Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag har börjat fundera kring barnförsäkring. Vi har gravidförsäkring idag via Trygg Hansa (den som kostar) men inser att nu när det närmar sig att vi måste nog börja fundera på barnförsäkring också. Mina funderingar är just nu:

Jag tycker det är svårt att jämföra försäkringar. Nån som har tips på nån bra sida?

Jag har hört att det är jättesvårt att byta försäkring sen när man gjort sitt val, vet ni om det stämmer? 

När tecknar man barnförsäkringen? 

Hur tänker ni kring detta och ni som har barn sen innan hur valde ni försäkring?

• sommarstad
    Misty W skrev 2015-02-02 20:38:00 följande:

Tyvärr inte så insatt, men både jag och min sambo jobbar kommunalt så vi har all våran försäkring via facket. Tycker att folksam har bra försäkring. Har nu en gravidförsäkring där jag har tillgång till bm dygnet runt via telefon. Sen ringer man in till dom när babyn kommit så går den över till barnförsäkring.

Vi har våra försäkringar framförallt hos folksam eftersom maken jobbar via handels men har jag min olycksfallsförsäkring via mitt fack. Så det lättaste skulle kanske vara folksam men det är så svårt att veta vad som passar oss bäst.
  • sommarstad
    Tussludd skrev 2015-02-02 21:36:52 följande:

Jag hittade den här sidan när jag kollade upp både gravid och barnförsäkring. (Bankforsakring.konsumenternas.se )I min mening blev trygg-hansa bäst både på gravid och barn. Har dock alla andra försäkringar i Länsförsäkringar och hade gärna haft dem nu också, men de var riktigt dåliga på detta tyckte jag.

Det går att byta försäkringsbolag längre fram, men allt som kan ha hänt innan den nya försäkringen börjat gälla undantas oftast. Tex om ditt barn har ett ärr så får du inte ersättning för det om skadan skett innan du bytte bolag. Just ärr kanske inte spelar någon roll, men större saker kan vara tråkigt att inte få med i den nya försäkringen.

Av samma anledning tänker vi teckna barnförsäkringen så fort vi kommer hem från BB för att allt som uppkommer efter det ska täckas av försäkringen.

Tack för tipset. Ska kolla i kväll. Upplevde också att gravidförsäkring var bättre på trygg hansa. Så jag är inte förvånad om deras barnförsäkring är bättre också.

Känner att vi måste få bättre koll på alla försäkringar överlag. Finns mycket man kan missa om man glömmer nån försäkring. Ska försöka sammanställa allt nån dag.
  • sommarstad

Maken kom hem från Ullared i går med en stor kasse Skrattande
    Han hade bland annat köpt blöjhink, babysitter och bärsele som vi pratat om innan att han kunde köpa om han hittade till bra pris. 
    Sedan hade han köpt lite babyolja och lite sånt. Han hade även köpt två jackor och ett regnställ. Tanken var väl att bebisen ska ha det nästa höst och vinter men jag själv tycker att det var lite väl tidigt eftersom vi vet ju inte hur bebisen kommer ligga storleksmässigt. Men de var så söta så han inte kunde låta bli, sa han. Samma sak hade han köpt en speldosa i form av en mjuk elefant, bara för att den var så söt Flört 

Kan verkligen se på honom hur han längtar efter bebisen. Han är väldigt noga med att han ska få magtid där han ligger och lyssnar och känner på magen och pratar med sin son Solig 

• sommarstad
    laila88 skrev 2015-02-03 17:00:18 följande:

Oj vad man inte hinner hänga med här :) Har flyttat in i min nya lägenhet och flytta så här gravid var verkligen ingen hit. Kan inte bara kika på så jag har lyft och kånkat lådor och städat och klättrat och haft mig. Vilket resulterat i massor med förvärkar och sammandragningar och övrigt ont. Men nu är det bara upp-packning som ligger och trycker på mitt samvete :)

Har skruvat ihop spjälsäng nu också :) 

Helgen som var hade mina fantastiska vänner ordnat en överrasknings babyshower åt mig :D Aldrig blivit så överraskad någonsin, ingen har sagt något utan planerna var att jag skulle ta sonen och åka till en kompis i en stad 13 mil här i från för att bara umgås och ha trevligt.
    Väl framme så åt vi lunch på stan sedan skulle hon "hem och mata hunden". Inte ens då jag såg marschaller utanför huset och kände lukten av popcorn nere i hallen anade jag något ;D
    Såg heller inte alla ballonger och skylten "välkommen till Lailas babyshower" i öppningen till vardagsrummet då jag bara gick å kikade åt andra hållet i hallen där uppe medans jag gick. Men väl inne i vardagsrummet hoppar alla fram inklusive min son som hade fått veta det i smyg :D Och min bästa vän som bor 120 mil bort hade kommit hit bara för det :D Som dom hade planerat ihop det.

