• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Mimipig
    laila88 skrev 2014-09-28 23:27:53 följande:
    Det var givetvis inte min mening att skrämmas. Men att bara konstatera att man haft en hemsk förlossning innan tycker jag personligen inte var att gå för långt med tanke på att jag inte gick in på detaljer. Då jag födde första gången var jag dessutom 16 år, det är tio år sedan nu och mycket har ändrats både med det att vara gravid och även förlossningar. 

Eftersom jag antog att vi i denna grupp kunde ta upp allt som man funderar över under sin graviditet där följer ju med farhågor och förhoppningar sedan förut också.

Men jag förstår att de flesta här är förstagångsföderskor och innan jag födde första gången så ville jag inte heller höra om dåliga förlossningar.

Det förekommer ju att vissa har dåliga erfarenheter och även dom trodde jag det var okej att ta upp. Men jag ska tänka mig för hädanefter då. Får prata om vägen mot ett ks under en annan kategori. Blev bara automatiskt att jag kom in på det då jag svarade på ett inlägg då en fått ett tidigt godkänt inför kommande ks
    För min del är det fritt fram att ta upp alla aspekter av graviditet här. Jag kommer inte att orka hålla mig med olika forum.
  • Kpax

Jag talar för mig själv nu, men jag upplever inte att någon HÄR varken har skrivit något osmakligt eller slagit sig för bröstet, absolut inte! Här har det varit väldigt trevlig ton sen start. :)

• Kpax
    KarinIngrid skrev 2014-09-29 10:36:08 följande:

Hej alla,

någon som redan drabbats utav foglossning?

Jag har så fruktansvärt ont i svanken och ut i höfterna! Igår kunde jag inte gå uppför trappan hemma!

tips och råd mottages tacksamt!

Jag har foglossning (antar jag)!

Jag försöker tänka på att hålla ihop benen, och tycker att sambons massage lindrar. Jag kan inte ligga på rygg, och inte på mage. Kan heller inte halvligga i soffan.

Nu har jag fått låna ett foglossningsbälte av en kompis, men jag har inte använt det än.

Man ska visst undvika vanliga bentag vid simning, utfallssteg, gå i trappor och att cykla stående.
  • JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-09-29 10:36:08 följande:

Hej alla,
    någon som redan drabbats utav foglossning?

Jag har så fruktansvärt ont i svanken och ut i höfterna! Igår kunde jag inte gå uppför trappan hemma!

tips och råd mottages tacksamt!

Ja det började redan i vecka 8 för mig! Som tur är har det blivit mycket bättre men det återkommer nog likt det gjorde under dotterns graviditet.

Här är mina bästa tips:

-Skaffa ett fogbälte (fråga din bm)

-Köp en gravidkudde från ex doomoo och sov med den. Gör att höft, knä, fot ligger "i linje"

-Undvik trappor (så gott det går) och allt annat som snedbelastar bäckenet och inte känns bra

Blir det än värre så att det påverkar dig mycket så se till att bli sjukskriven. Jag blev det de fyra sista veckorna med dottern men såhär i efterhand önskar jag att jag gått till läkare veckor innan dess. Ingen belönar dig för att du är en "duktig flicka" och står ut.
  • Astilbe

Har ni börjat göra knipövningar än? Var på första passet med min PT som är spec. på träning under graviditeten och fick förutom ett tufft styrkeprogram även inlagt i programmet att göra knipövningar from nu. Jag hade fått för mig att det var först efter graviditeten som knipövningar görs men sådan tur var det kanske inte...?

• Skumbollen
    Astilbe skrev 2014-09-29 18:55:57 följande:

Har ni börjat göra knipövningar än? Var på första passet med min PT som är spec. på träning under graviditeten och fick förutom ett tufft styrkeprogram även inlagt i programmet att göra knipövningar from nu. Jag hade fått för mig att det var först efter graviditeten som knipövningar görs men sådan tur var det kanske inte...? smile5.gif

Enligt boken "att föda" (som övrigt är riktigt bra)minimerar man risken för bristningar i underlivet ju mer man knipit, dessutom kan det bli svårt att hålla tätt mot slutet när det blir tungt om man inte kniper i tid. Så de som inte kniper till vardags tycker jag verkligen skall börja :) bättre orgasmer får man med om inte annat :D
  • Kpax
    Astilbe skrev 2014-09-29 18:55:57 följande:

Har ni börjat göra knipövningar än? Var på första passet med min PT som är spec. på träning under graviditeten och fick förutom ett tufft styrkeprogram även inlagt i programmet att göra knipövningar from nu. Jag hade fått för mig att det var först efter graviditeten som knipövningar görs men sådan tur var det kanske inte...?

Nä, jag har inte börjat ordentligt än, kör lite sporadiskt när jag kommer på det bara.

Hur många knip ska du göra? Och hur ofta?
  • Astilbe
    Skumbollen skrev 2014-09-29 19:02:08 följande:
    Enligt boken "att föda" (som övrigt är riktigt bra)minimerar man risken för bristningar i underlivet ju mer man knipit, dessutom kan det bli svårt att hålla tätt mot slutet när det blir tungt om man inte kniper i tid. Så de som inte kniper till vardags tycker jag verkligen skall börja :) bättre orgasmer får man med om inte annat :D
    Ha ha! Det där sista nämnde ju min PT inte. Det var ju dö mycket mer motiverande!
  • Astilbe
    Kpax skrev 2014-09-29 19:07:41 följande:
    Nä, jag har inte börjat ordentligt än, kör lite sporadiskt när jag kommer på det bara.

Hur många knip ska du göra? Och hur ofta?
    Enligt schemat ska jag 5 dagar i veckan öva 3 ggr per dag. Varje gång är ca två minuter. Han rekommenderade att man lägger övningarna i samband med något annat som redan går på rutin tex tandborstning. Annars skjuts det lätt upp. Sen ska det även vara bra att variera hur långa intervallerna på knipen är. Vissa gånger kan man öva ett enda långt knip medan nästa gång är kortare intervaller. Det är ju verkligen inte lång tid men att få rutin på detta blir intressant att se...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?