• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Kpax
    tovemaja skrev 2014-09-30 12:53:38 följande:

heheh, BÖRJAT gå upp? Jag har ökat mer än 5 kilo och är i mitten av v.18

TACK! Jag har också gått upp 5 kg (eller är det kanske en hel vecka sedan jag vägde mig? ) och går in i vecka 19 idag. Hur ska det här sluta?
  • JhjärtaK

Jag var hos min bm idag igen och fick nu nya "programmet" för hur våra träffar kommer att se ut. Stor skillnad kan jag säga. När det bara var en bebis så skulle jag dit i vecka 25, sen i 30 och sen typ varannan vecka från v 35 och framåt. Nu kommer jag förutom att gå till specMVC varannan vecka för UL också gå till min bm varannan vecka för uppföljning av blodtryck, protein i urinet, sf-mått och hjärtljud. Jesus vad jag kommer att hänga mycket på mvc!

Tyvärr så fick vi inte lyssna på hjärtljuden min bm sa att hennes apparat var ev för dålig och då skulle vi bara bli oroliga i onödan. Men jag skall på läkarkontroll redan nästa vecka igen så då får vi lyssna eller se igen

Ang vikt så har jag gått upp 2 kg och är i slutet av vecka 14 så det känns rätt så bra. Med dottern gick jag upp mycket vätska på slutet och slutade 21+. Antar att det blir minst lika mycket denna gång då de är två st men vet faktiskt inte vad man säger generellt kring tvillinggraviditeter? Dubbelt så mycket lär det ju inte bli iaf som tur är

• Kpax

Vecka 19 idag!

Aktuella krämpor:

Ryggvärk, förstoppning, halsbränna (ganska lindrig).

Jag har känt något i magen två dagar nu, men känner inte alls igen "fladder", och knappt "fisk" som alla säger. Jag skulle säga att det var som att någon löst slog till mig med baksidan av fingrarna, men så kanske en fisk känns? Påminde även lite om såna där ryckningar man får i ögonlocket om man är trött, så det kan för all del ha varit någon nerv.

Vägde mig nyss och tror jag ligger +5 sedan inskrivningen (kommer inte riktigt ihåg vad jag vägde då).

På fredag är det RUL, oj vad vi längtar! Jag är uppspelt och livrädd på samma gång.

• Kpax

Angående vaccin har jag inte haft en tanke på det. Min barnmorska har inte nämnt det, har ni andra hört att gravida rekommenderas vaccination? Jag är rädd för narkolepsi.

• Skumbollen
    Kpax skrev 2014-09-30 18:47:38 följande:

Angående vaccin har jag inte haft en tanke på det. Min barnmorska har inte nämnt det, har ni andra hört att gravida rekommenderas vaccination? Jag är rädd för narkolepsi.

Narkolepsin var väl en biverkning från vissa batcher av vaccin mot fågelinfluensan? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske :))
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-09-30 19:02:37 följande:
    Narkolepsin var väl en biverkning från vissa batcher av vaccin mot fågelinfluensan? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske :))
    Ja det var nog fågelinfluensan, eller svininfluensan (kommer inte ihåg) och men vad jag vet så var det enbart barn som fick den (och få) biverkningen.

När jag var gravid med dottern hade jag året innan vaccinerat mig mot svininfluensan och den vaccinationen täckte tydligen säsongsinfluensan året efter så jag "slapp" vaccinera mig under den graviditeten. Denna gång kommer jag göra det om läkarna rekommenderar det. Onödigt att chansa och mig veterligen finns det inga farliga biverkningar av det vanliga vaccinet mot säsongsinfluensan.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-09-30 18:47:38 följande:

Om du kollar på tv4 play kanske de har nyhetsmorgon ifrån i morse. Där var det en läkare ifrån örebro som pratade om att man från och med förra året rekommenderar gravida. Och att det där med narkolepsi var i ett helt annat vaccin. Det aktuella vaccinet nu är mycket mycket mer testat.
  • Kpax
    Önskaretttredje skrev 2014-09-30 18:58:07 följande:

Läs biverkningar i texten- ingen risk för narkolepsi.

www.lg.se/Global/Landstinget_A-O/Smittskyddsenhet/Vaccination/Faktablad_gravida_2013.pdf

LillLouise84 skrev 2014-09-30 19:38:46 följande:

Om du kollar på tv4 play kanske de har nyhetsmorgon ifrån i morse. Där var det en läkare ifrån örebro som pratade om att man från och med förra året rekommenderar gravida. Och att det där med narkolepsi var i ett helt annat vaccin. Det aktuella vaccinet nu är mycket mycket mer testat.

Jag vaccinerade mig faktiskt för ett par år sedan, min morfar var väldigt sjuk, så det var för hans och andra äldre och svagas skull. Finns det inga risker kan jag iofs tänka mig att göra det igen, men jag är alltså mycket mer rädd för biverkningar än för influensa.

Det pratades inte om narkolepsi när den batchen delades ut, sånt märker man förstås inte förrän det är för sent, och det skrämmer mig.

Vet ni varför gravida rekommenderas att vaccinera sig? Vad kan hända om man får influensa? Jag kan så klart gå in och kolla på klippet, men det får bli imorgon :)
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2014-09-30 19:47:10 följande:

Jag vaccinerade mig faktiskt för ett par år sedan, min morfar var väldigt sjuk, så det var för hans och andra äldre och svagas skull. Finns det inga risker kan jag iofs tänka mig att göra det igen, men jag är alltså mycket mer rädd för biverkningar än för influensa.

Det pratades inte om narkolepsi när den batchen delades ut, sånt märker man förstås inte förrän det är för sent, och det skrämmer mig.

Vet ni varför gravida rekommenderas att vaccinera sig? Vad kan hända om man får influensa? Jag kan så klart gå in och kolla på klippet, men det får bli imorgon :)
    Förstår din oro till fullo, som sagt hade vi inte haft vår resa med sonen så hade jag gastat högt om att inte vaccinera sig. Skillnaden mellan det vanliga vaccinet och det som folk tog mot fågelinfluensan var ju att det sistnämnda togs fram i "panik" och inte hann testas i alla led. Det "vanliga" vaccinet är ju kontrollerat på ett helt annat sätt.

Jag är inte så orolig för min egen del utan tycker precis som du skrev om din morfar att man skall göra det för de riktigt svagas skull :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?