Blev alldeles varm i hjärtat. Lekar, massa gott fika, tipsrunda och fiskedamm och hela köret :D Till och med en sån där blöjtårta som man sett om i tv ;D
    Riktigt uppskattat kan jag lova :)

Vilka söta vänner du har :)
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-02-04 18:29:50 följande:

Haha när vi nu pratar i tråden om sambor som jobbar borta så kommer min sambo hem med ett paket han hämtat ut på affären.. med en ny dammtålig mobil som han ska kunna ha på sig på jobbet from nu så jag ska kunna få tag på han lättare:) han jobbar som svetsare så han vill inte ha sin vanliga mobil med sig pga allt damm.

Han är så orolig över det här med förlossningen, fast jag sagt åt honom att på NÅT vis får jag ju tag i honom när det är dags. Men nu var det löst alltså;)

Min är också lite orolig. Mest gällande delen att ta sig till förlossningen och då har vi har 10 min med bil till förlossningen. Han är lite orolig att han inte ska vara körduglig pga att han blir uppstressad eller liknade. Så han har kollat runt bland kompisarna och förberett dem på att han kanske ringer och ber om skjuts. Tror nog att han fixar att köra 10 min men det handlar nog mest att ha en b-plan gör honom lugnare.  
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-02-04 20:08:47 följande:

Vi har 14 mil på dåliga vägar så minst 1 timme och 45min härifrån till förlossningen. Sen jobbar sambon 8mil åt andra hållet vilket tar 60-75 minuter att köra:( så jag förstår ju verkligen att sambon känner sig stressad. Samtidigt är det 12 av 24 timmar på dygnet han är hemma plus helgerna så vi hoppas det sätter igång under den tiden. Med första barnet for han kl5 i vanlig ordning och kl6 började värkarna. Det var han mindre nöjd över;)

Din sambo har ju anledning att vara stressad. Det har faktiskt inte min man. Även om han är på jobbet kommer vi kunna vara på förlossningen inom 30 min och sällan det går fortare. Dock gjorde det för en kompis till oss. De åkte in med också 10 min resa och 12 min senare var sonen född. Men det är ju inte vanligt.

Vi får hålla tummarna att er bebis bestämmer sig att det är dags medan din sambo är hemma :)
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-02-04 20:08:47 följande:

Vi har 14 mil på dåliga vägar så minst 1 timme och 45min härifrån till förlossningen. Sen jobbar sambon 8mil åt andra hållet vilket tar 60-75 minuter att köra:( så jag förstår ju verkligen att sambon känner sig stressad. Samtidigt är det 12 av 24 timmar på dygnet han är hemma plus helgerna så vi hoppas det sätter igång under den tiden. Med första barnet for han kl5 i vanlig ordning och kl6 började värkarna. Det var han mindre nöjd över;)

Din sambo har ju anledning att vara stressad. Det har faktiskt inte min man. Även om han är på jobbet kommer vi kunna vara på förlossningen inom 30 min och sällan det går fortare. Dock gjorde det för en kompis till oss. De åkte in med också 10 min resa och 12 min senare var sonen född. Men det är ju inte vanligt.

Vi får hålla tummarna att er bebis bestämmer sig att det är dags medan din sambo är hemma :)
  • sommarstad
    Lavish skrev 2015-02-04 20:23:07 följande:

Nu är det mindre än en månad kvar, beräknad till 2 mars enligt ultraljuden. Fy satan vad trött jag är på magen nu! Dessutom hade jag hoppats på en två för en deal gällande hur kroppen såg ut efter sonen, men nu har det börjat komma nya bristningar längre upp på magen

Är också beräknat till 2/3 jag vågar dock inte tänka mindre än en månad kvar eftersom jag tror jag kommer gå över tiden. Skulle inte vara förvånad om jag går över mer än 2 veckor med min tur :p Men nog börjar det bli tröttsamt med en mage som är ivägen hela tiden.
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-02-05 02:09:13 följande:

Nattsuddar inatt igen.

Sonen väckte mig kvart över tolv och var törstig och sen var det kört! Låg ett bra tag och stirrade i taket och det enda jag kunde tänka på var piggelinglass.

Så nu ligger jag i soffan istället och slösurfar.. Har ätit min piggelin men det räckte inte, är fortfarande sugen på något riktigt iskallt!

Världsliga problem alltså! ;)

Jag har också sovit dåligt i natt.

Jsg vaknade vid 2 tiden och behövde gå på toaletten. Normalt är jag knappt vaken nedan jag tar mig till badrummet och somnar direkt igen när jag lägger mig. Denna gång blev jag klarvaken när jag lade huvudet på kudden. 3.30 gav jag upp och la mig i soffan istället. Kan max ha varit vaken 10 min sen sov jag. Varför gick jag inte och la mig i soffan tidigare för? Tror att det är för luften är bättre i vardagsrummet samt att jag kunde bulla upp med kuddar så jag kunde sova på rygg. Nu har väckarklockan ringt och jag måste försöka ta mig upp så jag kan åka till jobbet. Är fruktansvärt trött. Har flextid så behöver inte stressa men varje morgon jag kommit sent har de fått för sig att jag är inne på förlossningen så bäst att komma i hyfsad tid innan nåt rykte sprider sig :p
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?