• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • sommarstad

Gick också in i v 19 idag. Har inga krämpor alls på dagtid nen på nätterna känner jag av bebisen. Lite svår förklarat men när jag vänder mig på natten är det som den lilla i magen har lite åsikter och tycker inte alls att den nya ställning är lika bra. Säkert inbillning om att det är just protester den lilla sysslar med men vem vet. Det kan ju vara en mycket bestämd unge som ligger där inne ;)

En kompis sa, efter jag berättat om detta, att det är inte alls konstigt att jag känner bara på natten. På dagarna brukar de nämligen sova eftersom det gungar sövande medan mamman rör på sig medan på natten när man ligger stil så har de inget sövande gung och då passar de på att leva rövare.

• Madelia

Idag har vi varit på RUL, allt såg bra ut med bebisen, dock så vägrade den trots massa puffande och ruskande på magen visa upp vad det var för kön tillräckligt bra för att barnmorskan skulle vilja säga något om det alls. Så det får helt enkelt bli en överraskning. Sen blev vi flyttade tillbaka en vecka i tiden, så jag får börja om med v.18 idag ist för att gå in i v.19. Jag vet inte så mycket om hur man ska tänka om bf när man får olika på kub och RUL. Vad tror/ tänker ni om det? Jag antar man går efter RUL även om kub är det som stämmer med ägglossning om man räknar?

• LillLouise84
    Madelia skrev 2014-09-30 22:00:30 följande:

Idag har vi varit på RUL, allt såg bra ut med bebisen, dock så vägrade den trots massa puffande och ruskande på magen visa upp vad det var för kön tillräckligt bra för att barnmorskan skulle vilja säga något om det alls. Så det får helt enkelt bli en överraskning. Sen blev vi flyttade tillbaka en vecka i tiden, så jag får börja om med v.18 idag ist för att gå in i v.19. Jag vet inte så mycket om hur man ska tänka om bf när man får olika på kub och RUL. Vad tror/ tänker ni om det? Jag antar man går efter RUL även om kub är det som stämmer med ägglossning om man räknar?

Åh vad kul med rul! Jag bara väntar och väntar. Datum utgår de väl ifrån rul konstigt nog. Jag har inte fått göra kub utan får bara rul, med dottern för snart två år sedan så visste jag exakt sista mens och när jag plussade och gjorde rul och blev tillbaka flyttad 8 dagar så från v 18 till 16. Det kändes så hårt när jag mått så skit och räknat dagarna. Och enligt rul då så hade jag blivit gravid dagen efter jag väntade min mens (jag har bara tre veckor intervaller).
  • Vikkan333

Hej!

Jag gör ett nytt försök att hoppa in och dela tankar med er, om det är okej. :)

34 år och väntar nr 3 den 13/3. Har två pojkar sedan tidigare som är 5 och 8 år.

Har ni använt ngn lista med alla blivande mammor bf?

För mig är det ju tredje barnet och v 17 men jag känner bara lite diffust krafsande ibland. Är det ngn som känt riktiga puffar?

• Madelia
    LillLouise84 skrev 2014-10-01 01:48:32 följande:
    Åh vad kul med rul! Jag bara väntar och väntar. Datum utgår de väl ifrån rul konstigt nog. Jag har inte fått göra kub utan får bara rul, med dottern för snart två år sedan så visste jag exakt sista mens och när jag plussade och gjorde rul och blev tillbaka flyttad 8 dagar så från v 18 till 16. Det kändes så hårt när jag mått så skit och räknat dagarna. Och enligt rul då så hade jag blivit gravid dagen efter jag väntade min mens (jag har bara tre veckor intervaller).
    Okej, tack:) ja det var jättetråkigt att bli tillbaka flyttas när man räknar varje dag, haha.
  • Tussludd

Anledningen till att gravida rekommenderas influensavaccin är att vi under graviditeten har ett sämre immunförsvar och kan bli sjukare än normalbefolkningen. Man har även sett att dödsfallen bland gravida var högre vid svininfluensan än i andra grupper. Årets säsongsvaccin innehåller 3 olika virustyper om jag förstått det rätt, varav en är just mot svininfluensa. Inget att oroa sig för då det ämne i vaccinet som har lett till narkolepsi inte används. Säsongsvaccinerna framställs på samma sett som man gjort i flera decennier och man är van att byta ut och lägga till olika virusstammar allteftersom vi behöver skydda oss mot olika influensor.

Som någon skrev innan tillverkades det första svininfluensavaccinet i panik och med en annan metod.

Så, influensa för en vanlig människa är inte farligt, men kan bli jobbigare om man är gravid och därför rekommenderas vi att vaccinera oss precis som gamlingarna. Bra att vaccinera sig för både sin egen och andras skull.

• JhjärtaK
    Madelia skrev 2014-09-30 22:00:30 följande:

Vad bra att allt såg fint ut men trist att den inte ville visa sig "från den sidan"

Ja bf blir efter RUL. Påpekade du att det inte stämde med kub eller med ÄL? Ibland mäter de då en extra gång för att se.

Det enda potentiella negativa med att få ett "missvisande" bf och bli tillbakaflyttad är att man ev får gå över tiden mer än de två veckorna då man vid bf redan är en vecka över tiden mätt från ÄL. Men de gör ju UL när man går över tiden för att se så att allt ser bra ut så det är bara en liten liten negativ aspekt trots allt
  • JhjärtaK
    Tussludd skrev 2014-10-01 06:26:42 följande:

Anledningen till att gravida rekommenderas influensavaccin är att vi under graviditeten har ett sämre immunförsvar och kan bli sjukare än normalbefolkningen. Man har även sett att dödsfallen bland gravida var högre vid svininfluensan än i andra grupper. Årets säsongsvaccin innehåller 3 olika virustyper om jag förstått det rätt, varav en är just mot svininfluensa. Inget att oroa sig för då det ämne i vaccinet som har lett till narkolepsi inte används. Säsongsvaccinerna framställs på samma sett som man gjort i flera decennier och man är van att byta ut och lägga till olika virusstammar allteftersom vi behöver skydda oss mot olika influensor.

Som någon skrev innan tillverkades det första svininfluensavaccinet i panik och med en annan metod.

Så, influensa för en vanlig människa är inte farligt, men kan bli jobbigare om man är gravid och därför rekommenderas vi att vaccinera oss precis som gamlingarna. Bra att vaccinera sig för både sin egen och andras skull.

Bra info! Jag skall fråga min läkare nästa vecka när han rekommenderar att man tar sin dos för det borde väl börja närma sig influensatider tycker jag.
  • Villhaenbebbe

Jag köpte en doppler från Celarblue igår och fick lyssna på bebisens hjärta. Det var det finaste jag någonsin hört :) Nu kan jag verkligen andas ut och njuta lite. 

Skönt att få bekräftelse när man inte fått göra KUB/VUL eller hört hjärtat innan :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?