vid en vaginal födsel föds först tvilling 1 och sen blir det ett nytt krystarbete med tvilling 2 (som oftast hålls på plats av en bm när tvilling 1 kommer ut). Tvilling 2 kan ligga både med huvud nedåt eller med rumpan först, det anses inte spela någon större roll då det ändå är tvilling 1 som har utvidgat allt. Men tvärläge är inte bra.
Tycker inte du skall oroa dig för det. Är ändå inget som du kan påverka själv utan det är så väldigt många faktorer som spelar in gällande förlossningsskador. Kan glädja dig med att jag är återställd trots min stora bristning
aha det är så de gör vid vaginalfödsel. Jag funderade på det dr för ett tag sedan men glömde att googla det sen.
På tal om tvillingar så är min farmor nästan besviken på att jag inte väntar tvillingar utan bara väntar ett barn. Hon tycker nämligen att det skulle vara så kul med tvillingar. Själv tycker jag att det räcker gott och väl att börja med en. Alltså det är inte så att hon nämnt det en eller två gånger att det skulle vara roligt med tvillingar utan hon nämner det typ jämt vi pratar om barnet. Sist var hon på besök och påpekade att eftersom vi både har vagga och spjälsäng finns det gott om plats för två och det är ju sant men jag kan ju knappast hjälpa att jag bara har ett barn i magen
Detta barn blir dessutom första barnbarns barnet så jag tycker det borde räcka med att starta med en. Vet verkligen inte varför hon är så insöad på tvillingar då vi aldrig haft några i släkten (inte heller min make). Men vem vet vad en 80-årig tant tänker